-הכורמים_דסק-טופ-aspect-ratio-x

גינת הכורמים

גינת הכורמים

תושבים מקומיים מפעילים את הקהילה ויחד יוצרים גינה קהילתית בשכונה כרמי בנימינה.

בשנים האחרונות נושא הגינון הקהילתי התפתח והתרחב בשכונות רבות בארץ. זהו פועל יוצא של שיתוף פעולה בין הרשות המקומית לתושבים. הרשות המקומית תורמת את האמצעים התשתיתיים והתושבים – מוזמנים להקים, ליזום פעילויות ולפעול.
השטחים הציבוריים הפתוחים מהווים חלק חיוני במרקם היישובי.  לשטחים אלו השפעה מכרעת על  הסביבה-השכונה ואיכות החיים בה.  הגינה הקהילתית אשר נועדה לציבור ממלאת מגוון תפקידים – נותנת מענה לפעילויות מגוונות לאוכלוסיות שונות ולשימושים שונים. בנוסף, הגינה הקהילתית היא מסגרת משותפת של קבוצת אנשים הרואים עצמם מחויבים לטיפוח מקום. הגינה מהווה מקום מפגש ותורמת ללכידות החברתית השכונתית. הגינה מצמיחה חיי קהילה סביב המטרות המשותפות, תוך מעורבות ולקיחת אחריות.

Quote

בין מטרות הגינה שלנו – להיות מקום מפגש לקהילת השכונה, מתוך ערכים של שכנות טובה, קשר לקהילה, מודעות סביבתית, קשר לאדמה, מחזור ועוד. מן הגינה שלנו צומחים חיי קהילה סביב המטרות המשותפות תוך מעורבות ולקיחת אחריות.

Quote
גינת הכורמים2

גינה קהילתית, היא גם גינה וגם מקום מפגש לקהילה. היא מקום של טבע בלב אזור מגורים, שבה קהילה יכולה לקיים פעילויות בעלות צביון הקשור למרחב הפתוח. אופיה של הגינה צריך לנבוע מהעדפות חברי הקהילה ועל כן אין לה דגם קבוע. בבנימינה, פועלות בשנים האחרונות מספר גינות קהילתיות ולכל אחת מהן אופי שונה. בכל אופן, הגינה מחדדת ומדגישה את תחושת השייכות למושבה,  ומחזקת את האחריות שחשים תושבי השכונה כלפי הסביבה שלהם.

****

סיפורנו התחיל כשהיזמית לימור רוטיץ’, תושבת בנימינה, נחשפה להשפעה הטובה של הגינה הקהילתית הראשונה שהוקמה בבנימינה בשכונת גבעת הפועל על השכונה כולה – לכידות חברתית, עשייה קהילתית, ועוד ערכים רבים.

גינת הכורמים4

לימור חשבה שכדאי להקים גינה כזו גם בשכונת מגוריה- כרמי בנימינה. נעשה מאמץ והשתדלות גדולה אצל ראש המועצה דאז- פינקי זוארץ ז”ל אשר בסופו של דבר הצליח והביא להקמת הגינה הקהילתית הכורמים בפרדס פרי הדר (עצי חושחש- שהפרי שלהם אינו טוב למאכל) ברחוב הנשר, בקיץ 2015. ראש המועצה פינקי זוארץ ז”ל אימץ בחום את היוזמה שצמחה מהתושבים. הוא דאג שהמועצה תספק לגינה את הבסיס הראשוני- תמיכה ושני שולחנות פיקניק. פרויקט פרחי הבר סיפק פקעות של חצבים, אותם שתלנו כפעילות ראשונה בגינה, בקיץ 2015.

“אני הצטרפתי ללימור אחרי שהשתתפתי בפעילות לחג פורים בה התחפשנו לציירים וציירנו על קיר שבגינה… התאהבתי באנרגיות הטובות ובאווירה של השכונה והחלטתי שאני יכולה לעזור בפעילות ולנסות לקבל גב מהמועצה המקומית ומכאן הדרך לפנייה לשותפות לקיימות האיזורית היתה קצרה… והחברות עם לימור ושיתוף הפעולה עם אנשי הצוות המוביל הלכה והתחזקה… ” קרן נאומן

Quote

בגינה שלנו פעיל כיום צוות מוביל המונה כ-6 אנשים המחוייבים לגינה ולוקחים על עצמם להניע את הפעילות בהתמדה, בהנאה ולאורך זמן, שכן גם הרשות וגם התושבים דורשים דרבון מתמיד…

Quote
גינת הכורמים3

הגינה מקיימת פעילות מגוונת לאורך השנה ומדי חודש- בהתאם לעונות השנה, חגי ישראל, צורך תחזוקתי, כייף ועוד. בין הפעילויות המתקימות בגינה שלנו – שוק קח-תן, הקרנת סרט, קבלת שבת ישראלית מוסיקלית, שתילת ירקות ופרחי בר, יצירה ומשחק לילדים, שכנים וממתקים, טיפול בשטח, תחזוקה וטיפוח, בניית סוכה ועוד.

עיצבנו בעצמנו לוגו לגינה ושלט שעליו גאוותנו, צבענו יחד ציור קיר על אחד מקירות הגינה, קיבלנו תרומה של קומפוסטר ומתקני נדנדות. הגינה מוקפת בתי מגורים ואנחנו מקפידים לקיים את הפעילות במועדים שאינם מפריעים למנוחת השכנים או לאוכלוסייה הדתית.

פרויקט נוסף שעליו גאוותנו הוא הרכבת חלק מעצי החושחש בפרדס בענפים שיניבו מנדרינות, תפוזים ואשכוליות ראויים למאכל. בנוסף, שתלנו עצי פרי נוספים.

לגינה יש קבוצת ווצאפ פעילה המהווה בסיס לעדכונים, פעילויות והתייעצות הדדית בנושאים של חיי היום-יום והמשותפים לקהילה.

קול קורא של השותפות לקיימות אזורית ורמת הנדיב לתמיכה במיזמים קהילתיים עם ממשק לקיימות נענה לשמחתנו, ואנו נהנים בשנתיים האחרונות לתמיכה וליווי ותקציב שנתי מהשותפות, בעזרתו שידרגנו את הגינה במחסן, רכשנו צבעים,  תאורה, מיחם, ספסלים מחומר ממוחזר ועוד.

אנחנו נהנים מהפעילות הקבועה וכך נמשיך בשנים הבאות.

לפרטים נוספים והצטרפות לפעילות:

לימור רוטיץ: [email protected]

קרן נאומן:  [email protected]

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

מערת הקבר

שעריה של רמת הנדיב נפתחו לראשונה באביב 1954, ביום בו הובאו הברון אדמונד דה רוטשילד ורעייתו אדלאייד למנוחת עולמים במערת הקבר אשר בלב הגנים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>