2807090005-e1587583652566-aspect-ratio-x

חורבת עלק - סיכום עונת חפירה 2007 - 2009

מטרת עונה זו , הייתה להשלים את החומה בפינה הדרום מערבית של האתר ולנסות לתת מענה לשאלת מיקומו של שער הכניסה. בחפירות אמנם לא נמצא שער כניסה גדול ומרשים אך החומה נחשפה במלוא הדרה לאורך המדרון בדרום מערב האתר.  רוחב החומה כשני מטר, היא שרדה עד לגובה של שני מטר והיא בנויה אבנים מקומיות. בנקודת מפגש החומות הדרומית והמערבית נחפר חלק ממגדל רבוע גדול מימדים. בעקבות עונת החפירות ניתן לומר כי הושלמה כמעט כליל חשיפת החומה של המכלול המבוצר בחורבת עלק.

 

2602390331

לאורך החומה נחשפו רצפות חדרים ונאספו ממצאים רבים, כולל עשרות מטבעות מהתקופה ההלניסטית והרומית. על רצפת חדר צמוד לחומה נמצאו רחיים מבזלת ששימשו להכנת קמח מחיטה. על גבי רצפה אחרת נמצא בין אבני המפולת שעון שמש, פריט מפואר ששימש את יושבי האתר לקביעת וחלוקת זמן במערך מקומי ולצרכי מנהל ושלטון.  בין אבני מפולת מעל רצפתו של חדר אחר, נמצא שבר של לוח שיש, עליו נחקקה בלטינית המילה “אמת מים”. אפשר שהכתובת נעשתה לציון הקמת אמת המים של עין צור, הנובע כל ימות השנה למרגלות האתר. האמה הוקמה במאה השלישית לספירה והזרימה את מי המעיין לקיסריה הסמוכה.

בחפירות הארכיאולוגיות הוברר כי האתר בחורבת עלק הינו תל ארכיאולוגי רב-שכבתי. מיקומו לצד מקור מים שופע וזמין כל ימות השנה מחזק השערה זו. בחפירות נמצאו ממצאים ארכיאולוגים מהתקופות הברונזה, הברזל, הפרסית, הלניסטית, הרומית, הביזאנטית ומהתקופה העות’מאנית ונראה כי קיימת באתר המשכיות יישובית במשך אלפי שנות היסטוריה. שרידים רבים מהתקופה ההלניסטית שנחשפו בחפירות מלמדים אותנו על יישוב גדול ששכן כאן במאות השלישית עד הראשונה לפני הספירה. בעקבות  ממצאי העונה הנוכחית ושאלות שעלו במהלכה יש באפשרותנו לבצע בחינה מחודשת של האתר ותולדותיו.

יותם טפר ואורית פלג

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

אמפיתיאטרון

בלב הגנים נמצא מתחם בצורת אמפיתיאטרון. במרכזו במה וסביבה מדרגות דשא לישיבת הקהל. האזור תוכנן במקור כגן פרחים עונתיים מוקף ספסלי ישיבה, אך הוסב לאמפיתאטרון עוד בטרם פתיחת הגנים, והיום משמש

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>