מסתבר שמה שטוב לגדי מעולה לנו

מתעניינים בחלב בריא ואיכותי? הכתבה הזו בשבילכם. מסתבר שהעזים הרועות בפארק רמת הנדיב מייצרות חלב איכותי יותר לאדם, ועל הדרך תורמות למרקם האקולוגי

גדי יונק מאימו בדיר העיזים

העובדה שחלב עזים בריא יותר כבר ידועה לכולנו, אך מסתבר שלא כל העזים מפיקות חלב באותה רמת איכות. לכבוד חג השבועות שבפתח אנו שמחים לשתף אתכם בממצאי מחקר שבחן את השפעות התזונה של העזים בפארק רמת הנדיב, על ייצור החלב שלהן ועל הרכבו. ויש גם “ספוילר” – מדובר בחלב שהוא “מזון-על”.

עדר העזים ברמת הנדיב הוא חלק מגישת ניהול המיישמת תפיסת עולם אקולוגית ומשתמשת בכלי ממשק מתקדמים. העדר משמש לרעייה בפארק הטבע במשך כל ימות השנה, מסייע בהגנה על הפארק מפני שריפות, מעשיר את המגוון הביולוגי והנופי ומלווה תדיר בפעילות מחקרית.

במחקר שנערך בשלוש השנים האחרונות נמצא שהחלב שמייצרות העזים הרועות ברמת הנדיב הוא בעל ערך תזונתי גבוה משמעותית מחלב המיוצר על-ידי עזים המקבלות מזון מוגש לדיר, שמהוות את עיקר ייצור החלב שאנו רוכשים במרכולים. יתרה מכך, נמצא שחלב זה עונה על הקריטריונים הדרושים כדי להיחשב “מזון-על”.

WhatsApp Image 2020-03-25 at 17.05.45

חלב עתיר חלבון ושומן

המחקר נערך על ידי ד”ר נורית ארגוב ארגמן ואורן הדיה מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים, ד”ר יאן לנדאו וחוסיין מקלדה ממכון וולקני וד”ר צח גלסר, מנהל הדיר ברמת הנדיב. החוקרים ביקשו לבדוק את השפעת התזונה המקומית על ייצור החלב ועל הרכבו. המרעה באזור רמת הנדיב מכיל בעיקרו צמחיית חורש ים-תיכוני, מעוצה וגס, כגון שיחי אלת המסטיק ובר זית. זוהי תזונה שונה מזו של עזים הרועות במדינות צפון אירופה ואמריקה, שם עיקר המרעה מבוסס על צמחייה עשבונית. המרעה הים-תיכוני עתיר בפוליפנולים – חומרים שבריכוזים מסוימים עלולים לפגוע בעיכול המזון במעלי גירה. עם זאת, עִזי חלב מגזעים מקומיים דוגמת אלה הרועות ברמת הנדיב, אחרי אלפי שנות ביות במערכת האקולוגית הים-תיכונית, מסוגלות לבסס את תזונתן על צמחייה עתירת פוליפנולים ללא פגיעה בצריכת המזון ובייצור החלב. יתרה מכך, מסתבר שאותם פוליפנולים אף משפרים את יעילות הייצור, כך שעזים אלה מייצרות חלב עתיר יותר בחלבון ובשומן ביחס לעזים מאותו גזע שנשארות בדיר ומקבלות מנה המשמשת את מרבית העדרים של עזי החלב המסחריים בארץ.

Quote

במחקר שנערך בשלוש השנים האחרונות נמצא שהחלב שמייצרות העזים הרועות ברמת הנדיב הוא בעל ערך תזונתי גבוה משמעותית מחלב המיוצר על-ידי עזים המקבלות מזון מוגש לדיר.

Quote
Ramat Hanadiv Nature Park, Israel.

שיפור זה מתאפשר ככל הנראה כתוצאה מייעול תהליכי עיכול, אך לא רק בזכותם. החוקרים מניחים כי הפוליפנולים, חלקם לפחות, נספגים במערכת הדם ומשם ברקמות השונות, כולל באלה של העטין. בעטין הם מספקים מערך הגנה מפני רדיקלים חופשיים, ובכך מאפשרים ייצור אנרגיה מוגבר. אנרגיה זו משמשת את תאי העטין לייצור מוגבר של רכיבי החלב.

“מזון-על” מן החי? מסתבר שיש חיה כזו

תזונה עתירה בפוליפנולים מעודדת ייצור חלב בעל איכות ייחודית. כבר הוכח במחקרים כי העזים הרועות מייצרות חלב עתיר בתרכובות המשפיעות לטובה על בריאות האדם, בראשן חומצות שומן רב בלתי-רוויות מסוג אומגה 3. אלו חומצות שומן החסרות בתזונה המערבית וצריכה מוגברת שלהן יכולה לסייע בהתמודדות עם מחלות מטבוליות, כגון טרשת עורקים, ועם דלקות כרוניות נוספות ובעיכוב התפתחותן. חשוב יותר הוא היחס בין חומצות שומן אלו לחומצות שומן רב בלתי-רוויות מסוג אומגה 6. השאיפה כיום היא להגיע ליחס מקסימלי של 1:5, ומזונות העומדים ביחס זה או ביחס נמוך ממנו נחשבים מזונות-על.

Quote

בחלב העזים הרועות ברמת נדיב מצאנו כי היחס בין אומגה 6 לאומגה 3 מגיע ל-5, כך שחלב זה ומוצרי חלב המיוצרים ממנו יכולים להיכלל ברשימה המכובדת של מזונות-על.

Quote
חלב דיר העזים

מוצרי מזון מן החי אינם נכללים בדרך כלל ברשימת מזונות-העל מאחר שהיחס בהם בין אומגה 6 לאומגה 3 עומד על 1:10 ויותר. לעומת זאת, בחלב העזים הרועות ברמת נדיב מצאנו כי היחס בין אומגה 6 לאומגה 3 מגיע ל-5, כך שחלב זה ומוצרי חלב המיוצרים ממנו יכולים להיכלל ברשימה המכובדת של מזונות-על.

לדברי ד”ר צח גלסר, ניתן להסיק שחלב ממרעה טבעי עדיף לבריאותנו על פני חלב של עזים המקבלות מזון שמוגש בדיר. המחקר אף מעיד על איכות החלב של עדרי עזים הרועות באזורים נוספים בעלי צומח ים-תיכוני. אין ספק שמידע חדשני זה יכול לעודד מגדלים להשתמש במרעה טבעי לצורך שיפור איכות החלב.

אז היכן ניתן למצוא את החלב הבריא הזה?
החלב המיוצר ברמת הנדיב משווק כולו למחלבת שומרון בבנימינה ומשווק בתור יוגורט עזים.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה