מדברים על הדבורים

בעוד שהדבורים הוכרזו כבעל החיים החשוב ביותר בעולם, הידע לגביהן בקרב הציבור הוא מועט ביותר.
הדבורים, שאחראיות לשליש ממה שאנחנו אוכלים, הולכות ונעלמות. לכבוד יום הדבורים העולמי, שיצוין ב־20 במאי, ייערך ברמת הנדיב יום שיא של תוכנית “אפקט הדבורה” בבתי הספר, ותערוכה מיוחדת המספרת את סיפורן של הדבורים.

lavenders-1537694_1920

מי היה מאמין שליצור קטן ומזמזם יש השלכות כל כך גדולות עלינו ועל מה שאנחנו אוכלים? מעטים יודעים שהדבורה היא החיה הכי חשובה בעולם; כך הכתירו אותה אנשי מקצוע רבים.

לפני ארבע שנים הוחלט בעצרת הכללית של האו”ם לציין את יום הדבורים העולמי ב־20 במאי, יום הולדתו של אנטון יאנסה, מחלוצי ענף הדבוראות, העוסק בגידול דבורים ובייצור דבש.

הדבורים בסכנת הכחדה, והדבר ישפיע עלינו

למה הדבורים כל כך חשובות לנו? כי שליש מהמזון שאנחנו אוכלים תלוי בפעילות ההאבקה שלהן: הן עוברות מפרח לפרח, אוספות איתן צוף ואבקה, שחיוניים להתפתחות של הצמחים, עד כדי כך שהן אחראיות כמעט לכל הפירות והירקות שאנחנו אוכלים.

אלא שהדבורים בעולם הולכות ונעלמות, יחד עם חרקים מעופפים אחרים, בעקבות התערבות האדם בטבע, משבר האקלים וסיבות נוספות.

לפעמים נדמה שככל שהדבורים חשובות יותר לאדם, כך הוא גם יודע עליהן פחות.

ולכן אנחנו פועלים ברמת הנדיב כבר כמה שנים כדי להגביר את המודעות לדבורים ולחשיבותן, באמצעות מחקרים פעילים, תצפיות ומעקב שוטף של צוות המחקר.

Quote

שליש מהמזון שאנחנו אוכלים תלוי בפעילות ההאבקה של הדבורים. הן אחראיות כמעט לכל הפירות והירקות שאנחנו אוכלים.

Quote
חוות-הנוי1-aspect-ratio-x

התלמידים עוזרים למחקר

מ־20 במאי, יום הדבורים העולמי, תוצב התערוכה “דבורים – סיפור עם עוקץ” במרכז המבקרים של רמת הנדיב, המספרת את סיפורן של הדבורים, בליווי תצלומים של צוות המחקר ושל ניר נבות מעמותת “דבוראות בת־קיימא”.

ביום זה ייערך ברמת הנדיב גם יום שיא של תכנית “אפקט הדבורה”, תוכנית חינוכית שאנחנו מובילים בהשתתפות בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים מכל רחבי הארץ.

התוכנית מחברת את התלמידים ואת המורים לחשיבות הדבורים במערכת האקולוגית, וגורמת להם לפעול ולחשוב איך לעזור לדבורים להתקיים, תוך שינוי עמדות לגביהן והיכרות קרובה עמן. המורים והתלמידים עורכים תצפיות בשטחי בר ובגינות ואוספים מידע המסייע למחקר באמצעות אפליקציה מיוחדת שפיתח צוות המחקר של רמת הנדיב.

יום השיא הוא הזדמנות לתלמידים ולמורים לספר על התהליך שעברו, להציג ממצאים ולשתף בידע ובלמידה על הדבורים.
בסיום שנת הלימודים המורים והתלמידים מוזמנים להציג את תוצרי הפרויקט בבית הספר ולחשוף לכולם את הידע, את התמונות שצולמו ואת הממצאים, כדי להגדיל את מעגלי המודעות בקרב הציבור כולו.

תצוגה_4

אז איך עוזרים לדבורים להתקיים?

הנה כמה דברים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות:

  • לשתול צמחי תרבות ובר מושכי דבורים, כמו רוזמרין, מרווה או תלתן. שתילים ניתן לרכוש בחנות המידע של רמת הנדיב.
  • לבנות “בית מלון לחרקים”, מקום לקינון דבורים וחרקים אחרים.
  • לא להרוג דבורים! לפינוי נחיל דבורים יש לפנות ל”מגן דבורים אדום”.
  • ללמוד עוד על הדבורים:

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה