מתחילים קמפיין

כביש 652 הוא הכביש המחבר בין פרדס חנה, בנימינה וזכרון יעקב. למקומיים (בטח כאלו שהגיעו מהמרכז הסואן) יש סנטימנט לדרך הזו: אלו יכולים להיות דקלי הוושינגטוניה המרשימים באזור פרדס חנה, או הנוף המתפרש, שלל השטחים החקלאיים בעלייה לזכרון יעקב או דווקא המבנה העתיק עתיר ההיסטוריה (וכיום גם התרבות) מבצר שוני.
אבל לפעמים הפסטורליה מתנגשת עם המציאות.
באותו כביש מדובר, במיוחד באזור שהגדירו אנשי פארק הטבע כ־hot spot, נדרסות כל שנה עשרות חיות בר: קיפודים, גיריות, תנים, חזירי בר וצבאים. מפגש כזה בין רכב לחיית בר הוא סכנה הן לחיה והן לאדם ויכול להסתיים בטרגדיה של ממש.

סקיצות סופיות לבאנרים

מה עושים?
בוקר אחד התכנסו בחדר הישיבות חברי הצוות המקצועי של רמת הנדיב והציפו את השאלה: מה ניתן לעשות כדי למנוע דריסת חיות בר באזור?

ברמת הנדיב כמו ברמת הנדיב, נקודת ההתחלה תמיד תהיה נתונים. ליאת הדר, מנהלת תחום המחקר, ואמיר ארנון, אחראי ממשק ושימור של חיות הבר של רמת הנדיב, הציגו לצוות את המידע המצטבר על דריסות של חיות בר במרחב בכלל ובקטע הכביש המדובר בפרט. לאחר דיון מעמיק הוחלט כי אסטרטגיית הפעולה תתמקד בשני ערוצים:

  1. מענים שישפיעו על התנהגות בעלי החיים.
  2. מענים שישפיעו על התנהגות בני האדם.

כדי לגרום לבעלי החיים להיזהר מהכביש יותקנו עליו בקרוב, בשיתוף רשות הטבע והגנים, פליקרים מיוחדים. הפליקרים יתריעו בהבהוב אור וקול לבעלי החיים על הסכנה העתידית ויסייעו להם להימנע מהתפרצות לכביש ולחזור אל שטחי הטבע.

בגזרת בני האדם היה ברור שהמענה צריך להיות מורכב יותר. תושבים רבים באזור, קל וחומר עוברים ושבים בכביש זה, אינם תמיד מודעים לבעלי החיים הנמצאים בסביבה. בעת  טיול ליד הבית מעולם לא נתקלו בתן או בדורבן, וצבי ליד ביתם נשמע להם כמו פנטזיה או אגדה.

אך האמת היא כי בשטחי רמת הנדיב יש חיות בר רבות המוצאות בפארק הטבע סביבה בטוחה ומוגנת.

Quote

בכביש 652, הכביש המחבר בין פרדס חנה, בנימינה וזכרון יעקב, במיוחד באזור שהגדירו אנשי פארק הטבע כ־hot spot, נדרסות כל שנה עשרות חיות בר: קיפודים, גיריות, תנים, חזירי בר וצבאים.

Quote
Girit sync_GROUPS.Copy.01.Copy.01
סצנה מתוך הקמפיין

שימווסעו לאט
שני המסרים שנבחרו לקמפיין הם: שימו לב לחיות הבר באזור, דעו שממש ליד הבית שלכם יש חיות בר מגוונות, וסעו לאט. זוהי קריאה אקטיבית וספציפית לפעולה.

אבל איך עושים קמפיין אפקטיבי?
בפגישת סיעור מוחות הועלו דוגמאות לקמפיינים הזכורים לנו כאפקטיביים במיוחד, כאלו המשנים הרגלים או נותנים כלים פרקטיים לשינוי. ביניהם עלו שתי דוגמאות המהוות השראה טובה במיוחד:

בשנות ה־90 היה קמפיין (תשדיר שירות, כך קראו לו אז) שהגיע לכל בית ורכב בישראל ולימד כיצד לשמור מרחק בין הרכבים: יש לסמן נקודה שאליה הגיע הרכב לפנינו ולספור “21, 22…”, עד שהרכב שלנו יגיע לאותה נקודה. ספירה זו תעיד על המרחק המדויק שצריך להיות בין הרכבים. נדמה שאין מי שלא הכיר את הכלי היעיל הזה או לא השתמש בו.

Quote

תושבים רבים באזור, קל וחומר עוברים ושבים בכביש זה, אינם תמיד מודעים לבעלי החיים הנמצאים בסביבה

Quote
WhatsApp-Image-2022-09-11-at-08.37.01-aspect-ratio-x
מאחרוי הקלעים: פקחי פארק הטבע רמת הנדיב בצילומי הקליפ

באותה ישיבה גם עלתה הפרסומת שניסתה להקנות הרגלי נסיעה במושב האחורי של הרכב: “מדליק מי שמקליק ראשון”. בסלוגן חמוד המפעיל את הילדים הורגלו ההורים והילדים שלא נוסעים עד שכולם חגורים. מלפנים ומאחור.

תובנות רבות עלו כתוצאה ממקור השראה זה, וביניהן: ילדים הם שגרירים מצוינים לשינוי הרגלים, ושינוי הרגלים יכול להיות גם כיפי ומשחקי.

יצאנו לדרך.

גירית, תן, צבי ודורבן

לקמפיין “גויסו” ארבע חיות בר. הבחירה בהן ולא בחיות אחרות הנמצאות במרחב (קיפודים, צפרדעים, חזירים וכו’) נבעה מהרצון לשקף מגוון הקיים בפארק הטבע ולהפנות זרקור אל חיות שלא תמיד כולם מכירים או מעלים על דעתם שהן מתגוררות ליד בתים, ערים ומושבים.

Quote

רצינו שיהיה לקמפיין קצב, שיהיה קליט, שיאפשר להעביר את המסר בצורה קלילה, שכאשר נשמע אותו נתאהב בחיות וניווכח שהן כאן ממש לידנו, אבל יותר מכול נבין שיש לנו מה לעשות כדי להגן עליהן.

Quote
WhatsApp Image 2022-08-30 at 08.41.55 (1)
צוות התחזוקה של רמת הנדיב מתקין את השלטים לצידי כביש 652

הדמויות

כדי להתחבר לחיות, לאהוב אותן ולחשוב עליהן היה לנו ברור שנכון לאייר, לסגנן ולפשט אותן. אל הפרויקט לוהקה מאיירת נפלאה, רחלי שלו, שמעבר לגישתה ולכישרון האיור היא גם תושבת האזור (פרדס חנה), והיה ברור כי החיבור הרגשי שלה יהיה מיידי.

ה”ביט”

רצינו שיהיה לקמפיין קצב, רצינו שיהיה קליט, כזה שיאפשר להעביר את המסר בצורה קלילה, כזה שכאשר נשמע אותו נתאהב בחיות וניווכח שהן כאן ממש לידנו, אבל יותר מכול נבין שיש לנו מה לעשות כדי להגן עליהן. כזה שהולך איתנו גם אחרי שהוא מסתיים.

פנינו לפילוני, הרי הוא דני קרק, מפיק מוזיקלי, מלחין (וכמובן הגיטריסט האהוב של שבק ס) ולפני הכול תושב זכרון יעקב. פילוני התחבר למסר והפיק עבורנו ביט ממכר במיוחד.

הקליפ

להפקת הקליפ נבחר הבמאי מיקי שטיינר, תושב בנימינה ויזם תרבותי מקומי, ומשפחות מגוונות ומקסימות מהאזור, שהתחברו למסר, נכנסו לרכב ודקלמו.

בימים אלו אנחנו משיקים את הקליפ בהתרגשות גדולה, מקווים ומאמינים שבזכותו נהגים ינהגו יותר בזהירות ויידעו שליד הבית שלהם כדאי לשים לב כי יש שם: גירית תן צבי ודורבן.

מוזמנים לצפות בסרטון ולשיר איתנו.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה