-חיטה-2-aspect-ratio-x

חיטה בטעם של פעם

מאז המהפכה החקלאית החיטה והלחם הם מרכיבים מרכזיים בתזונתנו, אך בתקופה המודרנית הולכות ומתרבות הטענות שערכם התזונתי הידלדל ושהם אף עלולים להזיק לבריאות. תהליכי התיעוש גרמו לצמצום של מספר זני החיטה ושל המגוון הביולוגי. בשנים האחרונות ישנה מגמה להתחקות אחר זני מורשת להם מיוחסים ערכים תזונתיים גבוהים יותר ויכולת עמידות לשינויי אקלים.

תמונה1

מי שמטייל בחודשי האביב לאורך מסלול האחוזה (מסומן באדום), בוודאי תוהה מה עושה שדה חיטה זרוע באמצע פארק הטבע. השדה ממוקם בחלקו המזרחי של הפארק, בדרך לחורבת עקב, והוא חלק מניסוין לשחזר נוף חקלאי קדום באמצעות שימוש בזני חיטה מסורתיים.

שדה החיטה שברמת הנדיב מצטרף לשלל אתרי מורשת ושרידים ארכאולוגיים המשמרים את נופי התרבות הקדומה באזור ומשתלבים בפסיפס הנופי של פארק הטבע, לצד החורש הטבעי ןהחורשות הנטועות, אך השימוש בזני חיטה החל כחלק ממיזם “ארץ חיטה” בשיתוף משרד החקלאות ובנק הגנים (המרכז הלאומי לשימור המאגרים הגנטיים של צמחיית האזור). .

בחורף 2016 נזרעו מספר חלקות תצפית ובהן זני חיטה מסורתיים לצד זנים מסחריים,

Quote

יום אחד, נוכל למצוא את זני החיטה שגידלו ואכלו כאן לפני אלפיים שנה, בסופר ובלחם שאנחנו קונים במאפיה השכונתית.

Quote
2-aspect-ratio-x

במטרה ללמוד על התאמתם לאזור. בהמשך, ניסויי התצפית המשיכו במסגרת מכוני מחקר כמו מכון וויצמן ומכון וולקאני, וברמת הנדיב נזרעו רק זנים מסורתיים אותם ניתן לרכוש בכמויות מסחריות (נורסי וקאמוט). שדה החיטה מנוהל לפי עקרון “חקלאות משמרת סביבה”, החותר לשילוב מיטבי של המרכיב החקלאי במערכות הטבעיות שבסביבתו, כלומר, ללא תוספת השקייה מעבר למשקעים, ללא דישון כימי וללא שימוש בחומרי הדברה נגד מזיקים, מחלות או עשבייה מתחרה.

הערך המוסף של מעורבות רמת הנדיב במיזם, בניגוד לחוות מחקר או למגַדלים מסחריים, הוא האפשרות לבחון שיטות גידול מסורתיות תוך לימוד יחסי הגומלין ביניהן לבין הסביבה הטבעית. על התרומה לממד הנופי-היסטורי ולמחקר החקלאי-אקולוגי, נוסף קידום המודעות למזון בריא ומקומי.

מועד הזריעה הוא בין סוף נובמבר לתחילת ינואר, כתלות בתחילת הגשמים, והקציר מתבצע בסביבות חודש מאי. בשלב זה, קוצרים את היבול לשחט המשמשת מזון מוסף לעדר העיזים של רמת הנדיב וגם לעדר הבקר. יום אחד, נוכל למצוא את זני החיטה שגידלו ואכלו כאן לפני אלפיים שנה, בסופר ובלחם שאנחנו קונים במאפיה השכונתית.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>