70000-

התרבות המוסטרית – מערת כבארה בפארק הטבע רמת הנדיב

פרופ’ עופר בר יוסף 

במערת כבארה הממוקמת בפארק טבע רמת הנדיב מופיעה עדות לנוכחות אדם בשנים -70,000 ועד -45,000 (מן התרבות המוסטרית המאוחרת. תרבות זו מוכרת גם ממערת טבון בכרמל וממערת עמוד וכן ממעט אתרים קטורים, רובם בהר הנגב וברמת הגולן. במערות השתמרו בדרך כלל מספר שכבות המייצגות פעילות שהתקיימה במקום עשרות אלפי שנים. מתוך הממצאים אפשר ללמוד כי בני התקופה היו ציידים ולקטים. באתרים נמצאו גם מוקדי אש רבים.
לשרידים אנושיים אלו חשיבות רבה בחקר האבולוציה של בניי האדם והתגליות האלו משכו את תשומת הלב של העולם המדעי מאז ועד היום. בין היתר, ארץ ישראל היתה מקום שבו נפגשו בני אדם מודרניים קדומים עם הניאנדרטלים שהיא אוכלוסיה שהתפתחה באירופה.
מערת כבארה התגלתה לראשונה ע”י מ. שטקליס ב-1927 כאשר עבד בייבוש ביצות כבארה. המערה לא שימשה כמקום קבע למגורים, אלא כמחסה בעונות מסוימות של השנה לחבורות המתקיימות מצייד ולקט, שגודלן בדרך כלל אינו עולה על 25-35 נפשות. הנדידה מאתר לאתר היוותה חלק בלתי נפרד מאורח החיים שלהן.
בין שרידי התרבות המוסטרית במערת כבארה נחשפו קבורות של תינוק וכן שלד מבוגר, בשני קברים שונים. בשלדו של המבוגר, ממנו הוסרה הגולגולת אך נותרה הלסת התחתונה- נמצאה עצם הלשון השלמה, הזהה מבחינה מורפולוגית לזו של האדם המודרני. גילוייה אפשר לחוקרים לקבוע שאכן לאדם הניאנדרטלי הייתה יכולת דיבור שאינה שונה מזו שלנו.

 

 

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הריחות

גן זה, הצעיר בגנים (הוקם ב-1985), תוכנן במיוחד למען כבדי הראייה. הגברת דורותי דה רוטשילד חיפשה דרך לאפשר גם למי שאינם רואים ליהנות מהפריחה ויזמה הקמת גן המזמין את כל החושים להשתתף בחוויה שבגנים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>