שרים כל הדרך אל הקן

סגורים בבית והולכים רק להצטייד במזון? אתם לא היחידים…  עונת הקינון של הציפורים בשיאה כעת, והן דואגות לשיר כל הדרך אל הקן כדי שכולם ידעו. לנו נותר רק ללמוד מהן, ולשיר גם אנחנו, כל הדרך מהסופרמרקט…

tit-4874055_1920

בימים אלה בהם כולנו מבודדין ומכונסין בביתנו, והבילוי העיקרי שלנו הפך להיות הקניות בסופרמרקט כדי להאכיל את עצמנו ואת ילדינו, נוכל אולי למצוא מעט נחמה אם נביט מבעד לחלון ונאזין לקולות הציפורים שבחוץ. גם הן בימים אלו חגות כל העת סביב ביתן ומלקטות מזון עבור גוזליהן: עונת הקינון של ציפורי השיר בשיאה, והן דואגות שכולם יידעו זאת היטב!

האביב הוא עונת הקינון של ציפורי השיר בישראל. בתקופה הזו הטבע מזמן להן שפע של מזון, בדיוק כמו שהן אוהבות: המוני חרקים פעילים וזרעי צמחים שמבשילים. אין זמן מתאים מזה להקים משפחה ובית.

אסף בן דוד, אקולוג המתמחה במדע עם הקהילה, חוקר בימים אלה את קולות הציפורים, במסגרת דוקטורט שנערך בשיתוף פעולה בין המחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מכללת תל חי ורמת הנדיב. הוא מספר שאפשר לזהות את תקופת הקינון של הציפורים לפי השירה שלהן. בעונת החיזור, שקודמת לקינון,

Quote

עונת הקינון של ציפורי השיר בשיאה, והן דואגות שכולם יידעו זאת היטב!

Quote
sylvia-melanocephala-4595443_1920 (1)

שירת הציפורים מתגברת, בעיקר בשעות הבוקר, וגם בעת הקינון היא נשמעת היטב: יש ציפורים ששרות לגוזליהן כשהם עדיין בתוך הביצה, כך שילמדו את השירה עם בקיעתם. יש כאלה שמאותתות לבני מינן על טורפים שמתקרבים לקן. בבוקר נשמעת השירה היטב, כי כולן מתעוררות ורוצות ולהכריז מי נמצאת איפה. וכשכולן מתגודדות ושרות יחד, כנראה שיש בסביבה טורף שצריך להתריע מפניו.

רוב ציפורי השיר עסוקות כעת בבניית הקן. התפרק לכם הערסל בגינה? כנראה שאחת מהן הייתה צריכה את הסיבים שלו… אצל חלקן הקן כבר בנוי, ואפשר להבחין שהן עומדות ושרות במקום קבוע. ואם הן לא שרות, סימן שהפה שלהן “תפוס” עם אוכל שנמצא בדרכו לגוזלים הרעבים. פשוט הטו אוזן ועין ונסו להבחין בכך.

תקופת הקינון משתנה מעט ממין למין: אצל הסבכי שחור הראש והפשוש הקינון נמצא כעת בשיאו, חפשו אותם על שיחים או עשבייה. לעורבני, שרוב השנה הוא צווחן לא קטן, יש כעת קולות חיזור יפהפיים ועדינים מאוד שמזכירים קצת יללה

bird-206318_1920
לעורבני, שרוב השנה הוא צווחן לא קטן, יש כעת קולות חיזור יפהפיים ועדינים מאוד שמזכירים קצת יללה של חתול

של חתול….הירגזי קינן בפברואר וכעת באביב הוא כבר מסתובב עם פרחוניו – הגוזלים הבוגרים. נוכל לשמוע אותם בקולות אופייניים של מעין תחנונים לאבא ואמא להביא להם אוכל. בחורשות ברושים נשמע את שירתו היפה של הירקון – ציפור ירוקה-צהובה שכדי להבחין ביופי שלה צריך להתבונן בה ממש מקרוב.
נוכל גם לשמוע את ציפורי השיר הנודדות שנמצאות כאן באביב בדרכן לארצות אחרות, כמו הזמיר שר בבוקר מוקדם, או החרגולן ששומעים אותו בשדות. על אלוני תבור נמצא את הפרוש, שמגיע לאכול מהפריחה הנפלאה של העץ.

אנחנו מזמינים אתכם לנצל את הימים בבית וסביבו כדי להשתתף בסקר אקוסטי של ציפורים, שמתבצע כחלק מהמחקר של בן דוד. הסקר הוא למשכימי קום: בין השעות 6 ל-8 בבוקר רוב הציפורים פעילות, ולכן אלו הן שעות הסקר. הקליטו את הציפורים שאתם שומעים בשעות אלו בלבד, למשך 5 דקות. לאחר מכן היכנסו לאתר מגדיר קולות הציפורים, זהו את הציפור שהקלטתם, מלאו את טופס הדיווח הייעודי לצורך המחקר וצרפו בו את ההקלטה שלכם.

אנחנו מאחלים לכם האזנה נעימה!