ברונזה תיכונה

חורבת עלק – תקופת הברונזה התיכונה

חרסים מתקופת הברונזה נמצאו בחורשת עלק שברמת הנדיב. תקופת הברונזה מתחלקת לארבע תקופות משנה: הברונזה הקדומה, הברונזה הביניימית, הברונזה התיכונה והברונזה המאוחרת. בתקופה זו משתמש האדם בברונזה, סגסוגת המשלבת נחושת ובדיל. הברונזה חזקה מהנחושת ולכן אפשרה ליצור כלי עבודה וכלי נשק יעילים יותר. בתקופה זו חוזרים בארץ ישראל אל ישיבה ביישובי קבע, שחזרו להיות מבוצרים בעיקר לקראת שלהי התקופה. מקובל כי שינוי משמעותי זה מתרחש בעקבות חדירת עמים זרים אל תוך הארץ ועליית כוחה של מצרים העתיקה, בימי השושלות ה-12 וה-13 בתחילת התקופה.
כאמור, בחורבת עלק נמצאו מעט חרסים מהעת ההיא, כולל חרפושית היקסוסית, המתוארכת לשנים 1550-1650 לפנה”ס (בתמונה המצורפת). על גבי החרפושית עץ דקל ומשני צדדיו בנות יענה. ההיקסוס היו קבוצה שמית שפלשה למצרים בשנת 1730 לפנה”ס, ובתקופת שלטונם פרחה מצרים ושגשגה כלכלית. הממצא מחורבת עלק המתוארך לתקופה זו הוא מועט, ואפשר כי השרידים מתקופת הברונזה הקדומה מלמדים על התיישבות קבע באתר, כזו ששרידיה טרם נחשפו בחפירות או שהובאו לכאן מאתר סמוך.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הוורדים

אם תצעדו בשביל הפונה לחלקו הצפון מזרחי של הגן, הצופה לכיוון זכרון יעקב, יקדם את פניכם גן וורדים פורח שופע ניחוחות וצבעים.
גן זה מעוצב בסגנון צרפתי: זנים שונים של וורדים, שתולים בצורה סימטרית,

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>