בטבע שלה – מפגש בין מחקר, אדם וטבע

סיפורה של ד”ר ליאת הדר, מנהלת תחום מחקר, רמת הנדיב

WhatsApp Image 2022-03-01 at 09.18.34

ליאת נולדה וגדלה בירושלים, בשכונת בית הכרם, שהייתה מוקפת טבע. שכנה בוטנאית שהייתה חלק מנוף ילדותה הפכה אצלה לראשונה את האהבה הטבעית למקצועית יותר: היכרות עם צמחים, חיפושים והרפתקאות בשטחים הפתוחים ליד הבית הפכו דבר שבשגרה. מאז ומתמיד הרגישה שהטבע הוא בנשמתה, שהוא מעורר בה הודיה על היקום.

בלימודי התיכון שילבה בין שני תחומים שאהבה במיוחד – אומנות וביולוגיה. בצבא שירתה כמש”קית חינוך ובאופן טבעי המשיכה לחנך לאהבת הארץ, ומאז היו המדעים והאומנות משולבים בחייה.

אחרי שנים של התנסויות ולימודי אומנות בפריז, נרשמה ללימודי אומנות בבצלאל וללימודי ביולוגיה באוניברסיטה, ולבסוף בחרה במסלול אקדמי ארוך ומעמיק בתחום הביולוגיה.

על השילוב הלא־מובן מאליו בין נפש האומנית שלה לבין היותה חוקרת היא אומרת: “מדע הוא דבר מאוד יצירתי, יש מקום לפרשנות שלך, לתפיסת העולם. מדע זה לא באמת מִספרים; זו נקודת מבט, זו הדרך שבה את בוחרת להסתכל, בעיקר בתקופתנו, כשיש קשת רחבה של אפשרויות”.

Quote

מדע הוא דבר מאוד יצירתי, יש מקום לפרשנות שלך, לתפיסת העולם. מדע זה לא באמת מִספרים; זו נקודת מבט, זו הדרך שבה את בוחרת להסתכל, בעיקר בתקופתנו, כשיש קשת רחבה של אפשרויות

Quote
בשטח

בגיל 32 החלה בלימודי תואר באדריכלות נוף, שחיבר עבורה בין עולם הצמחים והטבע לעולם של אומנות ויצירה. היא התאהבה בתחום והרגישה שזו דרך נפלאה ומיוחדת לספר סיפור – כזה שפוגש ידע, טבע, אומנות ואנשים.

ב־1980 פרצה ברמת הנדיב שריפה גדולה, שתוצאותיה ההרסניות השפיעו רבות על התפיסות של ניהול הטבע בפארק. כחלק מתוכנית השיקום והפקת הלקחים נקראה ליאת, שהייתה בלימודיה לתואר השני, לחקור את הצומח באזור החיץ של רמת הנדיב, שהוקם למניעת התפשטות אש במקרה שתפרוץ שוב שריפה. לא מדובר בשטח הקרָבה חשוף מצומח, אלא בשטח שתוכנן במלאכת מחשבת תוך שמירה על המגוון הביולוגי.

הרעיון הזה, שמיושם במקומות שונים בעולם, יובא לישראל – לרמת הנדיב. עם סיום התואר נסעה ליאת לפרובאנס שבצרפת כדי להעמיק את הידע בנושא וחזרה לרמת הנדיב מלאת השראה. מודל העבודה שם כלל היכרות עמוקה עם החקלאים, שיח והסתכלות רב־תחומית, מתוך תפיסה שהידע אינו קיים רק אצל המדען אלא גם לאנשים בשטח יש ידע וגם ניסיון.

“המודל הזה פתח בפניי עולם”, מספרת ליאת. את התפיסה הזו הביאה איתה לרמת הנדיב עוד כשהייתה סטודנטית והחלה לאסוף ולנתח את הנתונים הקיימים ברמת הנדיב.

Quote

אנחנו צריכים להסתכל על האנשים, הרשויות, הטבע והפיתוח במרחב לא כבעלי מנדט על שטח, אלא כמחזיקי אחריות רחבה על הסביבה.

Quote
WhatsApp Image 2020-12-24 at 09.39.40
ליאת מלמדת את הדור הצעיר- סטודנטים מהפקולטה לחקלאות בעת סיור בפארק הטבע

הזדמנות יוצאת דופן הביאה את ליאת לנסוע לניו מקסיקו וללמוד כיצד להקים תחנה למחקר ארוך טווח ברמת הנדיב. הקמת התחנה הייתה אף היא תהליך ממושך ומרתק של בחינה, מחשבה ולימוד תוך התחייבות להתעדכן דרך קבע בהתפתחויות בתחום בארץ ובעולם. ליאת מיפתה את כל המחקרים שנערכו עד אז ברמת הנדיב ובנתה בסיס נתונים דיגיטלי וטכנולוגי, תוך הטמעת הנתונים. היא ראתה צורך להבין מה המשמעויות של ניהול פארק הטבע ומה גודל המשימה.

באחד מביקורי חוקרים מומחים בפארק טען פרופ’ סטיבן המבורג מניו יורק: “אתם מסתכלים על אוכלוסיות, על חברות ועל נופים, אבל צריך להביט על המציאות ועל הטבע בצורה הוליסטית; מה עם מים? מה עם פירוק? עם מיחזור?”

דבריו של החוקר הביאו לשינוי התפיסה ברמת הנדיב ובצוות המחקר ולבחינה מחודשת של תהליכים – הסתכלות על הפארק כפסיפס שלם, ולא בחינה של כל אבן בנפרד.

Quote

מחקר צריך להרחיב את העיסוק באנשים ובחיבור שלהם לטבע. כדי שאנשים יאהבו את הטבע וישמרו עליו, עליהם ללמוד להכיר אותו.

Quote
EYAL_BARTOV File17
צילום: אייל בר-טוב

“הבנו שרמת הנדיב היא חלק מהאזור שבו היא נמצאת במובן העמוק”, אומרת ליאת, “שאנחנו צריכים להסתכל על האנשים, הרשויות, הטבע והפיתוח במרחב לא כבעלי מנדט על שטח, אלא כמחזיקי אחריות רחבה על הסביבה. אחד הנושאים שהבהירו זאת היה הצורך בהבטחת מסדרון אקולוגי לחיות הבר של הפארק. הבנו שצריך לעבוד גם מחוץ לשטח הפארק, כי לשם החיות מגיעות, וזה דורש עבודה עם רשויות, הסברה לציבור, תהליכים של תכנון וממשקים נוספים שבעבר לא נתפסו כחלק מתחום האחריות של רמת הנדיב.

“הרחבת התפיסה הזאת גרמה לי להתאהב בתחום מחדש ולרצות ללמוד עוד ועוד תחומים, ואפילו לחקור את הנושא במסגרת דוקטורט שעסק בדרכי תקשורת המדע לקהלים שונים ולשיפור השיח ביניהם”, ממשיכה ליאת. “מחקר צריך להרחיב את העיסוק באנשים ובחיבור שלהם לטבע. כדי שאנשים יאהבו את הטבע וישמרו עליו, עליהם ללמוד להכיר אותו. זכיתי שיש לי תפקיד בחיבור הכל־כך חשוב הזה בין האדם והטבע ולעבוד במקום המייצר מגוון חיבורים והזדמנויות בהקשר הזה”, היא מסכמת.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה