יש בדיר טלה קטן

הדיר שלנו הוא מקום של תקווה פשוטה ושמחות קטנות בייחוד עכשיו, בעונת ההמלטות.
כל סיור מודרך מסתיים כעת בדיר, והנצנוץ בעיני המבקרים הוא גם הרווח שלנו.
בחרנו לספר לכם במילים ובתמונות מה קורה שם החודש, כדי שגם אתם תמצאו נחמה
(זמן קריאה: 3 דקות)

WhatsApp Image 2020-12-31 at 12.23.04

“להגיע הנה זה ממש תרפיה”, אמרה מבקרת שהזדמנה לדיר שלנו בדיוק כשהעדר חזר מהמרעה היומי ודקות ספורות אחרי שאחת העיזים המליטה שני גדיים שחרחרים. “יווו, איזה חמוד”, היא ממשיכה ומתפעלת מגדי קטן אחר בתינוקייה, שנולד שבוע שעבר ומתרועע עם אמו כמו שילדים וגורים עושים. הגדיים הקטנים סוחטים קריאות התפעלות וגם קולות צחוק כשהם עדיין מתבלבלים קצת ברגליהם, נופלים וזוכים לליקוק עידוד של אימא עיזה.

מותר להם! אחד מפלאי הטבע הוא האופן שבו גדיים נעמדים על רגליהם דקות אחרי ההמלטה, כשהם עוד רטובים ומסמורטטים. ניסיונות העמידה משעשעים ונוגעים ללב. האם הממליטה, אגב, עושה זאת בעמידה, בשקט ובשוויון נפש (כדרכן של עיזים, מתברר).
מדי פעם היא מלקקת את הוולדות, בודקת מה קורה ומהר מאוד חוזרת לנשנש חציר.

“הכבשים”, מספר נג’אח חלבי, מנהל הדיר של רמת הנדיב, “רועשות יותר כשהן ממליטות ובכלל יש להן אופי משלהן. הן פחות ממושמעות ומנסות לברוח במרעה, אבל העדר שלנו מחונך והכבשים למדו מהעיזים למשל איך לאכול בהליכה ולא רק בעמידה”.

Quote

בשבועות האחרונים מרגישים בדיר את מעגלי החיים ואת כל מה שהם מביאים עמם

Quote
IMG_0958

ימים של התחלות מרגשות וסגירת מעגלים

בשבועות האחרונים מרגישים בדיר את מעגלי החיים ואת כל מה שהם מביאים עמם. בתינוקייה יש אימהות ותינוקות בביות מלא: גדיים חמודים בני שעה, שלושה ימים או שבוע, ולידן עיזים וכבשים הריוניות שאינן יוצאות עכשיו למרעה היומי (משך היריון של עז וכבשה – חמישה חודשים).

הצעירות שמסומנות בקולר כחול, גם הן נשארות בבית עד שיתחזקו ויהיו מוכנות להצטרף לעדר.

תהליך גמילת העיזים והכבשים מהנקה (כעבור 45 יום) הוא שלב בפני עצמו. לעיתים הצעירים עוד מוצאים את האם ויונקים ממנה גם לאחר שנגמלו.

נג’אח מספר שיש עכשיו בדיר גדייה בת חצי שנה שעדיין יונקת מאמה. היא תיגמל כשזו תהרה שוב, ועד אז היא מתפנקת ממש כמו תינוקת.

אריאלה מתנדבת בדיר עם יונית העזה המבוגרת
אריאלה ויונית

אגב היריון ולידה, מדי פעם קורה שעז בהיריון יוצאת למרעה, משום שעובדי הדיר חשבו שיש לה עוד זמן, ואז היא מפתיעה וממליטה בפארק הטבע. במקרה כזה מוציאים לשטח “אמבולנס עז” (כפי שמכנה נג’אח את הריינג’ר הנוסע בשטח) כדי להחזיר הביתה בנוחות ובבטחה אותה ואת הוולדות ולא לעכב את העדר.

לתינוקייה מתווספים כעת גדיים וטלאים חדשים והצהלה רבה. כדרך הטבע יש גם ולדות שאינם שורדים. העיזים הבוגרות גם הן לא חיות לנצח. לפני שבועיים הלכה לעולמה סבתא רבתא יונית אחרי שחצתה את גיל 12 (גיל מופלג לעז) והעמידה שושלת מפוארת. יונית כבר מזמן יצאה לפנסיה והייתה אהובה על אריאלה פלנר, שמתנדבת בדיר כבר 11 שנה וזכתה להכירה מגיל צעיר. “ליונית הייתה אישיות מיוחדת. לפעמים הייתה מגישה את הראש כדי שילטפו אותה. היא בלטה בעדר בזכות צבעה האפור. שתינו היינו אפורות שיער”, היא צוחקת, ומספרת שגם הצאצאים שלה אפורים וניכר כמה הם דומים לה.
לא לכל העיזים בדיר יש שמות, אבל אחת מהן זכתה לכינוי “המתנדבת”. “היא תמיד קופצת בראש לפני היציאה למרעה כדי לקבל את קולר ה־ GPS ומתמסרת לתפקיד”, מציין נג’אח ומזכיר שהעדר ברמת הנדיב רועה בפארק הטבע על פי תוכנית רעייה סדורה ותנועתו מנוטרת.

Quote

מעגל החיים שלנו ושל הטבע חזק מאיתנו והוא עוגן להיאחז בו

Quote
WhatsApp-Image-2023-12-04-at-12.48.34-1-aspect-ratio-x

ישוב טלה אל חיק האם

העדר יוצא למרעה מדי יום לארבע שעות (8:00–12:00), אחרי חליבת הבוקר ולפני חליבת הצהריים. ביום שבו ביקרנו בדיר, ג’רי הברמן , רועת הצאן של העדר, חזרה עם החבורה (כ־200 פרטים) אחרי סיבוב נשנוש השיחים היומי ומיד שאלה: “נו, הייתה המלטה?”. התשובה החיובית עוררה בה שמחה והקלה, כי כשיצאה בבוקר ראתה שהאם המיועדת לא נראית במיטבה. עכשיו הלכה לבקר אותה במחלקת יולדות ופרגנה לה במים טריים ובליטוף פינוק. העיזים והכבשים חזרו בהמוניהן, אך במקום להיכנס מיד הביתה, רובן פשטו על ערמת גזם טרייה של אלת המסטיק שהונחה מול הדיר, “כאילו לא אכלו עכשיו ארבע שעות”, אומר נג’אח בחיבה.

אחרי הקינוח נדחק העדר לכניסה לדיר תוך כדי דחיפות ופעיות חמודות. הקדימה אותן אימא כבשה שנכנסה בנחישות ופעתה בקול גדול כשראתה את הטלה הקטן שלה מעבר לגדר עט עליה כששער התא נפתח. למראה האיחוד המרגש התנגנו בראשנו מילות שירה של לאה גולדברג “ערב מול הגלעד”, הפורטות בימים אלה כמעט על כל לב בישראל:

אֶל הַבִּקְעָה מִן הַגִּלְעָד
טָלֶה שָׁחֹר וְרַךְ יָרַד
כִּבְשָׂה פּוֹעָה בּוֹכָה בַּדִּיר
זֶה בְּנָהּ הַקָּט אֲשֶׁר אָבַד.

יָשׁוּב טָלֶה אֶל חֵיק הָאֵם
יִשְׁכַּב בַּדִּיר וְיֵרָדֵם
וְהַכִּבְשָׂה תִּשַּׁק אוֹתוֹ
וְהִיא תִּקְרָא אוֹתוֹ בְּשֵׁם.

מעגל החיים שלנו ושל הטבע חזק מאיתנו והוא עוגן להיאחז בו.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה