Ramat-hanadiv_IP-Camera1_Ramat-hanadiv_20180604103529_586392400-aspect-ratio-x

למה הנשרים בכלוב

077RHN_Hike1406-aspect-ratio-x

בשטח פארק הטבע של רמת הנדיב, גבוה מעל נחל כבארה, עומד לו מבנה גדול ומרשים המהווה בית לנשרים מקראיים אשר מרכיבים גרעין רבייה.

גרעין הרבייה ברמת הנדיב מהווה חלק ממיזם לאישוש אוכלוסיית הנשרים בישראל (חלק מפרויקט “פורשים כנף”) שהחל בכרמל ב-1993, ששותפים לו חי-בר כרמל (רשות הטבע והגנים), גן החיות התנ”כי בירושלים, הגן הזואולוגי בתל אביב וכמובן רמת הנדיב.

מטרת גרעין הרבייה היא עידוד רבייה וגידול גוזלים כדי לנסות ולפצות על הפגיעה המתמשכת באוכלוסיית הנשרים בטבע בישראל, באמצעות ריבוי נשרים בתנאים מבוקרים בתנאי שבי. הנשרים החיים בגרעין הרבייה הם פרטים שגדלו בשבי ושאינם יכולים לשרוד בטבע בשל נכות, פציעה או סיבה אחרת, אך צאצאיהם יוכלו להשתחרר לטבע.

הביצים הנאספות מהנשרים המקננים בגרעין הרבייה מודגרות באופן מלאכותי כדי להבטיח את שרידותן. הוצאת הביצה מהקן מעודדת את הנשרים להטיל ביצה נוספת, הנקראת “בֵּיצת מילואים”, כמנגנון פיצוי על הביצה שאבדה.

timeline 4-2017

מנגנון זה מאפשר להכפיל את כמות הביצים, בשאיפה להרבות את הגוזלים בכל שנה. עם איסוף הביצה השנייה יחליפה המטפל בביצת דֶמֶה עשויה גבס, כדי שהנשרים ימשיכו לדגור ולא יפסיקו את הקינון. לאחר בקיעת הביצים, הגוזלים מוחזרים אל הקן של ההורים או אל קן אחר שמוכן לקלוט אותם, שם הם גדלים בחברת נשרים אחרים בתנאי חשיפה מזערית לאדם.

הפעלת גרעין הרבייה של הנשרים אינה משימה קלה. פרט לתחזוקה השוטפת של חלוקת מזון, ניקיון וטיפולים וטרינריים, המטפל חייב להיות במעקב מתמיד אחרי מי הזוג הבא, בין מי יש להפריד, מתי הוטלה ביצה כדי לתאם ולתזמן את האיסוף שלה, ומי הזוג שיקבל את הגוזל שבקע, וכמובן לוודא שהגוזל נקלט וההורים מטפלים בו יפה. מדובר במשימה הדורשת סבלנות, הקפדה על פרטים, ראייה ארוכת טווח ובעיקר עצבים של ברזל. לא אחת, ביצים נשברות בקן כתוצאה מעימות בין נשרים, אחרות מתגלות כלא מופְרות, גוזלים לא שורדים את הימים הראשונים או לא נקלטים על ידי ההורים בחזרתם לקן. גם שחרורם של הנשרים הצעירים לטבע אינו נטול סכנות, ולא פעם הם לא שורדים את השנה הראשונה.

עם זאת, יש נקודת אור בסיפור: מעל רבע מהנשרים בטבע בישראל, מקורם בגרעיני רבייה.

49-aspect-ratio-x

במישור התרבותי, הנשר – הדורס הגדול ביותר ששרד בישראל – מוזכר בתנ”ך פעמים רבות, והוא חלק מנופה של ארץ ישראל.

במישור האקולוגי\חקלאי, הנשרים, שאוכלים פגרים שמפוזרים בשטח, מקטינים בכך את הסיכוי להתפרצות מחלות.

הקיבה של הנשר כל כך חומצית, שחיידקים וגורמי מחלות אחרים פשוט לא שורדים בה.

באזורים מהם נעלמו נשרים, נצפתה עלייה במחלות כמו כלבת וגחלת (אנתרקס).

לשידור חי מכלוב הנשרים:

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן המפלים

בחלק המערבי של גני הזיכרון, סמוך למערת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו, נמצא גן המפלים. המבנה של הגן ומיקומו מעניקים לו אווירה קסומה ומיוחדת במינה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>