20180310_111924-aspect-ratio-x

הידרולוגיה ואקלים

לפי תחזיות שינויי האקלים הגלובאליות, באזורים ים תיכוניים צפויה עלייה בטמפרטורות (°C 4-5,בקיץ, 2-3 בחורף), שינויים בכמות (הפחתה של עד 20%) ובמשטר הגשמים ועלייה בתדירות ובעוצמה של אירועי בצורת (2080, IPCC 2007). עם ירידה זו בזמינות המים צפויה האטה בגידול וגם תמותה של עצים. זה כבר דווח במקומות רבים במזרח הים-התיכון. לפיכך, מתבצע ברמת הנדיב מעקב שוטף אחר משתני אקלים וצומח שונים, במטרה לתעד ולנטר את הקיים, וללמוד את הקשר בין זמינות המים למבנה ותפקוד המערכת האקולוגית ברמת הנדיב.

הידרולוגיה ואקלים2

הידרולוגיה
יש רק מעיין אחד טבעי ברמת הנדיב – עין צור – שספיקתו הממוצעת היומית היא 25 מטרים מעוקבים, עם תנודות עונתיות.

אקלים
האקלים ברמת הנדיב הוא ים תיכוני. כמות המשקעים השנתית הממוצעת נעה בין 600-500 מ”מ. רוב הגשם (90%) יורד בין נובמבר לפברואר. הלחות היחסית היא 69%.

תחנה מטאורולוגית
התחנה המטאורולוגית ברמת הנדיב הוקמה בשנת 2002 במטרה לנטר את תנאי האקלים במקום וליצור בסיס נתונים אקלימיים לצרכי מחקר. התחנה מודדת את המשתנים המטאורולוגיים הבאים: כיוון ומהירות הרוח, באמצעות מד רוח דגם 05103 Wind Monitor מתוצרת חברת R. M. Young

הידרולוגיה ואקלים

טמפרטורת האוויר והלחות היחסית, באמצעות חיישן CS500 מתוצרת Campbell Scientific קרינת השמש הגלובלית, באמצעות פירנומטר דגם CM3 של חברת Kipp & Zonen הלחץ הברומטרי, באמצעות חיישן לחץ CS105 מתוצרת Campbell Scientific כמות הגשם ועצמתו, באמצעות מד גשם TE525MM מתוצרת Campbell Scientific
התחנה מנוהלת על ידי אוגר נתונים דגם CR10X מתוצרת Campbell Scientific. אוגר הנתונים סורק את החיישנים מדי שניה, מחשב ממוצעים ומפיק רשומה לקובץ הנתונים מדי 10 דקות. אוגר הנתונים מחובר למרכז איסוף הנתונים באמצעות תקשורת רשת.
בסיס הנתונים של התחנה כולל מדידות מחודש ספטמבר 2002 ואילך.

אל נתוני התחנה המטאורולוגית ברמת הנדיב:
http://www.meteo-tech.co.il/hanadiv_new/hanadiv_he.asp

כמות המשקעים השנתית ברמת הנדיב, 1921-2018 (מ”מ) – לחצו על התמונה להגדלתה

מקורות הנתונים בגרף:

עד 1962 מתוך: ד. אשבל, מאה ושבע עשרה שנה של מדידות גשמים, האוניברסיטה העברית, המחלקה לקלימטולוגיה, ירושלים.
בין השנים 1963-2003 – נתוני האתר המטאורולוגי הממשלתי (תחנות זכרון יעקב/שפיה)
מ-2004 נתוני התחנה המטאורולוגית ברמת הנדיב (חב’ מטאו-טק)

להלן ניתוח מהיר של הנתונים בו ניתן לראות moving average של 10 שנים (קו רציף) וקו לינארי (קו נקודות):
ניתן לראות שקיימת מגמת ירידה בגשם לאורך 100 השנים האלה (0.8- מ”מ לשנה), מגמה שהיא marginally significant מבחינה סטטיסטית. בנוסף, רואים את הירידה המתמדת מאז שנות התשעים (8- מ”מ בשנה). תודה ל לפרופ’ ז’וזה גרינצוויג על ניתוח הנתונים.

מגמות בטמפרטורה (2003-2015): עלייה בטמפרטורה המינימלית (בחלק מחושי השנה) ובטמפ’ המקסימום ביום בחורף (1.2 – 1.8מעלות):

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

אדם. קהילה. סביבה.

פעילות ענפה מתקיימת ברמת הנדיב סביב האדם וחיבורו לטבע ולסביבה.
הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בגינון, בחינוך לקיימות של הדור הצעירו ואירועים המתחשבים בסביבה ותורמים לרווחה ובריאות הקהל.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל האחוזה(אדום)

השביל עובר דרך אזור צפוף צמחייה טבעית ומגיע אל שרידיה של חורבת עקב, ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית, הצופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון.
אופי השביל: בינוני, מתאים לילדים מגיל 5–6
צבע סימון: לבן-אדום-לבן
אורך השביל: כ- 4 קילומטרים.
משך הטיול: בין שעתיים לשלוש.
עונות מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>