IMG_4675-aspect-ratio-x

מרכז מבקרים

מרכז המבקרים של רמת הנדיב נמצא בין הפארק לגני הזיכרון. הוא נחנך בשנת 2008 וזכה להיות המבנה הראשון בישראל שהוסמך על ידי מכון התקנים הישראלי כ”מבנה ירוק” ובנוסף, קיבל תעודת מבנה ירוק על ידי ארגון LEED האמריקני. המבנה מציע לציבור המבקרים חנות מידע, כיתות לימוד, אולם הרצאות, אודיטוריום שבו מוצג סרט על רוטשילד ועל פועלו, קיוסק, מסעדה ושירותים.

ResizerImage715X953-aspect-ratio-x

מבנה מרכז המבקרים תוכנן ע”י האדריכלית עדה כרמי מלמד. אדריכל הנוף אמיר בלום תכנן את הצמחייה על גג מרכז המבקרים וסביבו. מרכז המבקרים נבנה “בבנייה ירוקה” המכונה גם “בנייה בת-קיימא”. הגישה המערכתית בתכנון המבנה, בנייתו ותפעולו היא חסכון באנרגיה, חסכון במים וחסכון בחומרי גלם. מטרת הבנייה הירוקה היא ליצור סביבת שהייה בריאה ונוחה במבנה תוך הימנעות, ככל האפשר, מפגיעה בסביבה ובמשאבים טבעיים מתכלים. בנייה ירוקה באה לידי ביטוי בשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, בחומרים ממוחזרים ובתכנון המאפשר חיסכון מקסימלי באנרגיה ובמים.
הבנייה הירוקה יושמה במרכז המבקרים משלב התכנון שלו ועד לשימוש בו. אחד העקרונות המנחים בבניית מרכז המבקרים היה הקטנת הפגיעה בנוף ושימוש חוזר במשאבים. לכן, כל כמות הסלע והקרקע שנחצבה בעת הכנת האתר לבנייה, נגרסה ושימשה חומר גלם לתשתית, לחניה ולמדרכות סביב המבנה. שכבת הקרקע העליונה הוחזרה לגג המבנה ולאחר שעורבבה עם קומפוסט, הפכה לקרקע פורייה בה נשתלו עצים ושיחים המהווים גג ירוק למבנה. שני חלקי גג המבנה חוברו בפס זכוכית דרכו נכנס למבנה אור יום המאפשר חיסכון בחשמל. במבנה נבנתה מערכת מיזוג גאותרמית המאפשרת חיסכון בחשמל, וכל מי הביוב מוזרמים מהמבנה אל מרכז טיהור השפכים של רמת הנדיב.
גג ירוק
הגג הירוק של מרכז המבקרים מהווה מעין “שמיכה ירוקה” היוצרת רצף ירוק בין פארק הטבע לבין גני הזיכרון. כיסוי הגג באדמה יוצר בידוד תרמי, מסייע לשמירת טמפרטורה נוחה בתוך המבנה ותורם לחיסכון באנרגיה. העצים והשיחים השתולים על גבי הגג, תורמים להקטנת זיהום האוויר ולהשתלבות המבנה בסביבה.

ResizerImage1313X1969-aspect-ratio-x
בראש גג מרכז המבקרים, הותקנה זכוכית Sky-light דרכה חודר למבנה אור-יום, וכך נחסכת צריכת חשמל לתאורה.

תאורה באור יום
מרכז המבקרים מואר בתאורת אור יום הודות לתכנון המיוחד של גג המבנה. בראש גג מרכז המבקרים, לכל אורכו, הותקנה זכוכית Sky-light דרכה חודר למבנה אור-יום. האור נכנס דרך הזכוכית, מאיר בתאורה “רכה” את המסדרונות הארוכים של המבנה וכך נחסכת צריכת חשמל לתאורה.

מיזוג אוויר
במבנה הותקנה מערכת מיזוג האוויר גיאותרמית התורמת אף היא לחסכון בחשמל. מערכת זו מבוססת על העובדה שטמפרטורת הקרקע בעומק 2 מ’ ויותר נותרת קבועה ועומדת על 21.7 מעלות צלזיוס. לכן מים חמימים המוזרמים לעומק הקרקע מתקררים בכ-5 מעלות ואילו מים קרים המוזרמים אל עומק הקרקע מתחממים. בכדי לקרר את מרכז המבקרים, מוזרמים ממנו מים בצינורות היורדים לתוך פירים שנקדחו באדמה עד לעומק של 40 מטר. בעומק האדמה המים מתקררים במהירות לטמפרטורת הקרקע וזורמים חזרה אל המבנה, בו הם מקררים את האוויר המוזרם אל חלליי מרכז המבקרים וממזג אותם.

מים
במרכז המבקרים הותקנה מערכת בקרה המספקת בכל רגע נתון התרעה על שינוי לא צפוי בצריכת המים בעקבות נזילה או תקלה. כמו כן, הותקנו בחדריי השירותים של המבנה ברזים אלקטרוניים לחיסכון במים. ואילו השפכים של מרכז המבקרים נאספים ומוזרמים למתקן טיהור שפכים מסוג “ביו-דיסק” הנמצא באזור התפעולי של רמת הנדיב. לאחר טיהור השפכים מתקבלים מים שפירים, טובים להשקיה, המוזרמים להשקיית עצי ערבה בחלקות מחקר.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>