bee-in-the-approach-209145_1920-aspect-ratio-x

ניטור דבורים ברמת הנדיב

רעיה רודיך, יוסי בן מיור
עדויות רבות מהשנים האחרונות מצביעות על כך שאוכלוסיות החרקים המעופפים בכלל, והדבורים בפרט, הולכות ומתמעטות בצורה משמעותית. מחקר שהתפרסם בגרמניה מצא ירידה של 75% בביומסה הכללית של חרקים מעופפים בין השנים 1990 ל-2015. הסיבות לתופעה מדאיגה זו אינן ידועות מספיק, אך נראה שמצוקת הדבורים נובעת מצירוף של כמה גורמים: שינויי האקלים, קיטוע והרס בתי גידול המשמשים כמרחב מחיה ומקור לצוף ואבקה, שימוש מוגבר בחומרי ריסוס והדברה, זיהום סביבתי, מזיקים וגורמי מחלה ועוד.

bee-1575236_1920

לדבורים חשיבות גדולה כמאביקות של צמחים בכלל (כ-80% מצמחי הבר ידועים כמואבקי דבורים) ושל גידולים חקלאיים בפרט. בעוד שדבורת הדבש היא המאביקה העיקרית של רוב גידולי החקלאות, דבורי דבש ובר חולקות ביניהן את האבקת צמחי הבר בשטחים הפתוחים. בתנאים של מחסור במקורות מזון, צפיפות גדולה של דבורי דבש עלולה לגרום למחסור בצוף ואבקה עבור מינים של דבורי בר.

הדבורה המוכרת מכולן היא דבורת הדבש. דבורת הדבש מוכרת בחקלאות באזורנו כבר אלפי שנים. היום היא כמעט ואינה שורדת בטבע. מקור דבורי הדבש, אותן נפגוש בשטחים פתוחים הוא ממקורות חקלאיים. בצד דבורת הדבש, קיימים בעולם כ- 20,000 מינים של דבורי בר. ישראל נחשבת עשירה במיוחד במגוון מיני הדבורים המאפיינים אותה. ידועים בה מעל 1,100 מינים של דבורי בר. רוב מיני דבורי הבר הם מינים יחידאיים.

תצוגה_4-aspect-ratio-x

ניטור דבורים ברמת הנדיב
ברמת הנדיב מתקיים החל מ-2019 מחקר בנושא דבורים. מטרות המחקר הן:

  1. הכרת מגוון דבורי בר פעילות בשטח
  2. בחינה, לאורך שנים, של שפע ועושר דבורים (האם הדבורים מתמעטות גם ברמת הנדיב?)
  3. אפיון יחסי הגומלין בין דבורת דבש לדבורי בר במגוון בתי גידול ברמת הנדיב
  4. זיהוי מיני צמחי בר אטרקטיביים במיוחד לדבורים
  5. התאמת ממשק שטחים פתוחים בפארק הטבע לממשק תומך דבורים

שיטות המחקר

הוגדרו ארבעה בתי גידול מייצגים:

  1. אזור החיץ למניעת שריפות
  2. אזור בו ריכוז גבוה של המינים הנדירים מרוות אייג ומרווה מנוצה
  3. שיחייה (גריגה)
  4. שדה חקלאי בעיבוד מסורתי

כל בית גידול  נדגם בין אמצע פברואר לאמצע יוני, פעמיים בכל חודש. בכל בית גידול סומנו 3 “חתכים” (צירי דיגום) באורך 20 מטר כל אחד. בכל חתך התבצע דיגום של עשר דקות לבדיקת שפע ועושר דבורים. במידה והתאפשר, תועדו הדבורים בצילום. פרטים מייצגים נאספו והוגדרו ע”י מומחים מהמוזיאון לטבע ע”ש שטיינהרדט.

דבורה מהסוג הליקטית
דבורת בר מהסוג הליקטית

ממצאים ראשונים
רמת הנדיב מתאפיינת בשונות גדולה בזמני פריחה בין בתי גידול שונים. לצד בתי גידול כמו החיץ, שהפריחה בו דועכת במחצית השנייה של מרץ, יש בתי גידול כמו שדות מוברים (שדות חקלאיים שהפכו לבור), בהם הפריחה נמשכת עד מאי ואף ראשית יוני. בין הפורחים המאוחרים בולטים מיני חבלבלים, מיני גזר, נירית הקמה עולש וחוח עקוד. השונות במועדי הפריחה מזמנת מוקדי פעילות מגוונים לדבורים ממינים חורפיים, אביביים וקיציים. במסגרת הסקר מסתמן, לדוגמה, שבשדות המוברים קיימת פעילות רבה ומגוונת של דבורי בר החל מאמצע מרץ. בתקופה זו כמעט ואין פעילות של דבורת דבש בשטחים אלה. בין הדבורים הנפוצות בשטח בשלהי האביב בולטת חבלבלית מצויה, systropha, דבורה המתמחה באיסוף מזון ממיני חבלבלים. שנת 2020, בה נזרעה בשדה בקיה, היווה השדה מוקד משיכה גדול לאלפי דבורי דבש, מכוורות המוצבות מחוץ לשטחי רמת הנדיב.

ממצאי הסקר יכולים להוות בסיס לממשק תומך דבורים, לדוגמה על ידי שמירה והרחבה של שטחים המאופיינים בפריחה מאוחרת. בנוסף לממשק תומך דבורים בשטחים הפתוחים, ניתן לתמוך בפעילות דבורים בגינות נוי.

תגיות: דבורים | BEE | BEES

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>