עת לטעת ועת לעקור נטוע

מעשה שהיה כך היה: בבוקר אחד בט”ו בשבט, לפני שנים ספורות, נסעו תלמידים מאחד מבתי הספר באזור להר חורשן, משוכנעים שהם הולכים לטעת עצים, כמיטב המסורת. להפתעתם, הם קיבלו הנחיה לא שגרתית דווקא לעקור מן האדמה זריעי אורנים.
אל מבטיהם ההמומים התווסף הסבר: זריעי האורנים (עצים קטנים שנבטו מזרעים) שהתבססו במקום, מתחרים עם האלונים המקומיים. לכן לפעמים, כשאוהבים עצים, צריך דווקא לעקור אותם.

saw-g37b28d6ae_1920

אוהבי עצים לרוב אינם רוצים שייכרתו. מה טבעי מכך שכשאדם אוהב משהו הוא רוצה שיגדל ויצמח?
אך לעיתים המציאות מורכבת מכך. ננסה לתת נקודת מבט נוספת על אהבה של הטבע, לראות שהיא כוללת גם ויתורים, כמו בחיים.

“בוא ניתן לטבע לעשות את שלו” הוא ביטוי שנשמע הרבה מאוהבי הטבע. עולם שבו האדם אינו מתערב נשמע אידיאלי, אך הניסיון המצטבר בחקר הסביבה בכלל ובאזורים ים־תיכוניים בפרט מלמד שאי־התערבות מבוקרת של האדם דווקא מסוכנת לטבע.

בעידן הגלובלי האדם יכול לעבור ממדינה למדינה, מיבשת ליבשת. תנועה זו במרחבי הגלובוס היא אחת הסיבות שמינים של צמחים ובעלי חיים עוברים בין יבשות והופכים למינים פולשים. עצימת עין מתופעה זו עלולה להביא לפגיעה משמעותית במאזן הטבעי ולנזקים בלתי הפיכים, ולכן נדרשת כאן התערבות אחראית ומבוקרת של האדם.

Quote

הטטרקליניס מראה תכונות של מין פולש, הנזקים לנוף ולסביבה הטבעית כתוצאה מהתפשטותו עלולים להיות גדולים, כולל פגיעה במינים המקומיים ואיום על המארג האקולוגי האזורי בצורה שיכולה להיות בלתי הפיכה

Quote
IMG_8227-e1585631491650-aspect-ratio-x
הטֶטְרַקְליניס מהווה דוגמא מובהקת למין פולש.

מהו מין פולש?

מין פולש הוא מין שהמקור שלו זר והוא יכול להתפשט במהירות על פני שטחים גדולים ולהוות איום על המינים המקומיים. להבדיל מאורן ירושלים, המובא כדוגמה בסיפור הפתיחה, אשר היחס אליו בקהילה המדעית מורכב ויש ויכוח על תרומתו ועל הגדרתו במרחב, הטטרקליניס הוא דוגמה מובהקת למין פולש. מין זה ניטע ברמת הנדיב מטעם קק”ל לפני שנים ארוכות ומקורו במרוקו. במשך שנים התבסס הטטרקליניס מתחת לעיניהם ולענפיהם של המקומיים, וכך לאחר שנים של צמיחה והתבססות, החל להתפשט בשטח ואיים לשנות את פני הפארק.

נוכחותו המאסיבית במרחב הביאה את גורמי המקצוע ברמת הנדיב ליזום מחקר שיבחן האם אכן מדובר במין המתנהג כפולש ולהבין כיצד יש לטפל בו.

מחקר של שלוש שנים הביא לתוצאות מובהקות: הטטרקליניס מראה תכונות של מין פולש, הנזקים לנוף ולסביבה הטבעית כתוצאה מהתפשטותו עלולים להיות גדולים, כולל פגיעה במינים המקומיים ואיום על המארג האקולוגי האזורי בצורה שיכולה להיות בלתי הפיכה. משום כך הפתרון המוצע ללא עוררין הוא כריתה הדרגתית, מקצועית ומבוקרת של עצי הטטרקליניס בשטח פארק הטבע.

מעניין לציין כי במלטה למשל, הטטרקליניס הוא העץ הלאומי, במרוקו הוא מין מקומי הדורש שימור, ואילו כאן בישראל הוא הוגדר לאחרונה כמין פולש שיש לווסת את התפשטותו ולהפסיק את נטיעתו. עבורנו ברמת הנדיב הוא דוגמה לניהול אוהב, אחראי אך מורכב של הטבע.

מה הכוונה ב”לנהל את הטבע”?

אנו ברמת הנדיב מאמינים כי לאדם השפעה מכרעת על הטבע ומתפקידנו לנהל אותו בצורה מושכלת, לשמור על המגוון המקומי, להיות ערים לשינויים המתרחשים, לפעול במקצועיות ולהסתכל על הטווח הרחוק.

דוגמאות טובות להתערבות האדם ברמת הנדיב הן הבאת עדר של פרות שיאכלו את השיחים והעשבים לפני הקיץ כדי למנוע שריפות, בניית מעברים אקולוגיים לחצייה בטוחה של בעלי חיים, בחינת דרכים לתמיכה בפעילות הדבורים למנוע את הכחדתן ועוד.

אוהבי העצים והטבע בשנים האחרונות עושים עבודה משמעותית בהעלאת מודעות לכריתות של עצים, אך חשוב לזכור שבמצבים מסוימים דווקא עקירה תהיה הצעד המשמעותי והאוהב לטבע.

Quote

אנו ברמת הנדיב מאמינים כי לאדם השפעה מכרעת על הטבע ומתפקידנו לנהל אותו בצורה מושכלת, לשמור על המגוון המקומי, להיות ערים לשינויים המתרחשים, לפעול במקצועיות ולהסתכל על הטווח הרחוק.

Quote

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה