WhatsApp-Image-2019-03-27-at-12.45.17-aspect-ratio-x

רמת הנדיב – מסלולי טיולים בצפון

מחפשים מסלולי הליכה בצפון שלא תשכחו? צאו לכיוון זכרון יעקב

DSC06033_1

מתחם רמת הנדיב מוקדש להנצחת זכרו של הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד, ומשתרע על כ-70 דונם של גנים מטופחים מקיפים את הקבר של הברון דה רוטשילד ואשתו עדה. הטיול שלכם יעבור בשבילי הגנים, בין מדשאות, עצים רבי רושם וערוגות פורחות. הטיול בגנים יחלוף על פני כמה גנים – ובין מקטע הליכה אחד למשנהו, תוכלו לנוח על ספסל בצל העצים ולהשקיף על נוף מרהיב של הר הכרמל והים התיכון.

רמת הנדיב מציעה למטיילים גנים גדולים סביב אחוזת הקבר של הברון, תצפיות מרהיבות לעבר חוף הכרמל, וילה עתיקה, מערה, מעיין, ארמון ועוד. המסלולים מעגליים, נעימים ומתאימים לכל המשפחה. כאן תוכלו ליהנות משילוב מושלם של גנים מטופחים עם משטחי דשא ירוקים, עצים מצלים, בריכות מים וערוגות פרחים ססגוניות; ובסמוך, חורש טבעי עם שבילי הליכה, תצפיות נוף מרהיבות, אתרים ארכיאולוגיים, מעיינות ועוד. באפשרותכם ליהנות מכל אלה גם ברכיבה באחד משבילי האופניים הנופיים שבפארק הטבע.

רמת הנדיב הוא מקום מפתיע ביופיו, ובו תוכלו להסתובב בין הצמחים היפהפיים והמטופחים, בפינות הגן. לקרוא ספר ולבלות בוקר או אחר צהריים נעימים. בנוסף, תוכלו ליהנות משפע פינות ישיבה ומאזור מיוחד לפיקניקים ומנגל.

ברמת הנדיב הניקיון הוא מופתי והמתחם פתוח מדי יום עד 16:00 פרט לימי שישי (עד 14:00). הצוות המסור מטפח את המקום, שומר עליו ומפתח אותו בדרך של איזון עדין בין אדם-טבע וסביבה.

מסלולי טיולים מומלצים ברמת הנדיב:

המעיין
שביל המעיין

שביל המעיין

מסלול המותאם במיוחד למשפחות, שאורכו כ-2.5 ק”מ, הטיול בו אורך כשעה וחצי והוא מתאים לילדים. זהו מסלול מעגלי, שעובר בין שלל נקודות מרתקות: בית מרחץ עתיק, שרידי חווה עות’מאנית, פלג מים ועוד. לאורך המסלול תמצאו נקודות תצפית נהדרות על בקעת הנדיב והרי השומרון וכן על עין צור, המעיין שהעניק לשביל את שמו ומפכה כל השנה מתוך ניקבה חצובה בסלע. טיפ: זהו המקום האידיאלי למנוחה וטבילת רגלים במים. חוברת פעילות מאוירת תוסיף עניין, אתגר ופעילות לילדים לאורך המסלול. ניתן לרכוש אותה בחנות המידע למבקרים, לפני היציאה למסלול (סמוך לחניה הראשית).

שביל האחוזה

שביל קסום זה עובר דרך אזור עשיר בצמחייה מקומית טבעית ומגיע אל שרידיה של ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית. חורבת עקב, אותה תעברו בדרככם, נבנתה כבית אחוזה יהודי בתקופת בית שני ולאחר שנחרבה הוקמה מחדש כוילה חקלאית במאה החמישית.

חורבת עקב

האחוזה צופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון. במקום נערכו חפירות נרחבות וחלקים משמעותיים מהמתחם המקורי שוחזרו. גפנים ועצי זית ניטעו בסמוך ואלה משחזרים את החקלאות הקדומה ששגשגה במקום לפני אלפי שנים. עצי הזית, התאנה והגפן היו גידולים חשובים בימי קדם ברמת הנדיב וכן לאורכה ולרוחבה של ארץ ישראל כולה. בנוסף תגלו כאן צמחי תבלין, כגון אזוב מצוי, געדה כרתית ופיגם מצוי שנשתלו במקום.

השם העברי של החורבה שומר על צליל שמו הערבי – חִ’רבת מנצור אל-עקב. בחזית האתר מוצב שלט המפרט בכיתוב אדום את מאפייני האתר בתקופת הבית השני, ואילו הכיתוב בירוק מסביר על הווילה הכפרית שנבנתה על בית האחוזה בתקופה הביזנטית. האתר הארכאולוגי שוקם לזכרו של אמשל רוטשילד ז”ל (1955–1996).

שביל הנשרים

שביל זה, אשר עובר דרך צמחייה עשירה, הוא הארוך והמאתגר ביותר מבין שלושת המסלולים ברמת הנדיב ומתאים במיוחד למיטיבי לכת. לאורך השביל תגלו נקודות תצפית נפלאות, מערה פרהיסטורית ואפילו כלוב אקלום לעופות דורסים. אם תחליטו לטפס על השביל המצוקי המאתגר, המאמץ שלכם ישתלם ותזכו לצפות בנוף המרהיב הנשקף מפסגת השביל.

 שביל ישראל

חלק מקטע מספר 15 בשביל ישראל, מהר חורשן לג’סר א-זרקא, אשר עובר בשטח רמת הנדיב, הוא מהמקטעים היפים והפסטורליים ביותר של שביל ישראל. אורך הקטע בתחומי רמת הנדיב הוא כשלושה קילומטרים.

MOSHE SHAI 169

שביל ישראל נכנס לתחומי רמת הנדיב ליד בית הספר ‘אורט השומרון’. השביל עולה דרך בריכה, למעיין עין צור ובית מרחץ מהתקופה הרומית.

שביל ישראל – קטע 15

קטע 15 של שביל ישראל מתחיל בכניסה לכפר הנוער ‘מאיר שפיה’. מדרום משקיפות עליו השכונות הצפוניות של זכרון יעקב. מכאן ממשיך השביל  על שולי כביש הכניסה לכפר, חוצה את צומת שפיה ופונה שמאלה אל דרך סלולה הממשיכה לתוך האזור החקלאי. לאחר הליכה קצרה על המסלול, המקביל לכביש 70, יש לרדת מהדרך הסלולה, ולהמשיך למרגלותיה אל תעלת הזרימה של נחל דליה, ממנה נתחבר לכביש ישן המוביל אל מעבר אשר נמצא מתחת לכביש המחבר את זכרון יעקב לכביש 70.

לאחר חציית הכביש, נחזור אל השטח הפתוח. השביל ימשיך דרך הגבעות שממזרח לזכרון יעקב בתוך החורש על דרכי עפר. נחלוף על פני מחצבה קדומה משמאלנו ונגיע לאזור חקלאי. לאחר שנמשיך קטע קצר על דרך סלולה, נפנה שמאלה ונחצה את הכביש שמחבר בן בנימינה לזכרון יעקב.

לאחר חציית הכביש השביל ממשיך ליעדו הבא, עין צור – מעיין יפהפה המפכה במשך כל השנה, ולצידו ווילה ובית מרחץ עתיקים. המעיין, הנמצא בתחומי רמת הנדיב, נגיש בהליכה קצרה והוא מומלץ כנקודת חמד לביקור ולהפסקת פיקניק.

על מנת להגיע למעיין, יש להקיף משמאל את מתחם  בית הספר. כאן נכנסים לרמת הנדיב והכניסה מזוהה ע”י שלט “ברוכים הבאים” של רמת הנדיב. מאחורי בית הספר נראה שיחי פטל, המבשרים לנו כי אנו מתקרבים אל המעיין. במתחם פינות פיקניק יפות המזמינות אותנו לקחת הפסקה בה נוכל להציץ לנקבת המעיין ולבקר בבית המרחץ הרומי  שבמרכזו.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

נגישות בשטח

הסדרי נגישות
למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>