בז-אדום3-aspect-ratio-x

רמת הנדיב והבז האדום (Falco naumanni)

קליטה, שיקום ושחרור של גוזלים ופרחונים ברמת הנדיב

זוג-הבזים-האדומים-הזכר-משמאל-הנקבה-מימין-aspect-ratio-x

רקע

הבז האדום (Falco naumanni) הוא דורס קטן נודד, המגיע לישראל בראשית פברואר, דוגר באביב ועוזב בתחילת הקיץ. רבות לא ידוע על מסלולי הנדידה של המין, ועוד פחות מכך – על אלה של הפרטים המקננים בארץ.

ברמה העולמית מצבו של המין שודרג לאחרונה על ידי ה-IUCN ממצב “רגיש” (Vulnerable) למצב “ללא חשש” (Least concern) בעקבות מגמה חיובית באוכלוסייתו ברחבי העולם. ברמה האזורית והארצית, בעקבות עלייה בגודל האוכלוסייה (מירוז וחוב’, 2017), שונה מעמדו לאחרונה רשמית ממין במצב רגיש (“Vulnerable”) למין בסיכון נמוך (NT).

בישראל יש תנודתיות בין-שנתית בגודל האוכלוסייה ולא לגמרי ברורה המגמה

בז אדום
זכר מקנן בגבעת נילי, בגג של בית. צילם: יצחק כהן

הכללית, אך בעבר העריכו שמספר הזוגות המקננים יורד בקביעות לאורך השנים (פרלמן, 2013), ובמקומות שונים (ירושלים לדוגמה) אף הפסיקו הבזים לקנן לחלוטין. לעומת זאת, באזור רמת מנשה נרשמת בשנים האחרונות מגמה כללית חיובית בתצפיות במספר הקינונים. כאמור, ברמה הארצית נראה שהאוכלוסייה גדלה והתייצבה, אך היא קטנה בהרבה מהאוכלוסייה שקיננה בארץ עד אמצע המאה ה-20.

רמת הנדיב משתתפת במאמצים לאישוש האוכלוסייה כבר שנים רבות, וקיים תיעוד על קבלה ועל טיבוע של בזים אדומים ברמת הנדיב מאז 2006. במסגרת פעילות זו מגיעים לטיפול ברמת הנדיב עשרות פרטים של בז אדום מדי שנה – מרביתם פִּרחונים וגוזלים שנפלו מהקן ומיעוטם בוגרים שנפצעו.

חלק מבעיית שימור הבזים קשורה להיותם עופות נודדים. הם עפים למקומות אחרים, שם אין לנו אפשרות לשלוט במה שקורה. הבעיה קשה שבעתיים אצל הבזים האדומים, כיוון שאיננו יודעים לאן הם עפים. כחלק מהניסיון להבין את התנועה של הבזים מִשדַרנו את הבזה האדומה. לצערנו לא קיבלנו נתונים רבים אבל המעט שהגיע אלינו היה מפתיע.

למדנו שהבזה האדומה עפה לטורקיה במקום דרומה לאפריקה, כפי שנהוג לחשוב. אין זה אומר שהיא חורפת בצפון, כיוון שאנחנו יודעים על לא מעט מקרים של דורסים שקודם עולים צפונה ואז יורדים דרומה. לצערנו איבדנו את עקבותיה של הבזה האדומה.
לקריאת הכתבה “מי ראה את הבזה האדומה?” במגזין “זווית”

הזכר-מימין-מביא-אוכל-כחיזור-לנקבה-משמאל-aspect-ratio-x
בז זכר מימין מביא אוכל כחיזור לנקבה משמאל

משום שאנחנו יודעים מעט על האוכלוסייה ועל השרידה של הגוזלים בטבע בכלל ושל הגוזלים שהגיעו אלינו ושוחררו, זיהוי בז ששרד הוא תופעה מרגשת במיוחד.

לאורך השנים הצטבר תיעוד של שני מקרים כאלה. במהלך סקר קינון של החברה להגנת הטבע ב-2018, נצפה בז אדום זכר המקנן בגבעת נילי, עם טבעת כחולה וקוד מס’ 228. באמצעות הקוד מצאנו ברישומים שמדובר בפרט שנאסף כפרחון בקיבוץ דליה בתחילת עונת 2015 ושוחרר ברמת הנדיב ביוני אותה שנה.

במהלך יוני 2017 פגשנו באחד הכלובים בזה אדומה שנכנסה לשם ונלכדה. לפי הטבעות ניתן לדעת שהיא טובעה כגוזל ב-2016 בתיבת קינון בעין השופט. הגוזל נפל והועבר לבית חולים, וכשגדל הועבר לכלוב האִקלום ברמת הנדיב. אחרי כשבועיים בכלוב, בסוף יוני 2016, היא שוחררה.

על פרוייקט הבזים האדומים בכתבה של “המהדורה הצעירה עם גדעון אוקו”:

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>