128RHN_Hike0615-scaled-aspect-ratio-x

פרות וכלניות - חיבור מוּשלם

מי עוזר לכלניות בפארק הטבע רמת-הנדיב לפרוח? לא תאמינו!
מרבדי הפריחה היפים של הכלניות ברמת הנדיב, כמו גם בדרום הארץ ובצפונה מעוררים את השאלה איך הם נוצרו? ואיך הם נוצרו במקומות שפעם לא הייתה בהם פריחת ראווה כה מרשימה של כלניות?

kalaniyot

מחקר ארוך שעשינו ברמת הנדיב העלה שפריחת הכלניות יכולה לשגשג במיוחד כשעדר בקר רועה בשטח. כן, כן, מסתבר שהיכן שהפרות רועות יותר כלניות נראות. ורגע לפני שנפרט אודות המחקר נרמוז שיש כאן עניין של תזמון ושל אור…

ברמת הנדיב חקרה ד”ר רחלי שוורץ צחור במשך חמש שנים את השפעת הרעייה של עדר פרות על פריחת הכלניות. תוצאות המחקר הראו שהכלניות פורחות בחורף, מוקדם בעונה. כשהן פורחות רוב הצמחים רק מתחילים לגדול והשטח עדיין רחוק משיא ה”הביו מסה” שלו כלומר פוטנציאל הצמיחה של השטח עדיין לא מומש. לכן הרועה עדיין לא נכנס לשטח עם הפרות, כדאי לו לחכות שהצמחים העשבוניים יגדלו ויהיה לפרות יותר מרעה. הרועה נכנס לשטח עם העדר רק בהמשך העונה, בסוף מרץ – אפריל. אז הכלניות כבר מסיימות לפרוח ונמצאות בשלב הפצת הזרעים.

WhatsApp Image 2020-03-10 at 15.01.17

עוד הסתבר במחקר שרעיית העדר מאוחר בעונה מסייעת לפריחה שופעת של כלניות בשנה הבאה. הכיצד? בחלקות מחקר סגורות לרעייה ראינו שנשאר קמל (עשב יבש) מהשנה החולפת ובעונה החדשה הכלניות היו צריכות להשקיע הרבה משאבים כדי להצמיח עלים ופרחים ארוכים יותר שיגיעו אל האור מעל לקמל. ההשקעה הזו עלתה להן בכך שלכל צמח היו פחות פרחים ואחרי מספר שנים חלק מהצמחים מדולדלי המשאבים כלל לא פרחו. כך התמעטה הפריחה בחלקות בהן נמנעה רעייה. בעוד שבחלקות שעברו רעייה, המצב היה הפוך, לכלניות לא הייתה תחרות על האור, הן לא היו צריכות להשקיעה בהארכת גבעולי העלים והפרחים. כל הצמחים פרחו עם מספר פרחים לצמח. תוצאות אלו מלמדות שאכן הרעייה תורמת משמעותית למרבדיי הפריחה של הכלניות. על המחקר ברמת הנדיב חזר ד”ר אריה וינוגרט שחקר את השפעת רעיית הכבשים על פריחת הכלניות באזור בארי בנגב והגיע לאותן מסקנות. כלומר, שרעיית הכבשים מסייעת לפריחת הראווה של הכלניות המכונה גם “דרום אדום” ומושכת אליה אלפי מבקרים מידיי שנה.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל ישראל

חלק מקטע מספר 15 בשביל ישראל, מהר חורשן לג’סר א-זרקא, עובר בשטח רמת הנדיב. השביל נכנס לתחומי רמת הנדיב ליד בית הספר אורט השומרון, עולה דרך בריכה, למעיין עין צור ובית מרחץ מהתקופה הרומית.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>