התושבים שאצים לִסְפּוֹר עצים

כשתושבים אוהבי עצים, רשות מקומית שאכפת לה ורמת הנדיב משתפים פעולה – קורים דברים משמחים שמשפרים את איכות החיים ומטפחים את היער העירוני. על פרויקט מיפוי העצים בזיכרון יעקב שהוביל לנטיעות יזומות שמצלות על שבילי הליכה
(זמן קריאה:4 דקות)

עץ אדר החוסם את המעבר במדרכה
עץ אדר שהוצא לו רשיון כריתה משום שחוסם את המעבר במדרכה

כשרונית זקס, עובדת רמת הנדיב, תושבת זיכרון ואחת הפעילות המובילות של קבוצת הווטסאפ ‘שומרי העצים – זיכרון יעקב’ מתחילה לדבר על מעורבותה בשמירה על עצים במושבה, היא ממהרת להזכיר את העץ האחרון שהקבוצה הצליחה להציל מכריתה, אדר סורי ענק. “אני בדיוק כותבת ומעדכנת את הקבוצה שהצלחנו להשעות את רישיון הכריתה”, היא אומרת בשמחה ומזכירה את החרובה ליד בית הכנסת שעדיין עומדת גאה על גזעה בזכות הערנות של חברות הקבוצה.

את פעילותה החלה הקבוצה עם ארבע חברות לפני כשנה וחצי וכיום היא מונה כמה עשרות משתתפים והתקשורת בה היא ברמה כמעט יומיומית. בפרויקט מיפוי עצי זיכרון שהובילה רמת הנדיב בשיתוף מועצה מקומית זיכרון יעקב היוותה הקבוצה כוח מכריע והחברות והחברים בה מיפו עד היום 2616 עצים בשטחים הציבוריים ומאות עצים בגינות הפרטיות – רובם בפעילות ממוקדת של כמה שבועות אינטנסיביים. סקר העצים ומיפויים הכין את הקרקע לנטיעת עצים חדשים שֶׁיָּצֵלּוּ על שבילי הליכה בין מוסדות ציבור ובתי ספר בזיכרון. “זו יוזמה משותפת להצל את המרחב האורבני בזיכרון וניטעו במסגרתה כבר כ- 150 עצים בציר ההליכה לביה”ס ‘החורש'” אומרת טליה מבור, מנהלת אגף איכות סביבה וקיימות במועצה מקומית זיכרון.

העצים האלה הם צעד ראשון בהגשמת המטרה שהציבה הרשות המקומית: עידוד הליכתיות במושבה על ידי תכנון נטיעות שיגבירו את הצל בצירי הליכה מרכזיים במרחב הציבורי. “הקהילה היא חלק מהמערכת שעוזרת לשמור על עצים במרחב העירוני ולתכנן קדימה”, אומרת ד”ר ליאת הדר, מנהלת תחום המחקר ברמת הנדיב שמעורבת בפרויקט. “כך יש על העצים הרבה עיניים ויש מי שפונה כשיש בעיה”, היא מציינת ומסבירה באמצעות פעילות הקבוצה את החשיבות והתרומה של מה שמכונה “מדע אזרחי” – תחום הכולל אנשים שאינם מדענים (אלא ציבור רחב, מתנדבים, תלמידים) הפועלים בשיתוף עם מדענים וחוקרים במטרה לאסוף מידע יישומי, במקרה זה – על העצים בזיכרון יעקב. באמצעות יישומון ידידותי למשתמש שפותח ברמת הנדיב והותאם לצרכים המקומיים של זיכרון יעקב – המתנדבים בונים בסיס נתונים של העצים ומאפייניהם ומתקיים גם דיון עם אנשי מקצוע על בחינת שטחים לנטיעה, מיני העצים שמומלץ לנטוע ועוד. “הקהילה התגייסה למיפוי ובעצם הייתה קבלן הביצוע של המיזם”, אומרת טליה.

Quote

סקר העצים ומיפויים הכין את הקרקע לנטיעת עצים חדשים שֶׁיָּצֵלּוּ על שבילי הליכה בין מוסדות ציבור ובתי ספר בזיכרון

Quote
מפת סקר העצים של זכרון מתוך היישומון
מפת סקר העצים של זכרון מתוך היישומון

המעורבות של רמת הנדיב בפרויקט הייתה טבעית מתוך גישה שרמת הנדיב אינה בודדה על ההר, “אנחנו לא מסתכלים רק על עצמנו אלא מרחיבים את הראייה ומתבוננים ביער העירוני מסביבנו כי אנחנו מרחב אחד והיער של זיכרון יעקב ורמת הנדיב מחוברים”. מציינת ליאת. בהקשר זה ראוי לציין את מושג ‘היער האורבני’, שעולה הרבה בעת האחרונה בפורומים סביבתיים בעולם ובישראל, והכוונה היא למכלול העצים והשיחים שגדלים בעיר ובשוליה והם חלק מהמרחב בו אנשים חיים, עובדים ומבלים. למעשה, מיפוי העצים הוא בסיס לטיפול וטיפוח היער האורבני וכך התושבים גם נהנים מהעצים בתחומי המחייה שלהם וגם תורמים להעשרתו של היער ולהבראתו.

חרובה2-aspect-ratio-x
החרובה מתמודדת עם הקרבה היתרה של הבניה אליה.

את היוזמה לנטיעת עצים שיָצֵלּוּ על דרכי הליכה במרחב הציבורי בזיכרון יזם התושב דורון לוין, שלפני כשנתיים פרש מהצבא לאחר שירות של למעלה מ-30 שנה, והחל להתעניין בנושאי אקלים ובמיוחד בבעיית הצל היישובי.

דורון כבר פעל יחד עם שכניו לשיקום החורש שנשרף במושבה ב-2016 ובצעד משותף עם תלמידי בית ספר ומכינה ניטעו בו 250 עצים.
“כתבתי מסמך ובו תוכנית לצל יישובי ופניתי לרמת הנדיב כדי שיהיו שותפים מרכזיים בידע ובליווי. לשמחתי הם הציעו את מערכת ה GIS שלהם למיפוי ואז פנינו למועצת זיכרון והוחלט ללכת על זה”.

“ליער אין גבולות והוא חלק ממערכת פתוחה של טבע בעיר”, מחדדת ליאת ומדגישה שיש חוק שמגן על עצים והם חלק מתשתית של עיר וחשובים בה כמו כל דבר אחר, “לכן אם עץ מפריע לבנייה, סלילה או עמוד חשמל לא מורידים אותו אלא חושבים על פתרונות יצירתיים שישמרו עצים במקום להתמקד רק בחשיבה הנדסית”.

Quote

מיפוי העצים הוא בסיס לטיפול וטיפוח היער האורבני וכך התושבים גם נהנים מהעצים בתחומי המחייה שלהם וגם תורמים להעשרתו של היער ולהבראתו

Quote
Ofir-Kirry-aspect-ratio-x
אופיר קירי, מחבק עצים בפרט וגינון בכלל. נאמן העצים מזכרון שהעלה הכי הרבה עצים בסקר, כולל פירוט הטיפולים המקצועי שיש לעשות לעץ

“עצים בעיר זה לא עניין למדענים”, אומרת ליאת, “זו סביבת החיים ואיכות החיים שלנו. עצים בעיר הם עניין לציבור וקהילה שמודעת ודואגת ליער היא במהות של יער עירוני”. בשלב הנטיעות גייס דורון תלמידים מבתי הספר ואת חניכי מכינת “5 אצבעות” בזיכרון שיובילו אותם, “‘המכיניסטים’ קיבלו הכשרה ואז נכנסו לכיתות והכשירו את התלמידים לפרויקט”, מספר דורון על המיזם הסביבתי-קהילתי.

ומה בהמשך?

טליה: “אנחנו מקווים לנטוע בנושא זה כ-200 עצים בשנה. זהו פרויקט פורץ דרך מבחינת מתנדבים. אני לא מכירה עוד מושבה/עיר בה יצאו תושבים מתנדבים שבוע אחר שבוע ומיפו אלפי עצים.

יש כאן תושבים שזה חשוב להם ונושא הצללת המרחב הציבורי הוא תפיסה שהמועצה מובילה” היא מסכמת.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה

Quote

זהו פרויקט פורץ דרך מבחינת מתנדבים. אני לא מכירה עוד מושבה/עיר בה יצאו תושבים מתנדבים שבוע אחר שבוע ומיפו אלפי עצים

Quote