כל צבעי השלכת

בסתיו נצבעים גני רמת הנדיב בגוונים עזים של אדום וצהוב, הודות לעלי הגפנית, הדולב ושאר העצים שבשלכת. רגע לפני שהם חושפים את מערומיהם, הם קוראים לנו לבוא ולראות מופע של שלל צבעים. ומה קורה לעלים אחר כך?

WhatsApp Image 2020-11-22 at 14.16.40
ליקוודמבר ליבני, בכניסה הראשית לגנים

הימים מתקצרים, הלילות מתארכים ומתקררים, וציפורים נודדות מעטרות את השמים המתעננים. המזגנים יוצאים לחופשה ובמקומם חלונות נפתחים אל המשב הסתווי. והנה, דווקא כשאנחנו מוסיפים שכבות לבוש ומחזירים את הכִּרבוליות לסלון, הטבע מתחיל בתהליך ההתערטלות שלו, אבל לא לפני שהוא מעניק לנו מופע צבעים שמחממים את הלב בצינת הסתיו. אין צורך להרחיק לארצות קרות; גם במדינתנו החמימה אפשר לזכות בצבעי שלכת צהובים, כתומים ואדמדמים. חשוב רק להרים את המבט ולראות איך הירוק מפנה את מקומו לצבעים החמים.

איזה עצים נמצאים כאן בשלכת?
כבר בכניסה לגנים, בעודכם חוצים את המבנה של מרכז המבקרים במעבר הראשי, תוכלו לפגוש בגַפְנִית המחוּמֶשֶׁת, המטפסת על קירות האבן הגבוהים וצובעת אותם באדום לוהט. כל רוח סתווית קלה מורידה גשם של עלים אדומים.

ואם אתם דווקא אנשים של צהוב, כדאי שתכירו את עץ הדוֹלֵב. מרשים בנשירתו הוא הדוֹלֵב האֶדְרי הנטוע סמוך לגן הוורדים. גווניו הצהובים בולטים ונראים למרחוק. עצי דולב אדרי צעירים יקבלו את פניכם בצהבהבות חגיגית במעברים בין החניה לגן וברחבת הכניסה.

IMG_5642-aspect-ratio-x
אלה אטלנטית

אם תצעדו אל גן טביעת כף הרגל בחלק המערבי של מרכז המבקרים, תוכלו ליהנות מסַפְיוֹן השעווה – עץ בינוני בגודלו, שעליו דמויי מעוין, ומקבלים בסתיו צבע אדום בורדו עמוק.

הצצה מהגנים לכיוון פארק הטבע תזכה אתכם בכתמים אדומים המעטרים את החורש הים-תיכוני, בזכות האלָה האטלנטית. תוכלו לראותה מקרוב גם בגנים, סמוך למערת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו.

איך נוצרים צבעי השלכת ?
בעלים יש מולקולות בצבעי צהוב, כתום ואדום, המגִינים עליהם מפני קרינת השמש. באביב ובקיץ הם מכוסים בכלורופיל, שקולט את אנרגיית השמש, ונותן להם את הגוון הירוק. בסתיו, העצים הנשירים מתחילים להאט את פעילותם ולהיכנס לתרדמת. הכלורופיל מתפרק מהעלה, והצבעים האחרים מתגלים לעין.

fall leaves

הקרקע נהנית משכבת העלים
לאט לאט העלים מתנתקים מהעץ, נושרים אל הקרקע ומכסים אותה בשכבה צבעונית, שמגנה עליה מפני אידוי והתייבשות, ושומרת עליה לחה. גם בעלי חיים קטנים נהנים משכבת העלים ומוצאים בה מקור למזון ומחסה מפני שמש, יובש וטורפים.

שכבת העלים עוברת תהליכי פירוק טבעיים ושלל חומרים מזינים משתחררים ממנה אל הקרקע, נמסים במים ונקלטים על ידי שורשי הצמחים, שמקבלים דשן טבעי.

מכל הסיבות האלה, מומלץ לא לאסוף מהגינה את עלי השלכת שנשרו.
ואם לא התאפקתם ואספתם כמה עלים, הנה כמה רעיונות לפעילות של יצירה והנאה מהם >> http://bit.ly/35QGWNY

העצים עירומים וטובים לגיזום
בחודשים ינואר-פברואר העצים הנשירים כבר עירומים לגמרי מהעלים, ונמצאים בתרדמת חורף. זוהי התקופה הטובה ביותר לגזום אותם: כך אנו יכולים לראות את

10-02-2013-2013015
אלה אטלנטית - מופע ענפים סבוך בשלכת

השלד החשוף ולבחור אילו ענפים לגזום וכיצד לכוון את צימוח העץ.

באופן כללי רצוי מאוד לעצב את העץ עוד בשלביו הצעירים, כשהוא מתחיל להתבסס בקרקע. כך נטפל בענפים קטנים יחסית, ונגזום עם מזמרה או משֹור יד שלא יפגעו בהם.

חשוב לגזום עד שליש מנפח העץ, לא יותר, כדי לא לפגוע בחומר חי, שדרוש להמשך בנייתו.

אתם עדיין כאן? זה הזמן להיפרד מהמסך ולחוש בכל היופי מקרוב. בואו לביקור בגנים, להרגיש את הסתיו וליהנות מצבעיו המתחלפים, רגע לפני שהחורף תופס את מקומו.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה