יֶס דיר – כשדיר נולד (או בכלל מומלט)

איך דיר “נולד”? מה גורם לפארק טבע לכלול בתוכו דיר עיזים ואיפה זה פוגש אתכם? (ספוילר: במקלחת)

DSCN4771
צח והעיזים (תמונת ארכיון)

בתחילת שנות התשעים מטייל לו בחור בשם צח אחרי שירות משמעותי ולימודי חקלאות וחלום בליבו: להקים דיר עיזים ולחיות בחוות בודדים. הוא נוסע לצרפת ללמוד פרקטיקות של גידול עיזים וייצור גבינות.

השנה 2002, כשיום אחד מצלצל הטלפון. מן הקו השני נשמע יאן לנדאו ממכון וולקני (הארגון הגדול ביותר בישראל העוסק במחקר חקלאי) ומספר שהם מעוניינים להביא עיזים לרמת הנדיב שימנעו שריפות וישמרו על המגוון הביולוגי בפארק ומתייעץ איתו איזה גזע של עיזים מתאים ביותר למשימה.

צח קפץ על ההזדמנות, וכך זכה להגשים חלום ולהיות שותף בהקמת דיר עיזים ייחודי ברמת הנדיב.

חוקרים גללים

אל הדיר המתהווה הגיעו 36 עיזים מגזעים שונים: העז הדמשקאית (שָאמית), עז הממבר (בלאדית) והעז הבורית. בתום המחקר הראשוני הוכח כי העז הדמשקאית היא זו המתמודדת באופן הטוב ביותר עם צמחי החורש הים־תיכוני.

Quote

אכילת העשב נדרשת כדי להגן על רמת הנדיב משריפות

Quote
20170313_120035

במהלך עבודת המאסטר חקר ופיתח צח שיטה ללימוד על המזון שאוכלות העיזים במרעה על ידי סריקת הגללים של העיזים ובחינת הערך התזונתי של המזון. נוסף על כך נחקר האם בחירת המזון במרעה של העיזים היא מוּלדת או נרכשת. למחקר זה כבר היו שותפות 100 עיזים חוקרות ומגינות!

החל משנת 2007, בתום המחקרים הנ”ל, הפך העדר להיות ברשות רמת הנדיב ולתפקד כחלק מתפיסת הניהול של הפארק. באותם ימים החל העדר לשמש לא רק למחקר, אלא גם כחלק מההגנה של הפארק בשני מישורים:

האחד, העיזים יהיו שותפות במניעת שרפות על ידי אכילה של הצומח השיחי המעוצה (הדליק במיוחד) והשני, בזכות אכילתן הן יעזרו לשמור על המגוון הביולוגי בפארק, שהוכח כי הוא יורד עקב צפיפות גדולה של צמחייה מעוצה.

Quote

הוכח כי בעל חיים שיוצא למרעה בשטח – איכות החלב שלו בריאה יותר, המרכיבים המוצקים בדמו (חלבון ושומן) גבוהים יותר והחלב איכותי יותר

Quote
אינפוגרפיקה של מהלך הקמת הדיר

בשנת 2012 נבנתה תוכנית רעייה ראשונית בשטחי הפארק, תוכנית מפורטת הכוללת מסלול רעייה רחב יותר וגדול המיטיב עם הפארק ועם העיזים.

העובדה כי מרבית העדרים בישראל ניזונים ממזון המוגש בדיר ולא ממרעה בשטח הביאה את מכון וולקני ואת רמת הנדיב להמשיך לחקור את איכותו של החלב מעדר המוזן בעיקר ממרעה. וכך, משנת 2012 עד 2019, בדקו מחקרים רבים את איכות החלב בדיר.

כך הוכח כי בעל חיים שיוצא למרעה בשטח – איכות החלב שלו בריאה יותר, המרכיבים המוצקים בדמו (חלבון ושומן) גבוהים יותר והחלב איכותי יותר.

סופרים כבשים

בשנת 2016 נוספו לעדר העיזים 50 כבשים, שלהבדיל מהעיזים, המתרכזות באכילת צמחייה מעוצה, אוכלות עשב. אכילת העשב נדרשת כדי להגן על רמת הנדיב משריפות. כיום העדר מונה 200 פרטים – 150 עיזים ו־50 כבשים.

אחד הניסיונות המעניינים והמפתיעים שנעשו בזכות הדיר הוא ייצור סבון פנים מחלב העיזים המקומי שלנו, שאותו תוכלו למצוא בחנות המבקרים. איך החלטנו לייצר סבון פנים מחלב עיזים ואיך נראית שגרת העיזים בפארק?

בכתבות הבאות…

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה