DSCN0039-LO-1-aspect-ratio-x

למען מסדרון אקולוגי לחיות הבר

לאחר כעשר שנות מאמצים להבטחת מסדרון אקולוגי רחב ומתפקד לחיות הבר, בין פארק הטבע של רמת הנדיב לגבעות אלונה ולרמות מנשה, בשיתוף פעולה עם תושבי הקהילה וארגוני סביבה, בפברואר 2022 אישרה הוועדה המחוזית את הרחבתו ל־300 מ’

Picture1

על מה המהומה?

הגבעה, ששמה המקומי הוא “גבעת הצבאים”, מקשרת בין שטחי הטבע של רמת הנדיב לבין שטחי יער אלונה והר חורשן, ומאפשרת לצבאים לנוע בחופשיות בשטח זה ולהתרבות ולאפשר לאוכלוסייה זו להישאר חיונית וחסונה. תוכנית פיתוח תיירותי בשם “פארק היין” אמנם כללה רצועה צרה כמסדרון אקולוגי לחיות הבר, אך לא הביאה בחשבון את הרוחב המתאים למעבר שלהן.

החשש היה מכרסום משמעותי בשטח המִחיה של הצבאים, המצומצם ממילא, ומפגיעה בלתי הפיכה ביכולת שלהם ושל בעלי החיים האחרים לנוע בחופשיות, מה שיפגע בהמשך קיומם באזור. מחקר שערכה ב־2012 חברה הולנדית בשם Alterra הוכיח שבעלי חיים (כגון: צבי, שועל, גירית) שאינם יכולים לנוע בין האוכלוסיות השונות – עתידים להעלם מאזורנו.

Picture2

מאבק על רוחב המסדרון

העלאת הנושא לדעת הקהל האזורית והארצית על ידי תושבים אכפתיים, במקביל לפעולה מתמשכת של ארגוני הסביבה ושל רמת הנדיב מול רשויות התכנון ויוזמי התוכנית, הביאה לבסוף לסדרת החלטות אמיצות מצד לשכת התכנון. התוצאה המשמחת היא עדכון התוכנית והרחבת המסדרון האקולוגי מ־50 מ’ ל־300 מ’ (!) כדי לאפשר את מעבר חיות הבר.

כיום חיות הבר משתמשות במעבר התחתי שמתחת לכביש, ובעקבות עדכון התוכנית מובטח להן שיוכלו לנוע בתוך מסדרון בעל רוחבו מספק. הניסיון במאבק הזה הראה שלחץ שמפעילים ארגוני סביבה, ארגוני חברה אזרחית, תושבים ושותפות של רשויות וגופי תכנון – מדרבנים קבלת החלטות לטובת הדורות הבאים. הדרך הקצרה יותר היא כמובן להימנע מקיטוע נופי ככל הניתן, אך כאשר שהוא הכרחי – להביא בחשבון מראש יצירה של מסדרונות מתפקדים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>