20180405-_DSC3925-e1668622202811-aspect-ratio-x

סיור אקולוגיה ושינויי אקלים

פארק הטבע ברמת הנדיב מנוהל בשיטה ייחודית – ממשק אדפטיבי – בה החלטות על ביצוע פעולות בשטח מתקבלות על סמך מחקר מתמשך, הבוחן כבר למעלה משלושים שנה, שינויים במערכת האקולוגית המקומית.
שינויי אקלים להם אנו עדים כבר עכשיו צפויים להתגבר עד סוף המאה הנוכחית.
מודלים רבים צופים, באזור הים התיכון, התחממות גדולה יותר ומהירה יותר מהממוצע העולמי: עליה של עד 4-5 מעלות בקיץ וכ- 2-3 מעלות בחורף. בצד ההתחממות, צפויים: הפחתה של עד 20% בכמות הגשמים, עליה באירועי קיצון של מזג אויר, ריבוי שריפות ועליה בתדירות ובעוצמה של שנות בצורת. ההתחממות בצד הירידה בזמינות המים צפויה להשפיע על המערכת האקולוגית באופנים שונים, כמו האטה בקצב צמיחה של עצים, תמותת עצים, ירידה במגוון המינים, התמעטות מאביקים ופגיעה בייצור החקלאי. חלק מהתופעות מדווחות כבר היום מחלקים שונים בעולם ובאזור הים-תיכוני בפרט.

לאחרונה פורסמה תוכנית משותפת למשרד החינוך ולמשרד להגנת הסביבה, לחינוך בתחום שינוי האקלים. אחד ממרכיבי התוכנית הוא הגדרת שינוי האקלים כתחום חובה מגן עד י”ב.

בהתאמה, פיתח תחום החינוך ברמת הנדיב סיור חדש בפארק הטבע בדגש אקולוגיה ושינויי אקלים, המותאם לצוותי חינוך ולתלמידים בחינוך העל-יסודי.

הסיור מתאים לגילאי תיכון ומעלה, לצוותי חינוך ולקבוצות בעלות עניין בנושא.

רעייה-בפארק-הטבע-aspect-ratio-x

תחומי תוכן ודגשים לימודיים במהלך הסיור

סיור זה עוסק בהשפעות שינויי האקלים על המערכת האקולוגית בראי שלושים שנות מחקר ברמת הנדיב, תוך דגש על הכרת הידע שנצבר, הכרת פעולות הנעשות בשטח להקטנת נזקי שינויי האקלים, ודיון בהשפעות השינויים במערכת האקולוגית על האדם.

במהלך הסיור נתנסה באופן חווייתי, בלמידה, חקר ודילמות ניהוליות, המעסיקות את קובעי המדיניות בפארק, בתחום השפעות שינויי האקלים על המערכת האקולוגית ברמת הנדיב. נדון באפשרויות שונות למתן את השינויים ולהקטין את נזקיהם.

הסיור כולל עיסוק במספר סוגיות שונות, המדגימות את השפעות שינויי האקלים על המערכות האקולוגיות ועל שירותי המערכת לאדם:

חדשIMG_2145
  • מגוון ביולוגי – נעסוק בהשפעות שינויי הקלים על המגוון האקולוגי, דרך מקרה הבוחן של הדבורים והפרפרים.
  • אלונים – נכיר מחקר ארוך שנים ברמת הנדיב העוסק בהתייבשות האלונים בפארק, כחלק מהשפעות שינויי האקלים על הצומח בפארק הטבע.
  • דיר עיזים – נבקר בדיר המקומי, נשאל מדוע מחזיקים עדר עיזים וכבשים ברמת הנדיב, מה השפעתן על המגוון הביולוגי, וכיצד הן עוזרות במניעת שריפות.
  • ניהול מי נגר – בעולם של גשמים עוצמתיים בפרק זמן קצר ושיטפונות, איך אפשר לנצל את מי הנגר לשמירה על המערכת האקולוגית?
  • השפעת צמחייה כממתנת של שינויי האקלים

הדרכה: צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את המשתתפים במהלך הסיור.
עונה מומלצת: סיורים בסימן קיימות מתקיימים ברמת הנדיב בכל עונות השנה.
משך הסיור: 2-4 שעות.

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. קבוצת תלמידים תלווה ע”י איש צוות מבית הספר
  • ציוד ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, מכנסיים ארוכים, מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים, כלי כתיבה ומצע/קלסר קשיח מותאם לכתיבה בשדה.
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ”ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות בית הספר.

ליצירת קשר לתיאום סיור >>

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

אמפיתיאטרון

בלב הגנים נמצא מתחם בצורת אמפיתיאטרון. במרכזו במה וסביבה מדרגות דשא לישיבת הקהל. האזור תוכנן במקור כגן פרחים עונתיים מוקף ספסלי ישיבה, אך הוסב לאמפיתאטרון עוד בטרם פתיחת הגנים, והיום משמש

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>