DSCN6649-e1666596950250-aspect-ratio-x

ניטור ארוך טווח של דריסות בע"ח: כביש 652

אמיר ארנון וליאת הדר

תאונות דרכים שמערבות כלי רכב ובעלי חיים (תאונת חיה-רכב; תח”ר) פוגעות בבעלי חיים יחידים, באוכלוסיות ובמערכות אקולוגיות. לצד זאת, הן גורמות לנזק כלכלי ולעתים לפגיעות בגוף ובחיי אדם.

עם התרחבות תשתיות הכבישים ותהליכי העיור המהירים, למידע מובנה ורציף על דריסות של בעלי חיים הכולל את מין החיה, המיקום והתאריך, תרומה חשובה לידע הנצבר לגבי מגמות באוכלוסיות בעלי החיים, דפוסי התנועה שלהם בזמן ובמרחב, ואזורים בעלי סיכון גבוה לתאונות ((hot spots.

DSCN0415-e1666597187757-aspect-ratio-x

בנוסף לידע הזואולוגי שתומך בניהול השטח, מידע זה עשוי לסייע בהפחתת הבעיה (מיטיגציה) באמצעים שונים המשפיעים על בעלי החיים, על הנהגים ו/או על הדרך עצמה.

אולם, מרבית הנתונים על תח”ר שנאספים ע”י גופים שונים כוללים תצפיות של פגרים בלבד, ללא מידע על מועדים בהם לא קרתה תאונה ועל מאמץ הדיגום, והדבר מקשה על ניתוח מדעי של בסיס הנתונים והסקת מסקנות יישומיות.

בדו”ח המצורף אנחנו מסכמים סקר דריסות שנערך לאורך חלק מכביש 652, במקטע שממזרח לרמת הנדיב. הנתונים, מהשנים 2013 – 2020, הם חלק מסקר יומי מקיף שכולל גם נתוני חסר (absence data).

מהנתונים עולה שמרבית הדריסות במקטע זה הן של תנים (101 פרטים דרוסים לאורך התקופה). הנתונים השנתיים מצביעים על ירידה ועל צפיפות נמוכה של אוכלוסיית התנים בשנים 2013 – 2017, ועליה ב- 2017 לצפיפות גבוהה משמעותית עד סוף התקופה.

RoadKillPig-aspect-ratio-x

נמיות וחתולים הראו מגמות יורדות במקביל לעלייה בדריסות התנים ואילו בשועלים נצפתה ירידה הדרגתית לאורך התקופה כולה.
בגיריות נצפה מס’ דריסות מועט (7 לאורך התקופה), ככל הנראה עקב צפיפות נמוכה ושימוש במעברים תחתיים בכביש.
חזירי בר ודרבנים הראו מגמות מעורבות ולא עקביות. עבור אוכלוסיית הצבאים, דריסות אינן מהוות גורם תמותה משמעותי, ייתכן שעקב הימנעות מחציית הכביש עם העלייה בנפח התנועה.

בנוסף, מראים המינים השונים דגמי פיזור שונים של הדריסות לאורך השנה, בהתאם לעונתיות בשיחור מזון, בהפצה  וברבייה. כך, מרבית דריסות התנים מתרחשות בסתיו, עונה בה מתפזרים הצעירים שנולדו באביב.

גם פיזור הדריסות במרחב, סיפק מידע מעניין, ונצפו הבדלים בין המינים השונים גם בפיזור הדריסות ובמוקדים, לאורך מקטעים שונים בכביש.

תנים וחתולים, למשל, הראו מוקדי דריסות מפוזרים על פני מספר מקטעים, בעיקר כאלו שקרובים לאזורי פעילות אנושית (סופרמרקט ואולם ארועים במקטע הדרומי, פחי אשפה ונקודות להאכלת

חתולים בצפוני יותר), בעוד רוב הדריסות של חזירי בר ודרבנים מרוכזות במוקד אחד בדרום הפארק, מול שטחי טבע וחקלאות.

לצד תרומתם המדעית והיישומית, נתוני דריסות מהשטח הם גם דרך להעלות את מודעות הציבור ומקבלי ההחלטות לנושא במטרה לקדם פעולות מצד הרשויות לצמצום היקף הבעיה.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל האחוזה(אדום)

השביל עובר דרך אזור צפוף צמחייה טבעית ומגיע אל שרידיה של חורבת עקב, ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית, הצופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון.
אופי השביל: בינוני, מתאים לילדים מגיל 5–6
צבע סימון: לבן-אדום-לבן
אורך השביל: כ- 4 קילומטרים.
משך הטיול: בין שעתיים לשלוש.
עונות מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>