נושאי-ליבה-e1609851563883-aspect-ratio-x

נושאי הליבה

שלושה נושאי ליבה נבחרו על ידי הפורום המוביל: קיום משותף של טבע, חקלאות ואדם; כלכלה אזורית מקיימת; תחבורה מקיימת. לכל נושא הוקם צוות עבודה המורכב מבעלי תפקידים ברשויות, אנשי מקצוע ותושבים פעילים. לכל אחד מהנושאים גובשה אסטרטגיה, מטרות וכיווני פעולה, תוך קיום שיח ודיונים מעמיקים, שנועדו הן לקדם את האסטרטגיה והן לגשר על פני פערים של תפיסה ומחלוקת.

כלכלה אזורית מקיימת

תמונת עתיד-פורום כלכלה של השתפות לקיימות אזורית

כלכלה אזורית מקיימת היא תפיסה ופרקטיקה שנסמכת על נכסים מקומיים ופועלת באופן הוגן לטובת קידום אותם נכסים: תושבים, עסקים מקומיים, קהילות, תשתיות, תרבות, נוף, היסטוריה וכדומה. כך נבנית ומועצמת מערכת אזורית מקיימת שמפתחת את הקהילה, שומרת על משאבי הסביבה לטובת הדורות הבאים ופועלת באופן הגון לטובת תושבי האזור. חיזוק הכלכלה האזורית עוזר לפתח חוסן קהילתי וקשרים בתוך הקהילה, ואלה תורמים בחזרה לפיתוח הכלכלה.

דוגמאות לפרויקטים שעשינו בתחום:

  • במסגרת הפעילות עם הקהילה ותמיכה במיזמים ליווינו כמה מיזמים שעסקו בתחום, אחד מהם הוא מיזם של חנות יד שניה שהוקמה בתוך בית ספר תיכון. מטרת המיזם היה לאפשר שימוש חוזר בפרטי לבוש טובים שבעליהם כבר לא משתמשים בהם. מיזם נוסף בתחום שליווינו עסק בגמ”ח, ציוד שנאסף וחולק בהתאם לצורך בחברה החרדית בזכרון יעקב.
קורס-תיירנים-e1609854165229-aspect-ratio-x
קורס להצמחת תיירנים לאירוח ביתי בישוב ג'יסר אל זרקא

תחבורה מקיימת

תמונת עתיד-תחבורה מקיימת

תחבורה מקיימת מבטאת את המאמץ המשותף לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהרחיב את השימוש באמצעי תחבורה חלופיים, יעילים יותר ומזיקים פחות לסביבה. תחבורה מקיימת משפרת את בריאות הציבור, מצמצמת תאונות דרכים, מפחיתה את הנזקים לאיכות הסביבה ולאוויר ומפחיתה את צריכת האנרגיה ואת העלויות הכרוכות בהפקה וברכישה של אנרגיה. כמו כן, היא מקטינה את הפגיעה בשטחים הפתוחים, מחזקת את הכלכלה המקומית והמסחר, מעודדת אינטראקציה חברתית ויחסי שכנות וקהילה, ומקדמת השתלבות כלכלית וחברתית של אלו שאין להם רכב פרטי או שלא יכולים לנהוג.

20160517_131612-aspect-ratio-x

דוגמאות לפרויקטים שעשינו בתחום:

  • 75% ממשתמשי תחנת רכבת בנימינה מגיעים לתחנה ברכב פרטי, מצב הגורם לעומסי תנועה באזור, מצוקת חנייה בסביבות התחנה והרבה זמן המוקדש לחיפושי חנייה מידי יום. שיתוף פעולה בין השותפות לקיימות אזורית, רכבת ישראל וארגון תחבורה “היום ומחר” הניב פיילוט ראשון מסוגו בישראל: רכבת ישראל הקצתה שטח חניה ייעודי בתחנת בנימינה, עבור נוסעים שיחלקו נסיעה ברכב פרטי (נהג + שני נוסעים ומעלה).  מטרת המהלך היה לאפשר ליותר אנשים להשתמש ברכבת תוך וויתור על נהיגה לתחנה.
  • במסגרת הפעילות נעשה פרויקט מיפוי של כל שבילי האופניים הקיימים בישובים השונים ובינהם. על ידי המיפוי ניתן היה להבין איפה המקטעים החסרים שיאפשרו מצב של מעבר בין ישובים ורכיבה על אופניים ליעדים חשובים.

קיום משותף של טבע, חקלאות ואדם

תמונת עתיד - קיום משותף

ברחבי האזור קיימים שטחים טבעיים (שמורות טבע, יערות נטועים, שטחים פתוחים) לצד שטחים חקלאיים ויישובים, המתקיימים זה לצד זה. אף שכל אחד משימושי קרקע אלו מתנהל באופן עצמאי, הם משפיעים זה על זה. ברור שייחודו וצביונו של האזור קשורים באפשרות לקיים חקלאות, טבע והתיישבות משגשגים, כך שאפשר לנהל ולקיים את הכול, תוך הבנה והתחשבות הדדית ובלי שאחד יבוא על חשבון האחר. האתגר: למצוא את הדרכים לאפשר קיום משותף שכזה במרחב הזה, מתוך אמון, כבוד הדדי ודיאלוג רציף.

דוגמאות לפרויקטים שעשינו בתחום:

  • פרויקט שילוט “קטפת – פגעת”: שנולד בעקבות תלונות של החקלאים מכך שיש יחס של חוסר כבוד כלפי רכושם כאשר מטיילים ועוברי אורח עוברים במטעים וקוטפים מהפירות.
DSCN7570
תיבות קינון של תנשמות פוזרו בשטחים החקלאיים
  • מיזם “כן לסנונית” ופועל להעלאת המודעות לסנונית הרפתות אשר מקננת באזור ולעצירת הרס קני הסנוניות ע”י בתי עסק. את המיזם מובילה בתשוקה גדולה צהלה ברוש צפרית תושבת זכרון יעקב.
  • הדברה ביולוגית של מכרסמים ע”י תיבות קינון של תנשמות שפוזרו בשטחים החקלאיים. מיזם זה נועד להגביר את השימוש האזורי בתנשמות כמדבירות בחקלאות וכתחליף לחומרי הדברה מזיקים. תיבות הקינון נבנו ע”י נגריית החניכים בכפר הנוער ימין אורד בחוף הכרמל. התיבות הוצעו לחקלאים באיזור השותפות בסבסוד של 50% מעלות התיבה כאשר ההתקנה על אחריות החקלאי. כל חקלאי שרכש תיבה קיבל הדרכה וליווי מנציג השותפות ומנציג מיזם התנשמות הארצי, לגבי המיקום והאופן הרצויים של התקנת תיבת הקינון. עם התקנת התיבות הוכנסו מיקום ותמונה לשכבת GIS שתאפשר מעקב וניטור במשותף עם גורמים ארציים.
תגיות: קיימות

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>