חברים שלא גונבים את ההצגה

זמן קריאה: 3.5 דקות

האיריסים המרהיבים, הפורחים כחודשיים בשנה (פברואר–מרץ), הם השחקנים הראשיים בגן האיריסים, אבל עכשיו, אחרי חידוש הגן, יפרחו בו פרחי בר כל השנה. צמחי הבר הם אמנם שחקני משנה, אבל הם הופכים את הגן לאטרקטיבי בכל עונותז השנה

20240303145546_IMG_6062

אי שם, בגני רמת הנדיב, יש גן מיוחד במינו – גן האיריסים (ולפני שאתם שואלים, השם התקני הוא אִירִיס וגם אִירוּס). האיריס הוא פרח יפהפה ומלא הדר. גודלו המרשים יוצא דופן, ולא סתם הוא נבחר לסמלה הרשמי של החברה להגנת הטבע. בישראל פורחים בר מינים שונים של איריסים (כולם נדירים וחלקם אנדמיים, כלומר ייחודיים לארץ ישראל). פרחי האיריסים המרשימים ביותר הם איריסי ההיכל או איריסי השושן, ובהם המינים: הגולן, הָדוּר, נַצרתי, הגלבוע, שומרוני, הארגמן, שחום, הנגב וירוחם.

גן האיריסים ברמת הנדיב הוקם בשנת 2010 במטרה לייסד אוסף חי של מיני איריס השושן הגדלים בישראל ולאפשר גם למי שלא מרחיק לנגב או לגלבוע להתפעל מהם. אל הגן הועתקו כ־22 מינים שהובאו מכל הארץ, וגידולם בגני הזיכרון הוא שילוב של עבודה מדעית וגננית. מדובר בפרחים רגישים לשינויים ולמחלות הדורשים טיפול מיוחד ותשומת לב, בין היתר כי עבור רובם הכרמל אינו בית הגידול הטבעי.

כל איריס פורח במועדו

כשהאיריסים פורחים הם נהדרים, אבל עונת הפריחה שלהם קצרה (כל מין פורח במועדו בערך מאמצע פברואר עד סוף מרץ), ועד כה רוב השנה עמד הגן עירום מפרחים ומצמחייה.

Quote

גידול האיריסים בגני הזיכרון הוא שילוב של עבודה מדעית וגננית. מדובר בפרחים רגישים הדורשים טיפול מיוחד ותשומת לב, בין היתר כי עבור רובם הכרמל אינו בית הגידול הטבעי

Quote
20240221095133_IMG_4726-aspect-ratio-x
דפנה הלביץ בגן האיריסים

הנושא הזה העסיק את הצוות ואז, במסגרת הקורס “עיצוב צמחייה בנוף” שהתקיים ברמת הנדיב, הכירה ד”ר ליאת הדר, מנהלת תחום המחקר ברמת הנדיב (וגם אדריכלית נוף), את דפנה הלביץ, אגרונומית העוסקת בשיקום נופי הכולל השבת צמחי הבר בשטחים שהופרו לטובת פיתוח תשתיות, לדוגמה שימור ושיקום רצועת כביש 6. דפנה מיישמת את הידע ואת הניסיון שרכשה בתחום התשתיות בטיפוח הגינה בביתה במושב היוגב – גינה המשלבת צמחי בר חד־שנתיים ורב־שנתיים שמופעם משתנה לאורך עונות השנה. ליאת התרשמה מהגינה והגתה את הרעיון לחדש את הגן ברוח זו.

“לאיריסים מופע קצר. רוב חודשי השנה האדמה בגן חשופה והוא אינו מושך את קהל המבקרים”, מחדדת הלביץ את נקודת המוצא ומוסיפה שהגן מוקדש לזכרה של אייריס גולדסמית’ לבית רוטשילד (שהלכה לעולמה ב־2019) ולכן היה חשוב שיהיה מטופח, מעניין ויפה בכל השנה. “בגינת פרחי בר הדגש הוא על השתנוּת הגינה לאורך השנה. בכל חודש פורחים צמחים שונים בהתאם לעונה ויוצרים רצף של פריחות ומופעים מגוונים”, מספרת הלביץ.

פרחים וגוונים של ירוק כל השנה

ביוזמת ד”ר הדר גויסה הלביץ ללוות את הפרויקט ולסייע במלאכת התכנון והשתילה. לפני כחודשיים החל צוות הגינון להעשיר את צמחיית הגן בשתילת צמחים, בצלים ופקעות של עשרות מינים הגדלים בפארק הטבע ובסביבה הקרובה, שיש להם מופעים ומועדי פריחה שונים.

בין המינים שנשתלו בגן (כ־35 מינים בסך הכול): בן חצב יקינטוני, עירית גדולה, נץ חלב צרפתי, סייפן התבואה, נרקיס מצוי, בת חבצלת קטנת פרחים, דרדר כחול, עיריוני צהוב, צפורן נקוד, מרווה רפואית, מרווה משולשת, חבלבל השיח, קורנית מקורקפת, חוטמית זיפנית, חצב מצוי.

Quote

לאיריסים מופע קצר. רוב חודשי השנה האדמה בגן חשופה והוא אינו מושך את קהל המבקרים ולכן חשוב שיהיה מטופח, מעניין ויפה בכל השנה. בגינת פרחי בר הדגש הוא על השתנוּת הגינה לאורך השנה. בכל חודש פורחים צמחים שונים בהתאם לעונה ויוצרים רצף של פריחות ומופעים מגוונים

Quote
20231129094853_IMG_1246
עדה גרוס בגן האיריסים

“הרכבנו תמהיל של צמחי בר שפורחים בעונות שונות, בתוספת צמחים ירוקי עד שיוסיפו עלווה בגוונים שונים ובצורות צמיחה מגוונות גם כשאין פריחה בגן”, מסבירה הלביץ ומדגימה: “למשל העלווה של האזוב היא ירוקה־אפרפרה, לצתרה ורודה גוון ירוק חי, וכך יש עניין צמחי למבקר לא רק כשהאיריס פורח”.

בני השיח המקומיים (כמו הצתרה, הקורנית והאזוב) מקנים לגן מראה בתה ים־תיכונית חצי פתוחה, תצורת נוף האופיינית לשטחים שבהם גדלים האיריסים בטבע.

הלביץ מדגישה שהתכנון כלל צמחים מהבר שישתלבו עם האיריסים, שהם השחקן המרכזי, אבל לא ישתלטו עליהם ויגנבו מהם את ההצגה כשהם פורחים. תהליך העבודה החל ברשימת צמחי בר שיתאימו למופעים הרצויים. “ערכנו טבלה ובה רשמנו את הצמחים שמתאימים לכרמל, סימנו מועדי פריחה ומופע הצמח לאורך חודשי השנה”, מפרטת הלביץ. בשלב הבא החלו השתיים לאסוף זרעים וגיאופיטים (פקעות) ממקורות שונים, ובין היתר איתרו את האוצר של עדה גרוס ממעגן מיכאל, בוטנאית המגדלת באהבה ובמסירות רבה צמחי בר בחממות בקיבוץ. עדה תרמה לפרויקט מאות שתילים של צמחים מקומיים, שמצאו להם בית חדש בגן האיריסים של רמת הנדיב.

Quote

הרכבנו תמהיל של צמחי בר שפורחים בעונות שונות, בתוספת צמחים ירוקי עד שיוסיפו עלווה בגוונים שונים ובצורות צמיחה מגוונות גם כשאין פריחה בגן

Quote
20240221095657_IMG_4760

גינה עם שליחות

הלביץ מוסיפה שמבחינתה גינת פרחי בר היא משהו שנבנה עם השנים ומתמשך. “תהליך ארוך, מתפתח ומשתנה לאורך השנים. אנו מתחילים עם גרעין של קבוצת צמחים, יוצרים את הבסיס לגן ומוסיפים בהתאם להתבססות ולהתפתחות הצמחים, מאפשרים ומעודדים התפתחות טבעית של צמחיה רצויה”. הכוונה היא שכשפוגשים צמח מתאים שמשרת את המטרה, מוסיפים אותו, נותנים זמן ותשומת לב להתבססות הטבעית של הצמחים ולא נותנים לצמחים בלתי רצויים להשתלט. “מצד אחד אנחנו מאפשרים לטבע לעשות את שלו, ומצד שני עוזרים לו בהתחלה עד שהגינה מגיעה לשיווי משקל טבעי”.

הלביץ רואה בטיפוח גינות בר גם שליחות. “רוב הציבור נוטה לחשוב שגינת צמחי בר נראית נהדר בחורף ובאביב. בקיץ ובסתיו היא יבשה ולא יפה, אבל אנחנו רוצות להראות שאם משכילים לתכנן גינה עם הצמחים המתאימים בגיוון ובמינון מתאים, הגינה משתנה, מעניינת ויפה בכל חודשי השנה”.

Quote

גינה כזו גם תומכת במגוון ביולוגי גבוה, כולל צמחים, חרקים, דבורים, פרפרים ועוד, במיוחד כאשר היא מנוהלת ללא שימוש בחומרי הדברה

Quote

השורה התחתונה היא שניתן לטפח גן המבוסס על צמחי בר מקומיים שיהיה מושך ברוב חודשי השנה, וגן האיריסים המחודש יהיה דוגמה חיה לכך.

מוזמנים לבוא לבקר! עכשיו, כשהאיריסים פורחים, ובכל השנה!

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה