הכול אפשרי והרווח – כפול

זמן קריאה: 3.5 דקות

משיתוף הפעולה עם דיירי מעון כרמל של בית אקשטיין כולם מרוויחים: הדיירים – המגיעים כמתנדבים וזוכים גם בתעסוקה משקמת וגם להיות בצד הנותן, צוות הפארק – הנטען בעשייה משמעותית, והטבע כמובן

RonnyK_02_2024 (5)
מפגש טו בשבט בעין צור

באירוע ט”ו בשבט ברמת הנדיב, שאליו הוזמנו גם המתנדבים המיוחדים ממעון כרמל של בית אקשטיין, ניכרה התרגשות רבה בפניהם של המשתתפים והשאירה אצל כולם חתימה בלב. שיתופי פעולה תמיד משמחים אותנו, ועל אחת כמה וכמה כשהם נותנים ערך מוסף לכל השותפים. כזה בדיוק הוא המיזם של רמת הנדיב עם דיירי מעון כרמל של בית אקשטיין בבנימינה. פעם בשבוע מגיעים שישה–שמונה דיירים בוגרים המלווים בצוות המקצועי ובשינשינים לשעתיים של עבודת התנדבות בהנחיית צוות הפארק ובהובלת מחפוז אלח’טיב, פקח בפארק הטבע.

שיתוף הפעולה הנוכחי החל בקיץ 2023 ומחדש קשר רב שנים בין שני הארגונים. הדיירים המתנדבים, בעלי מוגבלויות שונות, מגיעים לעין צור ועובדים בעבודות שהותאמו למצבם וליכולותיהם, כמו גירוף, ניקיון תעלות המים, איסוף חרובים ועוד. באירוע ט”ו בשבט, שבו השתתפו כל עובדי רמת הנדיב ובו גם ציינו למחפוז 25 שנות עבודה ברמת הנדיב, הם לקחו חלק בנטיעת עצים בבוסתן שמעל המעיין והמחשבה היא שבהמשך ישתלבו גם שם במשימות כמו השקיה, עישוב, סיקול אבנים ועוד.

הילה אלתר, רכזת מתנדבים ברמת הנדיב, מציינת שהמשימות השוטפות משתנות בחשיבה עם הצוות הטיפולי ועם צוות הפארק: “הם כבר השתלטו על חלק מהעבודה, אז הרעיון הוא לגוון ולאתגר אותם מחדש עם מטלות אחרות”.

Quote

הדיירים המתנדבים, בעלי מוגבלויות שונות, מגיעים לעין צור ועובדים בעבודות שהותאמו למצבם וליכולותיהם

Quote
WhatsApp-Image-2024-02-15-at-11.35.18-aspect-ratio-x

שרית כהן חכם, מתאמת תוכניות אישיות במעון כרמל, מדגישה שלכל דייר מותאמת תוכנית עבודה משלו. “היציאה להתנדבות בפארק רמת הנדיב מאפשרת לדיירים שלנו התפתחות אישית והכוונה תעסוקתית בהתאמה לכל אחד מהם לפי יכולותיו”, היא אומרת. אבל היופי הגדול הוא בהיפוך התפקידים בין הצד המתנדב והתורם, ובמילותיה של שרית, “להיות חלק מפרויקט כזה מאפשר לדיירי מעון כרמל להיות בצד הנותן והתורם לסביבה ולקהילה וזאת בשונה מהדעה הרווחת בחברה: שאנשים עם צרכים מיוחדים תמיד נמצאים בצד הנתרם”.

צריך להבין שעבור הדיירים היציאה לתעסוקה אינה דבר של מה בכך. בתוך מעון כרמל נעשתה עבודת הכנה מעמיקה של שרית ושל מרווה מרעי, מנהלת מרכז תעסוקת בוקר, עם הדיירים שיוצאים להתנדב, שכללה בין היתר הכנה למפגש עם קהילה מזדמנת, פתרון בעיות, כללי התנהגות בטבע, כללי בטיחות בעבודה ועוד. היבט חשוב נוסף הוא שמירה על רצף והמשכיות גם כשהתנאים החיצוניים, כמו מזג אוויר או מציאות מלחמה, מקשים על קיום הפעילות. “כשיורד גשם למשל ניקח אותם לדיר או נדאג לפעילות אחרת”, אומרת הילה. “חשוב לנו עניין הרצף וההתמדה כדי שזה לא יתמוסס”, מוסיף צח גלסר, מנהל פארק הטבע.

חיזוק השכנות בין עין צור למעון כרמל

הכול התחיל כשצח היה עדיין רועה הצאן של עדר רמת הנדיב והסתובב מדי יום ברחבי הפארק. כשהיה מגיע לעין צור הסמוך לבית אקשטיין, חשב לא פעם כמה זה הגיוני שדיירי המעון, החיים כל־כך קרוב למעיין, ישתלבו בעשייה במקום: “חשבתי שהחיבור בין שני המקומות הוא טבעי והרגשתי ששיתוף פעולה יעשה טוב גם להם וגם לצוות שלי. זו עשייה שממלאת. כשפניתי למעון הם לקחו את זה בשתי ידיים”.

למרות ההתלבטות והקשיים הכרוכים בפרויקט כזה שרית הייתה נחושה מההתחלה: “במפגש הראשון שלי עם צח הרגשתי את ההתלבטות והחששות, אבל לי היה ברור שברגע שנפתחה הדלת, הצלחת הפרויקט היא האפשרות היחידה”. הילה מספרת שההתחלה לוותה בחשש ובהססנות אבל גם ברצון גדול להצליח, וכיום כבר ברור שהמאמץ מאפשר שיקום ומשמעות במובנים רבים ולכולם.

Quote

להיות חלק מפרויקט כזה מאפשר לדיירי מעון כרמל להיות בצד הנותן והתורם לסביבה ולקהילה וזאת בשונה מהדעה הרווחת בחברה: שאנשים עם צרכים מיוחדים תמיד נמצאים בצד הנתרם

Quote
RonnyK_02_2024-30-aspect-ratio-x
מחפוז ודיירי המעון

מחפוז, שכבר הזדמן לו לעבוד בעבר עם דיירי המעון, מספר שנוסף על התאמת העבודה הפיזית המתחשבת במוגבלות שלהם, משולבים בפעילות גם הסברים מותאמים, למשל על המעיין ועל עץ החרוב כמשאבים שמהם ניזונים החיות ועדר העזים. “מה שלא יהיה, אני לא מוותר על הפגישה של יום חמישי. אני קשור לדיירים האלה”, הוא אומר בהתרגשות. באירוע ט”ו בשבט הוא מספר שהם חיבקו אותו והוא ניגש אליהם אפילו לפני שניגש למשפחתו, שגם היא נכחה באירוע.

“המפגש עם צוות עובדי הפארק והקשר החם שנוצר עם מחפוז הם יוצאי דופן בקבלת האחר והשונה”, מציינת שרית.

אירוע שיא בט”ו בשבט

הפעילות של דיירי המעון נחשפה בהדרגה לצוות עובדי רמת הנדיב. “משבוע לשבוע, הדיירים עם הצוות המלווה שלהם צברו ביטחון במפגשים ואנחנו הצמחנו ביטחון יחד איתם”, משתפת הילה. “חיכינו להזדמנות מתאימה כדי לייצר מפגש משותף, ואז הגיע ט”ו בשבט… כל התנאים הבשילו: ההיכרות, פעילות נטיעות בבוסתן המעיין, שהוא מקום ההתנדבות הקבוע של הדיירים – הכול הסתדר, רק מזג האוויר הקשה. אחרי כמה דחיות בעקבות גשם, קור ובוץ, הצלחנו לקיים את האירוע, שנתפר בצורה שתאפשר את המפגש ותיתן לדיירים את המקום שלהם כשווים בפעילות”.

באירוע המוצלח ניטעו בבוסתן המשתקם מעל המעיין עצי שקד, רימון, תאנה, תות וכליל החורש שהובאו מבוסתנים ותיקים בצפון הארץ והם חלק מתוכנית מתמשכת ברמת הנדיב להחזיר למרחב נופי מורשת מסורתיים, שנעלמו מהשטח בגלל המהפכה החקלאית ואפיינו אותו לפני 100–200 שנה.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה

Quote

המפגש עם צוות עובדי הפארק והקשר החם שנוצר עם מחפוז הם יוצאי דופן בקבלת האחר והשונה

Quote