עץ אחד יכול!

בקיץ, ההקלה בחום במקומות מוצלים ביחס למקומות שמשיים הופכת את היציאה לטבע לאפשרית ונעימה, ומזכירה לנו שגם כשחם לא חייבים לחנות לטווח ארוך רק בחללים ממוזגים. חרשנו את פארק הטבע עם ד”ר צח גלסר, מנהל הפארק, וסימנו עצים שבסביבתם יש תמיד צל, משב רוח ומקום לשמיכת פיקניק
זמן קריאה: 5 דקות

החרוב ליד עין צור
עץ החרוב ליד עין צור

פארק הטבע מזמין אתכם לטיול ולפיקניק בכל עונות השנה. בקיץ אפשר לטייל מוקדם בבוקר או בשעות בין־הערביים ורבים מתושבי הסביבה באים לכאן בקביעות להליכות, לריצות או לטיול עם הכלב. בעונה החמה אנחנו מזמינים אתכם לשכשך במעיין של עין צור ולשבת לנוח מתחת לעץ הנותן צל טוב. ההמלצה שלנו היא לנווט עם שמיכת פיקניק וצידנית לאחד העצים המצילים שתכף נספר עליהם, ולא לוותר גם בקיץ על בילוי מטעין בטבע. העצים שבחרנו אינם דורשים הליכה ארוכה מהרכב, והשהייה בסביבתם מאפשרת הקלה משמעותית בעומס החום.

 האלון הגדול, החרוב והבוסתן – השביל הכחול (שביל המעיין)

מלבד הבריכה של  עין צור, שמימיה יצננו אתכם, כדאי להכיר בסביבת השביל הכחול כמה עצים נהדרים. העץ הראשון הוא עץ החרוב, ממש מתחת לבריכה של עין צור (כשעולים בשביל מכיוון בית הספר “כרמים” ומגיעים לאזור בית המרחץ, העץ משמאלכם). אפשר לזהות אותו על פי צמרתו המשתפלת, המעניקה צל נפלא. כששוכבים מתחת לחרוב האהוב מרגישים רוח נעימה, ואפשר לבלות פה גם באמצע היום כשהשמש קופחת ממש ליד – אידיאלי לבילוי עם ילדים בשילוב שכשוך בבריכת המעיין וצעדה רטובה באמת המים.

Quote

העצים שבחרנו אינם דורשים הליכה ארוכה מהרכב, והשהייה בסביבתם מאפשרת הקלה משמעותית בעומס החום.

Quote
WhatsApp Image 2019-03-27 at 12.45.17
האלון הגדול

האלון הגדול גם הוא עץ מפואר הנותן צל ותחתיו שני ספסלי ישיבה מזמינים. זהו עץ ממין אלון תבור שעבר כבר דבר או שניים בחייו. הוא בן כמה מאות שנים, גדל בסמיכות למעיין ולפני כשמונה שנים נקלע למצוקה והוענק לו טיפול רפואי אוהב ומסור. הטיפול כלל שריפה ועישון מבוקר של תוכו של הגזע החלול במטרה לחסל מזיקים וטיפול לאוורור הקרקע. האלון חזר להרגיש טוב יותר ולפני כשלוש שנים, לאחר שסבל מהתייבשויות קטנות, קיבל סדרת טיפולים של השלמת השקיה בקיץ. זוהי גם נקודת תצפית יפה על הסביבה.

ואם כבר עצים בשביל המעיין, מוזמנים להכיר את הבוסתן מעל עין צור, העובר הסדָרה וטיפול וכבר מתחיל להצל, וגם הפרגולות בו עוברות חידוש.
ד”ר צח גלסר, מנהל פארק הטבע, מספר שאלה טראסות עתיקות שהוחלט לטפל בהן: “בשנות השמונים הייתה תוכנית לשחזר בוסתן עתיק, אבל היא הוזנחה ועכשיו חזרנו אליה.

Quote

בשנות השמונים הייתה תוכנית לשחזר בוסתן עתיק, אבל היא הוזנחה ועכשיו חזרנו אליה

Quote
חורשת עצי אורן מוצלת בפארק הטבע
חורשת גבי שילר

היו שם גפנים שמתו, מהן נותרו שתיים שגזמנו וסידרנו, ושתלנו גם חדשות שכבר מלבלבות”. העצים הנוספים שניטעו בבוסתן הם הדרים, רובם עצי חושחש שעליהם הורכבו עצי הדר אחרים, כמו: אשכולית, אשכולית אדומה, פומלה, תפוז, שמוטי, תפוז טבורי ואפילו קלמנטינה ואשכולית על אותו עץ. אלה נוספו לעצי שקד, תות, זית, חרוב, תאנה, אלה ורימון, שמקבלים עכשיו טיפול ממוקד הכולל קלתור וגיזום ובדיקות מזיקים תקופתיות.

שביל הפלג, המתפצל משביל המעיין הכחול, הוא קטע שביל קצרצר ומוצל שנעשה בו ניסיון לשחזר בית גידול לח עבור צמחי מים ודו־חיים. השביל עובר על גשרוני עץ, חולף על פני בריכה ומתחת לעצי דולב ותאנה. אין כאן ממש מקום לשבת לפיקניק, אבל תמצאו כאן צל נהדר, שקט ומיקרו־אקלים מפתיע.

חורשת גבי שילר, החרובים – השביל האדום (שביל האחוזה)

בשביל האדום, אחרי כעשר דקות הליכה על שביל חשוף, תמצאו צל נעים בחורשת גבי שילר. זוהי חורשת אורנים ייחודית שניטעו בה עשרות אקוטיפים (פרטים שונים של אותו מין) של אורנים, שכיום הם בני 50 שנה לפחות. את העצים נטע היערן גבי שילר,

בנו של מתכנן גני רמת הנדיב, האדריכל אוריאל (אוטו) שילר, שזכה ב־1936 במכרז לתכנון המיזם. שילר הבן נמנה בין חברי הוועדה שהוקמה בשנות השמונים כדי לתכנן את פארק הטבע. החורשה מוצלת ונעימה – מוזמנים להכיר!

קצת לפני הכניסה לחורבת עקב יש פינת חרובים נותני צל הזוכים לטיפוח ובהם חרוב עתיק שנשבר בחורף 2023 וכעת נתמך על ידי עמודים .

שביל ירוק עם עצים לצידיו
שביל הפלג - תמצאו כאן צל נהדר, שקט ומיקרו־אקלים מפתיע

האורנים בגן הקיימות, הפרגולה וכרם הזיתים – השביל הירוק (שביל הנשרים)

קצת אחרי שמתחילים לצעוד בשביל הירוק, מגיעים אל מעגל אבנים תחת עצי אורן גדולים. זהו מקום נפלא למנוחה קצרה בקרבת מרכז המבקרים שאינו בלב העניינים, ויש בו צל אורנים וסלעים לישיבה. המקום משמש גם למרחב למידה בטבע לקבוצות גן, לתלמידים ולאנשי חינוך המבקרים ברמת הנדיב. נקודה נוספת למנוחה בצל היא הפרגולה בהמשך השביל וכרם זיתים הסמוך אליה והגישה אליו נוחה. אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לכרם ולהתפנק בצל אחד מעצי הזית.

 מתחם הפיקניק ברמת הנדיב

סמוך למגרש החניה – בחורשה מוצלת, גדולה ונעימה של עצי אורן – אתם מוזמנים להגיע עם צידנית וכלים רב־פעמיים ולתפוס שולחן תחת אחד העצים. יש כאן צל ובריזה בכל שעות היום. משפחות רבות פותחות או מסיימות כאן את הביקור בגנים ובפארק, או מגיעות רק כדי ליהנות מאזור מוסדר ונוח לפיקניק (האזור היחיד ברמת הנדיב שבו מותר למנגֵל) הכולל שולחנות קק”ל, פחים ועמדה לשטיפת כלים.

Quote

סמוך למגרש החניה – בחורשה מוצלת, גדולה ונעימה של עצי אורן – אתם מוזמנים להגיע עם צידנית וכלים רב־פעמיים ולתפוס שולחן תחת אחד העצים

Quote
brosh2-1-aspect-ratio-x

נקודת אנטי־צל

לכאן אנחנו לא ממליצים להגיע בשביל צל, אלא לשם השראה ומחשבה. זו נקודה מיוחדת במינה. כשחשבנו על עצים שנותנים צל, נזכר צח ב’ברושמש‘. פעם היו כאן הרבה ברושים, ובמהלך הזמן נעקרו. השדה מסביב משמש כיום לגידולים כמו שיבולת שועל למאכל לעיזים. הברוש הזה נותר יחיד לא משום שנשכח, אלא מתוך מחשבה מיוחדת של הוגו יאן טראגו, המנכ”ל היוצא של רמת הנדיב, שביקש להשאירו. לא נכביר בהסברים וניתן מקום לשירים. צח, מנהל הפארק, חולם שיום אחד יוצב פה שלט עם השיר “ברוש” של אהוד מנור:

ואני ראיתי ברוש
שניצב בתוך שדה מול פני השמש
בחמסין, בַּקרה
אל מול פני הסערה.

על צידו נטה הברוש,
לא נשבר, את צמרתו הרכין עד עשב.
והנה, מול הים,
קם הברוש ירוק ורם.

הנה ברוש, לבדו,
מול אש ומים.
הנה ברוש, לבדו,
עד השמיים.

ברוש, לבדו איתן.
לו רק ניתן ואלמד
את דרכו של עץ אחד.

עצים מצילים על שבילי האופניים ברמת בנדיב

גם למי שמדווש מגיע לעצור לפוש תחת עץ עם צמרת מצילה, לשחרר את הכידון ואת הישבן, ואם יש נוף – אז הרווח כפול. צח ממליץ לתכנן עצירה תחת שני עצים: החרוב הענק במטע אוסף זיתים, על שביל האופניים הכחול (סמוך לשביל ההליכה האדום) ועץ החרוב על שביל האופניים הכחול בנחל כבארה (סמוך לשביל ההליכה הירוק), נקודה נהדרת לעצירה ולהתפעלות מהנוף שממול.

אגב, לא סתם צח ממליץ על הפסקה תחת עצי חרוב. החרובים אהובים עליו במיוחד: “יש להם גזע יפה, אפשר לאכול מהם, וגם העיזים ‘מתות’ עליהם”.