בשבחה של סבלנות

כשהגיע אלינו לפני ארבע שנים הוא נראה כמו מקל רצוץ, אבל היה מי שהאמין בעץ החרוב המועתק ולימד את כולנו כמה כוח יש לעצים וכמה אנחנו קצרי רוח. כיום הפָּרות כבר נהנות מהצל שלו
(זמן קריאה: 1.5 דקות)

פרות יושבות תחת לעץ החרוב ונהנות מצילו בפארק הטבע
כיום הפָּרות כבר נהנות מהצל שלו

מעשה בעץ חרוב מצוי שהובא אל רמת הנדיב לפני כארבע שנים רצוץ ושבור. הוא נראה אז כמו מקל מסכן ועקב מראהו העלוב לא האמינו שתהיה לו תקומה, אך מחפוז, פקח פיקח ומנוסה בפארק הטבע, לא נבהל ממראהו, נטע אותו, הרעיף עליו אהבה ואמר לכל קטני האמונה והמלגלגים שתי מילים: “חכו ב-ס-ב-ל-נ-ו-ת!”.

ואכן, החרוב התחזק והתאושש. כעבור זמן־מה צימח ענף בריא ואז עוד אחד, ואז הגיעו גם העלים והפריחה. במהלך ארבע שנים הוא גדל לעץ חזק ונאה שעוד עתיד לתת צל ופרי כמו אחיו החרובים האחרים בפארק ולחיות עוד מאות שנים.

חרוב אהוב נוסף שחטף מכה בסערה האחרונה של 2023, הוא החרוב העתיק הצומח ממש מבין העתיקות של חורבת עקב (השביל האדום – שביל האחוזה). העץ הגדול והיפה נשבר בסופת החורף האחרונה וטופל במהרה, זכה לגיזום משמעותי ולתמיכה של שני עמודים. על הדרך קיבלו גם החרובים לידו טיפולי גיזום, זכו לעיצוב צמרת גבוהה יותר, והשיחים מסביב נגזמו גם הם.

החרוב המצוי הוא עץ ירוק־עד, רחב נוף, וגובהו עשוי להגיע עד 12 מטרים! העץ שכיח ובאזורים מסוימים הוא אף מרכיב ראשי בחברת צומח הקרויה חברת החרוב ואלת המסטיק.

שלא כמו שאר העצים בארץ, הפורחים באביב, שיאה של פריחת החרוב הוא מסוף הקיץ עד תחילת הסתיו. רוב עצי החרוב הם דו־ביתיים, כלומר – הפרחים על כל עץ הם או נקביים בלבד או זכריים בלבד. הגזע עשוי להתעבות לעובי רב ומערכת השורשים עמוקה ומסועפת. כשהוא נפגע משריפה או מכריתה, הגדם מצמיח ענפים חדשים. מהפרי המתוק מפיקים דבש, ממתקים, קמח לעוגות, תחליף לקפה ותכשירי רפואה.

 

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה