1990

השבת עופות דורסים לטבע

בקיץ 1990 הצטרפה רמת הנדיב למאמצי השיקום הארציים של חלק ממינים אלו באמצעות מיזמי רבייה, השבה ואישוש אוכלוסיות של מיני עופות דורסים נדירים.

מינים רבים של עופות דורסים בישראל נפגעו קשות לאורך שנותיה של המדינה. חלקם, כמו הפרס, הקטופה והעזנייה, נעלמו לגמרי מנוף הארץ. מינים אחרים, כמו הנשר, עיט השמש, בז הצוקים והבז האדום, הפכו לנדירים ואף נעלמו כליל מהאזור הים-תיכוני בישראל, או שהפסיקו לקנן בארץ. הגורמים לכך קשורים כולם בפעילות האדם, בעיקר הרעלות בעקבות שימוש לא מבוקר בחומרי הדברה, ציִִִד, וכן הרס ושינוי של בתי גידול.

במסגרת המאמצים פעלה רמת הנדיב להשבת בז הצוקים, שנכחד ממצוקי דרום הכרמל כ-40 שנה קודם לכן. מאז מתנהל מאמץ רציף ופעיל להשבת מיני עופות דורסים נוספים, כמו הבז האדום, ולאישוש אוכלוסיית הנשרים, ההולכת ומתמעטת. כל פעולות ההשבה מלוות דרך קבע במחקר ובניטור, ובאמצעות כלים כמו טיבּוּע בעל החיים ו/או מִשדוּרו מתבצע מעקב אחר הישרדותו בשטח.

077RHN_Hike1406-aspect-ratio-x

נוסף על כך, הוקם ברמת הנדיב כלוב אקלום המאכלס גרעין רבייה לנשרים, במטרה לאושש את אוכלוסייתם ולהגדילה. גרעין הרבייה מורכב מפרטים שאינם יכולים לשרוד בטבע, אך גוזליהם יוכלו בעתיד להשתחרר, להעמיד צאצאים ולחזק את מינם באזורנו. מספר גרעיני רבייה קמו בישראל, הראשון בהם היה ברמת הנדיב.

מאז תחילת המיזם בראשית שנות ה-90 גודלו ושוחררו כאן לטבע עשרות בזי צוקים ונשרים. העופות מסומנים לפני השִִחרור באמצעות טבעות ומצוידים במשדרי רדיו זעירים, ומהמעקב אחריהם עולה שרבים מהם שורדים בטבע בהצלחה. כדי שההצלחה הראשונית תימשך ותיווסד אוכלוסייה בת-קיימא, ממשיכים כל העת בפעילות ההשבה, ובמקביל בפעילות הסברה וחינוך בנושא.

כמו כן, הפארק קולט עופות דורסים פצועים מכל רחבי הארץ, לאחר שאלה עברו טיפול רפואי בבתי החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים. לאחר תקופת השיקום משוחררים עופות אלה חזרה לטבע. בעונת הרבייה מטופלים בגן גם עד 200 גוזלים ופִרחונים (גוזלי ציפורים בשלב האחרון לפני עזיבת הקן), המובאים לפארק על ידי אזרחים לאחר שנפלו מהקן. גם הם משוחררים לטבע ברגע שהם יכולים לעמוד ברשות עצמם.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הדקלים

בגן הדקלים של רמת הנדיב נמצא אוסף של מכובד של מיני דקלים ודמויי דקלים. רובם המכריע הם צמחי תרבות, מתוכם רק התמר גדל בארץ.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>