S01400001-aspect-ratio-x

ארכיאולוגיה ברמת הנדיב

עדויות ארכיאולוגיות של פעילות אנושית באזור רמת הנדיב נראות בעיקר מסביב לשכבות הטוף וקרוב למקורות מים. שני האתרים העיקריים הם עין צור וחורבת עקב.

S01000033 (1)

שכבת הטוף היא השכבה המזינה שבה נחפרו הבארות בעין צור ושעליה מוקמו השטחים החקלאיים. תושביה של היישוב הקדום חורבת עלק הקימו מערכת אמות מים שניזונה ממימי המעיין.

להלן האתרים הארכיאולוגיים העיקריים ברמת הנדיב. כל החפירות בין 1984 ו-2006 נוהלו על-ידי פרופסור יזהר הירשפלד המנוח, ארכיאולוג הפארק.

חורבת עקב
האתר כולל חווה חקלאית שיושבה על-ידי אוכלוסייה יהודית עד למחצית השנייה של המאה הראשונה לפנה”ס. היא ננטשה כנראה, בתקופת המרד הגדול נגד האימפריה הרומית (בשנת 70). החל מהתקופה הביזנטית במאה הרביעית ועד לכיבוש הערבי, יושב האתר מחדש כווילה כפרית. שרידי הווילה, כולל שרידי מערכת המים, נשתמרו ופתוחים לקהל.

S01000032

חורבת עלק
האתר ממוקם בנקודה אסטרטגית בראש גבעה הצופה על בקעת הנדיב המעובדת. נקבת מים ומעיין נמצאו למרגלות הגבעה. במשך 20 עונות החפירה באתר התגלו ממצאים שונים כולל פרטים שתוארכו לתקופת הברונזה. הממצאים המרשימים ביותר היו מהתקופה הרומית הקדומה: חומה, מגדל ומבנים לעיבוד תוצרת חקלאית. ממצאים אחרים מצביעים על קיום יישוב באתר זה בתקופות הברזל, הפרסית וההלניסטית. בזמן החפירות נמצאו גם שרידים ממקור הרודיאני. הממצאים כוללים ארמון גדול מתקופת הורדוס (4-37 לפנה”ס). הארמון ננטש בזמן מלחמת היהודים נגד הרומאים. מבנים אחרים שהיו חלק מאתר מרשים זה נמצאו על מדרון הגבעה.

טומולי

שדה הרגמים (טומולי)
בחלקו הדרומי של רמת הנדיב נמצאו שרידים של 40 רגמים עגולים. הרגמים שמשו לקבורה בתקופה שבין 3000 לפנה”ס ועד לתחילת 2000 לפנה”ס. במרכזו של כל רגם היה סרקופאג (ארגז קבורה) עשוי מלוחות גיר לא מסותתים. חלק מהקברים כללו מתנות כגון אלות, פגיונות ותכשיטים.

מערת כבארה
מערה קארסטית גדולה ששימשה משכן לאדם הקדמון לפני עשרות אלפי שנים. מאז שנת 1930 נערכו במערה חפירות רבות. הממצאים הקדומים ביותר, עצמות אדם וכלים, הם מלפני 64,000 שנים (התרבות המוסטרית). תגלית מרגשת במיוחד מתקופה זו היא שלד של גבר ניאנדרטלי צעיר, שנקבר כשהוא מונח על גבו וידיו משולבות על חזהו. שלד האדם הזה השתמר היטב וסיפק מידע על פרטים שהיו עד אז שנויים במחלוקת.
המבנה של עצם הלשון, למשל, מצביע על יכולתו של האדם הניאנדרטלי להגות הברות. קבוצות בני אדם ישבו כאן עד לפני כ-10,000 שנים. משמה של מערה זו נגזר כינויה של תרבות מיוחדת של האדם הקדמון – “התרבות הכבארית”, שהתקיימה בין 10,000 ל-20,000 שנים לפני זמננו.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הוורדים

אם תצעדו בשביל הפונה לחלקו הצפון מזרחי של הגן, הצופה לכיוון זכרון יעקב, יקדם את פניכם גן וורדים פורח שופע ניחוחות וצבעים.
גן זה מעוצב בסגנון צרפתי: זנים שונים של וורדים, שתולים בצורה סימטרית,

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>