נלחמים על הבית – נמלת האש הקטנה כבר כאן

היא אדומה, זעירה, אוכלת כול, פעילה ביום ובלילה, עוקצת בני אדם וחיות מחמד ודוחקת פרוקי-רגליים. הַכירו את נמלת האש הקטנה, הפולשת הכי קטנה ומפחידה, שמגיעה עד אלינו הביתה.
פורום רמת הנדיב התכנס בחודש נובמבר כדי להעמיק את ההיכרות עם נמלת האש הקטנה ולשמוע מהמומחים שלנו האם ומה ניתן לעשות, בבית הפרטי ובמרחב הציבורי, כדי למגר את הפולשת.

צילום: עוז ריטנר
צילום: עוז ריטנר

מי את, נמלת האש הקטנה? (לא) נעים להכיר…

נמלת האש הקטנה, המכונה כך על שום צבעה האדום ועקיצתה השורפת כאש, מתהדרת בתואר המפוקפק של אחד ממאה המינים הפולשים המזיקים ביותר בעולם.
מדובר בנמלה זעירה – הפועלות מגיעות עד לגודל של 1.5 מ”מ ואילו המלכה והזכרים לכ-4.5 מ”מ, אוכלת כול, איטית יחסית לרוב מיני הנמלים ומקורה בדרום אמריקה. אף שיש לה העדפה לבתי גידול חמים ולחים, היא מאכלסת ומנצלת מגוון רחב של בתי גידול – מדשאות, עצים, בתים, שדות חקלאיים ושטחים טבעיים בעשרות מדינות בעולם, ביניהן ישראל.

מקור ההפצה העיקרי של הנמלה הוא משתלות. מהן היא מתפשטת לרוב באמצעות עציצים, קומפוסט, אדמה וציוד גינון. הנמלה זוהתה לראשונה בישראל בסוף שנת 2005, באזור עמק הירדן. מאז התפשטה לכל רחבי הארץ, וכיום ידוע על כ-320 יישובים שאליהם פלשה.
כאשר אוכלוסיית נמלת האש מתבססת, היא גורמת לפגיעה קשה במערכות אקולוגיות – טרף ודחיקת מינים של פרוקי-רגליים ומכרסמים, עקיצות הגורמות

Quote

כאשר אוכלוסיית נמלת האש מתבססת, היא גורמת לפגיעה קשה במערכות אקולוגיות – טרף ודחיקת מינים של פרוקי-רגליים ומכרסמים

Quote
IMG_8215a

לעיוורון ואף למוות אצל חיות בית קטנות כגדולות (מתרנגולות ועד כלבים וחתולים) ועקיצות כואבות דמויות כווייה אצל בני אדם.
העקיצות הללו מניעות מהלך שסופו פגיעה כלכלית רוחבית, בעיקר בתיירות אבל גם בחקלאות – הפרעה והאטה בעבודה חקלאית ומניעת ייצוא חקלאי. פגיעתה כה קשה, עד שמומחים מעריכים כי בשנת 2030 ייגרמו למדינת ישראל נזקים כלכליים של יותר ממיליארד דולר בשנה.

אז מה עושים?

בנובמבר האחרון התכנס פורום רמת הנדיב להיכרות מעמיקה עם נמלת האש הקטנה. בכנס סוכמו המאמצים שהושקעו במציאת פתרונות למיגור פלישתה של נמלת האש הקטנה, לאחר שלפני כשנה הרגישו גם העובדים וגם המבקרים של גני רמת הנדיב את נוכחותה של נמלת האש האדומה.

ניטור השטח הוכיח כי הפולשת הקטנה אכן הגיעה גם לרמת הנדיב. איתי רנן, ראש המעבדה האנטמולוגית לאקולוגיה יישומית באוניברסיטת תל אביב, הציג בפני הפורום את נמלת האש הקטנה על שלל הבעיות שהיא גורמת, וסקר את פעולות הניטור וההדברה שנערכו בגני הזיכרון במהלך 2018 בשיתוף פעולה הדוק עם צוותי המחקר והגינון של רמת הנדיב. בעקבות שלושה סבבי הדברה באוכלוסייתה של נמלת האש שנערכו בגני רמת הנדיב ולוו במעקב אחר התאוששות חברת פרוקי-הרגליים שוכני הקרקע בגנים (באמצעות מלכודות מיוחדות) ואחר הדבורים והפרפרים, הצטמצמה משמעותית אוכלוסייתה של נמלת האש, אך לא מוגרה לחלוטין.

ריסוס הנמלה
בעקבות שלושה סבבי הדברה באוכלוסייתה של נמלת האש שנערכו בגני רמת הנדיב, הצטמצמה משמעותית אוכלוסייתה של נמלת האש, אך לא מוגרה לחלוטין

צוותי המחקר הגיעו למסקנה כי נמלת האש היא בעיה כלל-עולמית שיש לנהל ולנטר בקביעות. כדי למזער את אוכלוסיית הפולשת הקטנה והאדומה יש לשתף פעולה במגוון דרכים, שחלקן מיושמות ברמת הנדיב:

  • כיוון שהמשתלות הן מקור ההפצה העיקרי, בימים אלו נבנה תו תקן ירוק של המשרד להגנת הסביבה עבור משתלות, שימנע בין השאר את הפצתה של נמלת האש.
  • עד שייבנה התקן, ברמת הנדיב לא מכניסים שתילים וחומרי גינון ללא בדיקה מַקדימה, ומנַטרים בקביעות את השתילים ואת רמת הנגיעוּת בגנים עצמם.
  • במקביל, יש להיערך להסברה של הנושא בכל שכבות האוכלוסייה – מעובדי המשתלות, יבואני שתילים וצמחים ועד למשקי הבית. הפגישה של פורום רמת הנדיב נועדה להגברת המודעות ולהסברה על נמלת האש הקטנה לאוכלוסייה כולה, בתקווה לצמצם את אוכלוסייתה.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה