לא כמו שזה נראֶה

זה עשר שנים שהוא מסתתר מתחת לגבעה ירוקה. צנוע במראהו החיצוני אך מורכב ומתוחכם. הידעתם שהתל הירוק הוא בעצם מבנה? מרכז המבקרים של רמת הנדיב חוגג עשור להקמתו, ואנו מזמינים אתכם לגלות מה מסתתר מאחוריו

IMG_1722

בית שעומד על גבעה הוא מראה שרובנו מכירים, אך גבעה שהיא בעצם בית, זה כבר מחזה נדיר יותר. ארכיטקטורה הינה מקצוע עתיק יומין והיא הוגדרה בקרב אנשי אמנות לא פעם כאמנות נעלה. בכל העולם, מראם החיצוני של מבנים רבים, חושף בפנינו את הזרם האמנותי ואת התרבות של המקום ושל הזמן. מרכז המבקרים ברמת הנדיב מתנהג בדיוק להיפך. מבנה שמבקש להיות בלתי נגלה לעין. דווקא בהסתרה הזו, מגולמות ייחודיותו התרבותית ורוח הזמן.

מאז הקמתה, נמצאת רמת-הנדיב בהתפתחות מתמדת ואינה שוקטת על שמריה. הפעילות התיירותית והסביבתית הורחבה והועמקה וכמות המבקרים במקום הלכה וגדלה. עם ההתרחבות התעורר הצורך בהקמת מרכז מבקרים שיספק שירותי תוכן ונוחות למטיילים הרבים הפוקדים אותו. אבל, אליה וקוץ בה – מה עושה גוף סביבתי שהמבנה שהוא מבקש להקים אמור לנגוס בשטח הטבעי שלו? כיצד אוכלים מהעוגה ומשאירים אותה שלמה?

Quote

ההשראה לפתרון הבעיה הגיעה דווקא מעולם הטבע. אם בעלי החיים מספיק מתוחכמים להסוות את עצמם לצרכי הגנה, הבה נלמד מהם ונסווה את עצמנו לצורכי שמירה על הטבע.

Quote

נתכנן לנו מבנה בתחפושת שייטמע בסביבתו. זה אולי נשמע פשוט, אך מדובר בתהליך מורכב.

גג ירוק במרכז המבקרים של רמת הנדיב

קיים אך בלתי נראֶה

מביקורכם האחרון אתם בוודאי זוכרים שכדי לעבור מרחבת החניה לגני הזיכרון, עברתם דרך גבעה ירוקה, אך כמה מכם הבחינו שזהו בעצם מבנה בתחפושת ירוקה? מראהו תל ירוק שאדמה וצמחייה מכסות אותו, והוא משתלב בנוף הקיים ושומר על רצף ירוק בין הפארק לגנים. החזית הצפונית, הפונה לגנים, מחוּפָּה בצומח המתכתב עם צמחיית הגנים, ואילו החזית הדרומית, הפונה לפארק הטבע, מחופה בצמחייה טבעית מקומית.

על תכנון המבנה שקד משרד האדריכלים עדה כרמי מלמד ושות’, והוא המבנה הראשון בארץ שזכה בתו תקן לבנייה ירוקה. בתכנונו ובבנייתו הודגשו גם חיסכון באנרגיה ומִזעור ההשפעה על הסביבה, ובכך נשמרים הלכה למעשה עקרונות הקיימוּת, מעקרונות היסוד של רמת הנדיב. הרציונל שהנחה את בניית מרכז המבקרים היה הקטנת הפגיעה בנוף ושימוש חוזר במשאבים.

אולם, בבנייה כמו בבנייה, נדרש שימוש רב בחומרים מצד אחד ונערמת פסולת רבה מצד אחר. אז מה עושים?

כל כמות הסלע והקרקע שנחצבה בעת הכנת האתר לבנייה, נגרסה ושימשה חומר גלם לתשתית, לחניה ולבניית מדרכות סביב המבנה. שכבת הקרקע העליונה הוחזרה לגג המבנה ולאחר שעורבבה בקומפוסט, הפכה לקרקע פורייה שבה נשתלו עצים ושיחים המהווים גג ירוק למבנה. כדי לסבר את אוזניכם נאמר שבכל שלוש שנות הבנייה הוצאו רק 20 משאיות של חומר שלא ניתן לגריסה – כמות חומר שהיה נערם בחודש, באתר בנייה רגיל בסדר גודל דומה. בכל השאר נעשה שימוש חוזר במבנה הותקנה מערכת מיזוג גאותרמית החוסכת חשמל, וכל מי הביוב מוזרמים מהמבנה אל מרכז טיהור השפכים של רמת הנדיב.

Quote

מה לדעתכם עושים חזירי בר כשחלק מהשטח הטבעי שלהם הופך למרכז מבקרים? מבקרים בו כמובן, בייחוד כשהמבנה נטמע בטבע ונראה ממש חלק ממנו.

Quote
Untitled_Panorama13

ירוק, מואר ומאוּוְרר

כיסוי הגג באדמה יוצר בידוד תרמי, מסייע לשמירת טמפרטורה נוחה בתוך המבנה ותורם לחיסכון באנרגיה. העצים והשיחים השתולים על גבי הגג, תורמים להקטנת זיהום האוויר ולהשתלבות המבנה בסביבה. גם על חיסכון בצריכת חשמל לתאורה ולמיזוג חשבו בתכנון: פנים המבנה מואר בתאורת אור יום הודות לתכנון המיוחד של הגג. שני החלקים של גג המבנה חוברו לאורכם בפס זכוכית Sky-light , שדרכה חודר אור יום למבנה ועוטף בתאורה “רכה” את מסדרונותיו הארוכים.

במבנה הותקנה מערכת מיזוג האוויר גאותרמית התורמת אף היא לחיסכון בחשמל. כדי לקרר את מרכז המבקרים מוזרמים ממנו מים בצינורות היורדים לתוך פירים שנקדחו באדמה עד לעומק של 40 מטר. בעומק האדמה המים מתקררים במהירות לטמפרטורת הקרקע וזורמים חזרה אל המבנה. כך הם מקררים את האוויר המוזרם אל חללי מרכז המבקרים וממזג אותם.

ויש גם אישור מהטבע

מה לדעתכם עושים חזירי בר כשחלק מהשטח הטבעי שלהם הופך למרכז מבקרים? מבקרים בו כמובן, בייחוד כשהמבנה נטמע בטבע ונראה ממש חלק ממנו. כשהוקם מרכז המבקרים, הם טיפסו על המבנה, נברו בקרקע המכסה אותו למצוא בה כל טוב, כמו פקעות, תולעים ועכבישים. זהו אמנם היה תו תקן הכי אותנטי שיכול להיות – הוכחה ניצחת להיטמעות המבנה בטבע, אבל הלו, חזירים, אתם הורסים את גינת הגג שלנו!

למיגור הבעיה החדשה שנוצרה הוקף המבנה בגדר חשמלית נמוכה. אל דאגה, עוצמת החשמל בגדר מווּסתת כך שהיא רק מרתיעה את החזירים אך אינה גורמת להם כאב. אורחים נוספים שנִשבּו בתחפושת הם הצבאים השוכנים בפארק. הם אינם מזיקים לגינה ומצליחים לדלג באלגנטיות מעליה.

ResizerImage1216X810

מרכז המבקרים כשמו כן הוא – מיועד לכם, המבקרים. לפני הכול, המעבר בו מאפשר לכם לפסוע ברכות משגרת היום העמוסה אל אווירת הגנים הקסומה.

במרכז עומדים לשירותכם חנות קונספט שבה תוכלו לקבל ייעוץ על מגוון אפשרויות הביקור במקום; תערוכות מתחלפות; סרטון המיועד לכל המשפחה המציג את סיפורה של רמת הנדיב ואת סיפורו של הברון רוטשילד בדרך חווייתית; אודיטוריום וכיתות לימוד לקבוצות מאורגנות; מסעדת “מטעים”, המציעה ארוחות חלביות באווירה אחרת; קיוסק; גן שעשועים לילדים ועוד.

אז בפעם הבאה שאתם מבקרים בגנים, הַעניקו תשומת לב מיוחדת למרכז המבקרים. גלו את יופיו מבפנים ומבחוץ. ההשראה מובטחת.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה