WhatsApp-Image-2021-08-22-at-12.11.41-aspect-ratio-x

בחינת האמצעים לוויסות המיינה המצויה בשטחים מוגנים

אלי פינרוב, אסף שוורץ, אורי רול, שי מאירי

המיינה המצויה היא ציפור שיר שפלשה בהצלחה למדינות רבות בעולם. היא נחשבת לאחד המינים הפולשים המזיקים ביותר בעולם, ובאזורי הפלישה שלה קיימות עדויות רבות המתארות פגיעה שלה במינים מקומיים. מאז פלישתה של המיינה לישראל בשנת 1997, אוכלוסיותיה גדלות, מתפשטות במרחב ולאחרונה אף חודרות לשטחים פתוחים ומוגנים, מה שמציב בסיכון בעיקר מיני עופות מקומיים אשר זקוקים למרחבים אלו ופעילים בהם.

 

WhatsApp Image 2021-05-30 at 13.35.39
מיינה הודית תוקפת דוכיפת. צילום: אלון קמילה

מטרתו העיקרית של מחקר זה הייתה לבחון את הישימות והאפקטיביות של שיטת ממשק אשר נמצאה כמבטיחה בצמצום הנוכחות של המיינה בשטחים מוגנים, באמצעות בדיקת ההשפעה של לכידה עם מלכודות כלוב סלקטיביות על שפע המיינות בתוך שטחים אלו. בנוסף, בדקו החוקרים כיצד לכידה משפיעה על התנהגות המיינות על ידי מדידת מרחקי הבריחה שלהן. במסגרת המחקר נבחנו גם העדפות בתי הגידול של המיינות בתוך השטח המוגן (פארק הטבע רמת הנדיב כמקרה בוחן). במהלך שתי עונות קינון (2021-2022), תיעדו החוקרים נוכחות ומרחקי בריחה של מיינות בשלושה שטחים מוגנים בישראל, לפני ואחרי ניסויי לכידה של כ-45 יום בכל אתר.

מאמץ הלכידה כלל הצבת מלכודות בצפיפות גבוהה (10.16 מלכודות/ קמ”ר), הראה רמת סלקטיביות גבוהה (95.3%) ובסיומו נלכדו 368 מיינות בכל שלושת האתרים.

ממצאי המחקר הראו כי שפע המיינות אחרי הלכידה ירד בצורה משמעותית בשני אתרים (ירידה של 92.7% ו-85.4% בפארק הטבע רמת הנדיב ובאתר מקורות הירקון, בהתאמה) וכי מספר המיינות נשאר נמוך עד אפסי גם חודשים לאחר סיום הלכידה.

מיינה-הודית-תוקפת-קן-של-נקר-סורי-aspect-ratio-x

מאמצים אלו מעידים על ישימות השיטה בויסות המיינות בשטח מוגדר לטווח בינוני. ירידה קלה בלבד נמצאה באתר נוסף (אתר תל אפק) ומעידה כי יתכן וממשק זה, במידה שהוא מבוצע באופן זמני בלבד, יעיל פחות באתרים המוקפים סביבה עירונית עם אוכלוסיית מיינות מבוססת אשר יכולה לשמש כמקור. נמצא גם כי מרחקי הבריחה עלו באופן משמעותי לאחר מאמץ הלכידה בכל שלושת האתרים, ממצא המעיד על חששנות מוגברת עקב הלכידות, אשר עשויה להוביל לירידה בכשירות של פרטים באוכלוסייה. בעוד המיינה ידועה בהעדפתה לבתי גידול עירוניים ומופרים, נמצא כי דווקא אזור החיץ היה אזור הפעילות המועדף על המיינות הפעילות ברמת הנדיב, עם רמת פעילות גבוהה יותר גם מהאזור העירוני הסמוך וגם מאזורי המבקרים המופרים בתוך פארק הטבע. ממצא זה מרמז על כך שממשק כנגד שריפות שמפחית את צפיפות וגובה הצמחייה ומבוצע בשטחים טבעיים הסמוכים לאיזורים מיושבים עשוי לעודד חדירה של מינים פולשים לשטחים טבעיים אלו.

העדויות האמפיריות שהושגו במחקר זה מרמזות כי ממשק פשוט יחסית בדמות מלכודות ייעודיות יכול לגרום לירידה חדה ומתמשכת באוכלוסיות המיינות בתוך שטחים מוגנים, לעיתים לאורך זמן, ולסייע בניהול אוכלוסיית המיינות בישראל ואולי בעולם. כלומר, ניתן לפתח ממשק של הרחקת מיינות משטחים מוגנים ובכך להקטין את ההשפעות השליליות של המיינות בשטחים אילו. עם זאת, חשוב לציין שבמחקר זה לא נבחנו ההשפעות של הפחתת המיינות על חברת הציפורים המקומיות. יש צורך במחקרים נוספים אשר יבחנו את תגובת המינים המקומיים למאמצי ממשק אלו כדי להבין את חשיבות המהלכים הללו לשמירת טבע.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

אמפיתיאטרון

בלב הגנים נמצא מתחם בצורת אמפיתיאטרון. במרכזו במה וסביבה מדרגות דשא לישיבת הקהל. האזור תוכנן במקור כגן פרחים עונתיים מוקף ספסלי ישיבה, אך הוסב לאמפיתאטרון עוד בטרם פתיחת הגנים, והיום משמש

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>