לא הכל דבש

הידעתם? הדבורה נבחרה על ידי החברה המלכותית הגאוגרפית של לונדון כבעל החיים החשוב ביותר בעולם. אבל אין הכוונה רק לדבורת הדבש. בארץ יש יותר מ-1000 מינים של דבורי בר שחיות בטבע, וחשוב לחקור אותן ולשמור עליהן

תמונה 3 -רעיה רודיך
דבורת "החבלבלים" הנהדרת (systropha) "קופצת ראש" לתוך חבלבלים ואוספת אבקה על כל חלקי הבטן, מלפנים ומאחור

בשנים האחרונות אנו נחשפים למידע ועשייה רבה הקשורים לפרפרים: גינות מושכות פרפרים, ספירה וניטור שלהם, קבוצות חובבים שיודעות לזהות כל מין ומין, ועוד…  הפרפרים הם אכן חרק מדהים, יפהפה ומיוחד, ואין לנו שום דבר רע להגיד עליו, אבל מבין כל החרקים בטבע, החשובות ביותר הן דווקא הדבורים.

למה הדבורים נעלמות?

בשנת 2019 בחרה החברה המלכותית הגאוגרפית של לונדון את הדבורה כבעל החיים החשוב ביותר בעולם. ואכן, הקיום שלנו ממש תלוי בה: ללא האבקה של דבורים, רוב גידולי החקלאות לא יכולים לייצר פרי. אלא שמספר הדבורים בעולם הולך ומתמעט בצורה מדאיגה, יחד עם מספרם של כלל החרקים: מחקר שהתפרסם בגרמניה בשנת 2017 מצא ירידה של 75% (!) באוכלוסייה הכוללת של חרקים מעופפים שנדגמו בשמורות טבע רבות, בין השנים 1990 ל-2015.

למצוקת הדבורים אחראים גורמים רבים כמו שינויי האקלים, הרס של בתי גידול המשמשים כמרחב מחיה ומקור לצוף ואבקה, שימוש מוגבר בחומרי הדברה, זיהום סביבתי, מזיקי כוורת וגורמי מחלה.

Quote

את הדבורים בעולם מסווגים לשני סוגים – דבורים שמשמשות לחקלאות, ודבורי בר שחיות באופן חופשי בטבע

Quote
תמונה 2 -רעיה רודיך

מגוון עצום של דבורי בר בישראל

את הדבורים בעולם מסווגים לשני סוגים – דבורים שמשמשות לחקלאות, ודבורי בר שחיות באופן חופשי בטבע. שני מיני הדבורים המשמשות לחקלאות הם דבורת הדבש, חיית בר שאומצה על ידי האדם לפני כ-4000 שנה ומגודלת בכוורות לייצור דבש והאבקה. הבומבוס הוא מין נוסף שנמצא בשימוש חקלאי מסחרי, לצורכי האבקה בלבד.

דבורי הבר חיות בכל שטחי הטבע בהם ישנם פרחים. הן אוספות אבקה וצוף, מייצרות מהם מזון שנקרא לחם דבורים, המשמש גם קן שלתוכו הן מטילות את הביצים, וממנו גם ניזונים הזחלים שבוקעים מהביצה.  בניגוד לדבורי הדבש, דבורי הבר הן יחידאיות, כלומר אינן חיות יחד עם צאצאיהן אלא לאחר ההטלה עוברות הלאה לשטח אחר.

בעוד שדבורת הדבש היא המוכרת ביותר וידוע עליה המון, המחקר על דבורי הבר נמצא עדיין בחיתוליו. מה שכן ידוע הוא, שבישראל יש יותר מ-1000 מינים שונים של דבורי בר! בהשוואה לאירופה, למשל, מדובר במגוון ביולוגי יוצא דופן, שתורם מאוד למערכת האקולוגית.

תמונה צהובה-רעיה רודיך
כתמה עבת שורשים שפורחת עונה ארוכה מאד, מתגלה כצמח אהוב במיוחד על דבורי בר קטנות ממינים שונים

מחקר הדבורים ברמת הנדיב

גם דבורי הדבש וגם דבורי הבר אוספות את המזון שלהן בטבע. שתיהן ניזונות מאותו צוף ואותם פרחים. בתנאים מסוימים של צמצום וזיהום שטחים פתוחים ומחסור במקורות המזון, עלולה להתפתח תחרות בין דבורי דבש לבין מינים מסוימים של דבורי בר.

ברמת הנדיב מתקיים החל מ-2019 מחקר, שמטרתו להכיר את מגוון דבורי הבר והדבש הפעילות בשטח, לבחון האם הדבורים אכן מתמעטות, ולהבין טוב יותר את יחסי הגומלין בין דבורת דבש לדבורי בר. המחקר דוגם בתי גידול מגוונים ברמת הנדיב ומתקיים בחודשים פברואר עד יוני, בהם הפריחה בשיאה ויש פעילות רבה של דבורים.

ניזונות מפריחה מאוחרת

ממצא מעניין ראשון הוא, שהחל מאפריל, בבתי גידול מסויימים, דבורי הבר פעילות הרבה יותר מדבורי הדבש. הן מתעניינות בצמחים עם פריחה מאוחרת כמו למשל עולש, חבלבל או שלמון. הממצא הזה, אם ימשיך להיות מאומת בשנים הבאות, יעזור לנו לנהל את פארק הטבע בצורה שתתמוך יותר בדבורי הבר. רמת הנדיב יכולה להיות דוגמה לגינה מושכת דבורי בר, ובעתיד נוכל להפיץ את הידע הלאה לכל מי שמעוניין להקים גינות כאלה בעצמו.

בינתיים, העניין בדבורי בר הולך וגובר ואנחנו נתקלים ביותר ויותר חובבי טבע ומומחים, שחברו יחד כדי ללמוד עוד על הנושא ולסייע לדבורי הבר בישראל לא להיעלם.

Quote

בישראל יש יותר מ-1000 מינים שונים של דבורי בר! מדובר במגוון ביולוגי יוצא דופן, שתורם מאוד למערכת האקולוגית

Quote
insect-hotel-3571258_1920
בית מלון לחרקים

גם אתם רוצים לעזור לדבורי הבר?

קודם כל, אל תיבהלו מדבורים בטבע. כל עוד לא תתקפו אותן, הן לא יעקצו. יש הרבה דברים שאפשר לעשות, למשל: גינון מקיים ללא שימוש בחומרי הדברה, שתילת צמחים ועצי פרי שמזמינים מאביקים, פיזור זרעים של צמחי בר בגינה, ובניית “בתי מלון” לדבורים וחרקים מתיבות,  ענפים וחומרים טבעיים נוספים, שבהם הם אוהבים להסתתר.

והכי חשוב, אל תפגעו בדבורים! אם יש התנחלות דבורים בסביבתכם והיא מפריעה לכם – דווחו ל“מגן דבורים אדום” כדי לקבל סיוע בהעברת הנחיל למקום אחר: www.magendvorim.com

כדי ללמוד עוד על דבורי הבר, אתם מוזמנים לבקר בתערוכה שתיפתח בקרוב ברמת הנדיב. התערוכה תשלב צילומים נפלאים.  עקבו אחרי מועד ומיקום התערוכה בדף הפייסבוק ובאתר שלנו.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה