25-11-20120189-e1587499507789-aspect-ratio-x

חורבת עלק - סיכום עונת חפירה 2005-2000

סיכום ראשוני של עונות החפירה בשנים 2005-2000. מוקדש לזכרו של פרופ’ יזהר הירשפלד (ז”ל)

חפירת השרידים הארכיאולוגים בחורבת עלק שברמת הנדיב נמשכת כמעט ברציפות מאז שנת 1989.
במסגרת החפירות שנוהלו על-ידי יזהר הירשפלד ז”ל, השתתפו עשרות בני נוער, פועלים ומתנדבים מהארץ והעולם.

um-el-alek4-aspect-ratio-x

בחפירות נחשפו שרידיהם של מתחם בית-חורי העות’מאני, וכן שרידים של מכלול הרודיאני, ולמרגלותיו, בסמוך לעין-צור, נקבת מעיין, בית-מרחץ, שובך לגידול יונים (קולומבריום), ובית-בד. אמצעים רבים הוקדשו על-מנת לאפשר לציבור המבקרים לבקר באתרים עתיקים אלו, ואכן בית המרחץ הקדום והמעין בקרבתו מושכים מבקרים רבים בכל עונות השנה. לעומתם, האתר ההרודיאני ושרידיו המרשימים ניצבים עדיין מחוץ למסלול הטיולים, וזאת בשל העובדה שטרם נפתרה בעיית הולכת המבקרים באתר; בחלקו הדרומי של האתר מצוי שער קטן המוביל לכיוון המעיין, אולם טרם נתגלה שער הכניסה הראשי אל המכלול המוקף חומה.
בשנת 2007 נערכה עונת חפירות נוספת בשטחו של המכלול המבוצר בחורבת עלק. תוכנית החפירה ומטרותיה הוגדרו כרגיל על-ידי יזהר, אך הפעם נערכה החפירה, למרבה הצער, בלעדיו. מטרת החפירה הייתה להשלים את חשיפתה של חומת המכלול בפינתו הדרומית-מערבית, מתוך תקווה כי שם יימצא שער כניסה אל האתר. בחפירה התברר כי גם באגף זה אין שער כניסה למכלול המבוצר. מכיוון שטרם נחשף השער נותרה בעינה בעיית הכניסה לאתר והולכת ציבור המבקרים במקום.

Quote

בחפירה נמצאו ממצאים מתקופת הברונזה והברזל וכן שכבות ארכיאולוגיות ושרידים ארכיטקטוניים מהתקופה הפרסית, ההלניסטית, הרומית והעות’מאנית.

Quote
um el alek2

בדוח החפירה של העונה השביעית (1991) כתב יזהר על ראשיתו של המכלול המבוצר ובניית המגדל במרכזו: “מממצאי החפירה עולה כי המגדל הוקם בתקופה ההלניסטית, במאה השלישית לפסה”נ. בתקופה זו שלטו בארץ המלכים לבית תלמי שבירתם הייתה אלכסנדריה שבמצרים” על אחריתו של האתר כתב כי : “תקופת השימוש האחרונה במגדל הייתה בתקופה הרומית הקדומה שתחילתה במאה הראשונה לפסה”נ וסופה במרד הגדול של היהודים כנגד הרומאים בשנת 70  לסה”נ ” (הירשפלד 1991: 2). ככל שהתקדמה החפירה באתר נחשפו חדרי מגורים רבים בין כותלי החומה ובהם ממצא עשיר מהתקופה הרומית הקדומה. גודלו של המכלול והממצא העשיר הובילו את יזהר לזהות את המכלול המבוצר בחורבת עלק כארמון הרודיאני מבוצר, כפי שגם כתב במאמריו.

תוצאות החפירה של עונת 2007 מלמדות עוד כי האתר הינו תל רב-שכבתי. בחפירה נמצאו ממצאים מתקופת הברונזה והברזל וכן שכבות ארכיאולוגיות ושרידים ארכיטקטוניים מהתקופה הפרסית, ההלניסטית, הרומית והעות’מאנית. לכך יש חשיבות בהבנת האתר והיקפו בתקופות השונות וכן באפשרויות העומדות בפני גני רמת הנדיב בהצגתו לקהל המבקרים.

יזהר, שהלך לעולמו בטרם עת הותיר לנו מורשת מפוארת. אנו תקווה כי המשך מפעל החפירות בחורבת עלק ברמת הנדיב יזכה להמשכיות ראויה ומכובדת לזכרו של יזהר, אשר תוביל להבנה טובה יותר של תולדות האתר, להשלמת שימורו, וחשוב לא פחות – לפתיחתו לקהל המבקרים הפוקדים את שביליה של רמת הנדיב.

יותם טפר ואורית פלג-ברקת

הספר: חורבת עלק ברמת הנדיב סיכום ראשוני של עונות החפירה בשנים 2005-2000  ניתן לרכישה בחנות המידע 04-6298111

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הדקלים

בגן הדקלים של רמת הנדיב נמצא אוסף של מכובד של מיני דקלים ודמויי דקלים. רובם המכריע הם צמחי תרבות, מתוכם רק התמר גדל בארץ.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>