כאן לא מתפרצים!

זמן קריאה: 2 דקות

רמת הנדיב היא מקום של שינוי, בשאיפה לשינוי לטובה. על הפרק כעת – שיקום הקרקע של מכלאת הפרות הישנה, שעקב ריכוזי החנקן והזרחן הגדולים בה הביאה להשתלטות מיני צומח מתפרצים. לאחר הטיפול בקרקע ומיגורם יינטעו פה מינים מקומיים שבעבר שימש להם השטח בית

מכלאת הפרות בשיא הפריחה עם פרה בין העשבים
צמחי חלמית מתפרצים שצומחים לגובה רב באזור מכלאת הפרות הישנה

משנות התשעים עד שנות האלפיים היו פרות מתגודדות במכלאה פעילה סמוך לאזור המכונה אצלנו “השדה הגדול” הסמוך לשביל האדום בפארק החוצה אותו.
כדרך הטבע, וכמו בכל מקום בארץ שבו גודרו אזורי מרעה (לבקר ולצאן) ובהם נאספו בעלי חיים, הפרות עשו בשטח את צורכיהן – דבר שהגדיל את ריכוזי החנקן והזרחן בקרקע. מינרלים הם דבר חיוני לקרקע, אך במקרה הזה מדובר בהעשרה קיצונית המשנה את המערכת האקולוגית שלה.
התוצאה היא שמיני צומח המתאימים יותר לקרקע עשירה בחנקן, משגשגים בה בהצלחה רבה. רבה מדי. מינים אלה, כמו ברקן סורי, גדילן מצוי, כף אווז וחלמית (חוביזה), מתפשטים ומשתלטים על הצומח הטבעי שהיה בשטח בעבר. על כן הם מכונים “מינים מתפרצים” (או ניטרופיליים = חובבי חנקן), להבדיל ממינים פולשים, המגיעים מבתי גידול מרוחקים ומתבססים באתרים חדשים תוך כדי שהם דוחקים מינים מקומיים.

בסוף העונה, כשצועדים בשביל האדום בנקודה שבה הוא עובר בלב המכלאה הישנה, שהתפרסה על שטח של ארבעה דונמים, קשה שלא להבחין בצמחים המתפרצים. משני צידי השביל מתרוממים צמחים כמו חלמית לגובה רב, לעיתים אפילו מעל שני מטרים.

Quote

כל מקום בארץ שבו גודרו אזורי מרעה ובהם נאספו בעלי חיים, הפרות עשו בשטח את צורכיהן – דבר שהגדיל את ריכוזי החנקן והזרחן בקרקע

Quote
שדה עם צפיפות חלמיות גבוה

שיקום קרקע באתרי מכלאות הוא נושא כלל־ארצי, וברמת הנדיב נעזרים לשם כך בחוקרים ממכון וולקני. בימים אלה, עקב פעולות כיסוח שנעשו בשטח, נותרו רק איים של חלמית, גדילן וברקן, אך הם צפויים להתרחב עד סוף החורף; לצמחים האלה יש בנק זרעים בקרקע, שגם הוא מכתיב את פני השטח. בנק הזרעים של הגדילן והברקן נשמר באדמה שלוש שנים, ואילו זה של החלמיות יכול להישמר בה עשרות שנים.

כיצד משקמים קרקע עשירה מדי בחנקן ובזרחן?

ד”ר צח גלסר, מנהל פארק הטבע ברמת הנדיב, מסביר שהשיקום כולל שני שלבים: ראשית, צמצום בנק הזרעים של הצמחים המתפרצים, ושנית, נטיעת מינים אחרים בשטח שיסייעו לטיפול בקרקע.

כדי למנוע הפצה של זרעי המינים המתפרצים עושים קילטור וכיסוח: פשוט מסירים את הצמחים לפני שהם מספיקים לפרוח ולהפיץ את זרעיהם.

בשלב הנטיעות ייבחרו מינים שיוכלו לשאוב נוטריינטים (חומרי מזון) מהקרקע (כך תגדל התחרות על המשאבים האלה בקרקע והרכבה יתאזן) ולייצר באזור

מיקרו־אקלים (תא שטח שבו מתקיימים תנאים כמו אור, טמפרטורה, לחות ורוח, השונים מהסביבה ומייצרים תנאי מחיה אחרים), בעיקר באמצעות צל. ידוע שלמינים המתפרצים קשה יותר להתבסס תחת שיחים ועצים מטילי צל, משום שהם זקוקים לשמש ישירה.

Quote

מינרלים הם דבר חיוני לקרקע, אך במקרה הזה מדובר בהעשרה קיצונית המשנה את המערכת האקולוגית שלה

Quote
מכלאה2
מראה השטח לאחר טיפול

עתידות

ההנחה היא שבחמש עד עשר השנים הבאות ידוכאו המינים המתפרצים, ומינים של קטניות ודגניים יצליחו להתבסס בשטח. התהליך ברמת הנדיב מלווה בבדיקות קרקע המאפשרות לעקוב אחר השינוי בריכוזי המינרלים בתוכה. “השאיפה היא שבעוד עשור המטיילים במקום יצעדו על השביל ויראו בשני צידיו נופי מורשת: עצים טבעיים למקום, כמו שזיף, חרוב, זית ועוזרר, שנותנים צל ופירות”, מסכם ד”ר גלסר את חזון שיקום המכלאה. לדבריו, בסוף התהליך ייכתב פרוטוקול שאפשר יהיה לשלוח לגופים שיתעניינו בנושא של שיקום מכלאות, כמו קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים.

פרויקט שיקום המכלאה, הניטור והמחקר המלווה אותו נעשים בשיתוף עם ד”ר ליאת הדר, מנהלת תחום המחקר ברמת הנדיב. את העבודות בשטח מבצע צוות היערנים של פארק הטבע.

Quote

השאיפה היא שבעוד עשור המטיילים במקום יצעדו על השביל ויראו בשני צידיו נופי מורשת: עצים טבעיים למקום, כמו שזיף, חרוב, זית ועוזרר, שנותנים צל ופירות

Quote

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה