migdal

חורבת עלק – התקופה ההלניסטית

בחפירות שנערכו בחורבת עלק שברמת-הנדיב נחשף אתר מוקף חומה ובו מגדלים רבועים בארבע פינותיה ומגדלים נוספים במרכז הצלעות בצפון, במזרח ובמערב. האתר, שבחלקו העליון הוקם מגדל מרכזי, נבנה בנקודה שלטת מעל מעיין עין צור ושטחו בגבול החומות הוא כ-5,000 מ”ר. על גבי הרצפות שנחשפו לצד החומה ובמילויים שנחפרו תחתיהן נמצאו כלי חרס רבים, כולל מטבעות תלמים המעידים כי החומה עמדה על תִלה כבר בראשית התקופה ההלניסטית. הממצא כולל גם ממצאים רבים מהתקופה הסלווקית ונראה כי האתר היה מיושב ברציפות עד שלהי התקופה ההלניסטית.
התקופה ההלניסטית החלה בארץ ישראל עם כיבושיו של אלכסנדר מוקדון בשנת 332 לפנה”ס מידי ממלכת פרס. התקופה קיבלה את שמה מהתרבות ההלניסטית שמיזגה בין תרבות המזרח לתרבות יוון. לאחר מותו של אלכסנדר הגדול פרצו מלחמות ירושה בין בניו ומשנת 301 לפנה”ס נשלטה ארץ ישראל על ידי השלטון ההלניסטי מבית תלמי, ובהמשך, משנת 200 לפנה”ס, בידי בית סלוקוס. בשנת 167 לפנה”ס הוקמה בארץ ישראל ממלכה יהודית מקומית ושלטה בה שושלת המלוכה של בית חשמונאי. בשנת 63 לפנה”ס נכבשה ארץ ישראל בידי המצביא הרומי פומפיוס ובשנת 37 לפנה”ס עלה לכס השלטון ביהודה הורדוס. בכך באה לסופה התקופה ההלניסטית בארץ ישראל.

 

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הוורדים

אם תצעדו בשביל הפונה לחלקו הצפון מזרחי של הגן, הצופה לכיוון זכרון יעקב, יקדם את פניכם גן וורדים פורח שופע ניחוחות וצבעים.
גן זה מעוצב בסגנון צרפתי: זנים שונים של וורדים, שתולים בצורה סימטרית,

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>