מלחמת המינים בבתי הספר

לא פעם אנחנו כהורים מסתכלים על בני הנוער שלנו ושואלים את עצמנו האם הם מרימים את הראש מהמסך ומודעים למה שקורה סביבם. תוכנית פורצת דרך בשיתוף רמת הנדיב ורשות הטבע והגנים מוכיחה שלא רק שהם מודעים לסביבה, חלקם אפילו פועלים כדי להשפיע עליה.

מלחמת-המינים-aspect-ratio-x

תלמידי חטיבת הביניים נתקלים בנושא מינים פולשים במסגרת תוכנית הלימודים. ברמת הנדיב וברשות הטבע והגנים זיהו את הפוטנציאל והחליטו לחבור לתוכנית, להעמיקה ולהעשירה כדי לשפוך אור על אחד הנושאים שצריכים להדיר שינה מעיני כולנו.

זה כשנתיים מוביל אלי פינרוב, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם רמת הנדיב, מחקר על ציפור המיינה, המהווה אחד הסמלים הבולטים של מינים פולשים בישראל. שיתוף פעולה זה הניח כר פורה לפיתוח תוכנית ארצית לבני נוער בחטיבת הביניים בעלת ערך אקדמי המחנכת לאחריות סביבתית ולאקטיביזם.

מי הם המינים פולשים?

לפי הגדרת רשות הטבע והגנים, מינים פולשים הם צמחים או בעלי חיים שחרגו מתחום תפוצתם הטבעי בעקבות פעילות אנושית, התפשטו והתבססו בסביבה החדשה שאליה הגיעו. מינים אלו מסבים נזק משמעותי והרסני לאדם ולמערכות אקולוגיות טבעיות תוך דחיקת המינים המקומיים ובתי גידולם ופגיעה בהם.

על מינים פולשים אפשר וצריך ללמד בכל הארץ. דבר אחד משותף בין תלמידים למינים פולשים: שניהם נמצאים בפריסה ארצית 🙂 

הוגי התוכנית מרשות הטבע והגנים ורמת הנדיב הבינו שכדי להשפיע ולייצר אימפקט ברחבי הארץ, יש להכשיר מורים ולכתוב תוכנית משמעותית הכוללת גם רכישת ידע, גם השתתפות אקטיבית בחקר וגם הצגת תוצרים.

Quote

על מינים פולשים אפשר וצריך ללמד בכל הארץ. דבר אחד משותף בין תלמידים למינים פולשים: שניהם נמצאים בפריסה ארצית 🙂 

Quote
telescope-g6bbc2fd72_1920

כל תלמיד הוא גם חוקר

מעורבות משמעותית של תלמידים נרשמה דווקא בחלקים של מחקר שרוב בני נוער אינם חשופים אליהם. התלמידים שהשתתפו בתוכנית היוו חלק מצוות המחקר. בשלב הראשון היו שותפים בניטור המיינות (מפתיע שבכל מקום בארץ שבו פועלת התוכנית ניתן היה למצוא מיינות בקלות יחסית), וניהלו מעקב ותצפית אחר ההתנהגויות של הציפור השנויה במחלוקת.

בשלב השני היו התלמידים שותפים בסקר שכלל היבטים ושאלות סוציולוגיות לגביי המיינות. כך למשל בדקו עד כמה אנשים מודעים להשפעת המיינות והאם מודעות זו משפיעה על דעותיהם כלפי מידת ההתערבות הנדרשת. תוצאות הסקר צפויות לשמש את רמת הנדיב ואת רשות הטבע והגנים לצורכי מחקר והסברה.

Quote

מעורבות משמעותית של תלמידים נרשמה דווקא בחלקים של מחקר שרוב בני נוער אינם חשופים אליהם

Quote
myna-g71584e92b_1280
מיינה הודית

לא שחור או לבן

חלק מהייחודיות של התוכנית היא הבחירה לעסוק בהיבטים מוסריים בהקשר של מינים פולשים. לאור ההבנה שמינים אלה הגיעו לארץ בידי האדם ושהשפעתם רבה, עולה שאלה מהותית – איך והאם יש להתערב ולטפל בהם. בסוגיה זו יש מגוון דעות, הנעות בין טיפול במינים הפולשים הכולל הרג מבוקָר, לבין חוסר התערבות מוחלט, ועל הציר שביניהן מתנהל עם התלמידים שיח הבוחן את השלכותיהן. החשיפה לגישות השונות מפתחת אצל משתתפי התוכנית חשיבה ביקורתית מנקודת מבט שונות, המעודדת שיח מורכב ומצמצמת עמדות קיצוניות.

על מיינות ופיילוט

בינואר השנה יצאה התוכנית אל הפועל לראשונה והשתתפו בה 15 מורים ויותר מ־400 תלמידים. בסוף שנת הפיילוט, ביום שיא מרגש, הציגו התלמידים תוצרים מרשימים ויצירתיים שהפתיעו אפילו את הוגי התוכנית: כרזות מדעיות, סימולציה של ועדת כנסת, ג’ינגלים, הצגות ועוד.

Quote

חלק מהייחודיות של התוכנית היא הבחירה לעסוק בהיבטים מוסריים בהקשר של מינים פולשים

Quote

הצלחה מתפשטת?

להבדיל מהמינים הפולשים, שינויים חברתיים וסביבתיים מתפשטים בהדרגה. התלמידים שהשתתפו בתוכנית יודעים כיום מה פוטנציאל הנזק של האדם כלפי הסביבה ובזכות זה מבינים יותר את האחריות הנדרשת מאיתנו.

נוסף על כך, הם זכו להשתתף במחקר פעיל, חוו קונפליקטים מהותיים לגבי אופן הטיפול בבעיה, הבינו שלכל התערבות או אי־התערבות יש מחיר ולמדו לפעמים שהאמת אינה דיכוטומית וכי נדרשים רגישות, גמישות, התמדה, לימוד ובקרה לאורך זמן.

“נשמח לראות את בוגרי התוכנית”, מציין גמא שפר מצוות התוכנית ומנהל מחלקת החינוך ברמת הנדיב, “מתבטאים בדיונים ציבוריים על טיפול במיינות, מביעים את דעתם ואת החשיבה הביקורתית שלהם באזורי מגוריהם כאשר עולה שיח על מינים פולשים וגם מפיצים את הידע שלהם לחבריהם. פידבקים כאלו כבר מגיעים אלינו וביניהם תלמידים שעשו פעילות שכבתית בנושא, מציפים את הנושא בבתים שלהם, בתנועות הנוער שלהם ועוד”.

אנחנו מקווים שההתפשטות הבאה תתרחש על ידי בני נוער ושתהיה אחריות סביבתית הכוללת שיח בקיא, ביקורתי ואקטיביסטי על מינים פולשים בישראל.

ניתן להצטרף לתכנית בשנת הלימודים תשפ”ג. לפרטים נוספים יש לפנות לגמא שפר, במייל

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה