DSC03245-002.JPG-aspect-ratio--

סקר לבחינת מגוון מיני עטלפים ברמת-הנדיב

ערן לוין ועמית דולב

בעבר אכלסו מספרים גדולים של עטלפי חרקים את מערות הכרמל. אולם, בתחילת שנות ה- 90 של המאה הקודמת נספרו אך פרטים בודדים ממין אחד בלבד, וניכר היה כי עטלפי החרקים שוכני המערות בכרמל הנם על סף כליה. ירידה זו במספרי העטלפים מיוחסת לפעילות אדם. עקב מצבם העגום של אוכלוסיות עטלפי החרקים בכרמל, לא נסקר אזור זה בצורה שיטתית יותר מעשור, ולא בוצע סקר אקוסטי באזור. יש לציין כי המורדות הצפון מזרחיים של הכרמל נסקרו בשנים האחרונות אך אזור זה נבדל באקלים ובנוף ממורדותיו המערביים של הכרמל. סקר זה שאנו מביאים כאן הוא עדות ראשונה מזה 15 שנה להרכב המינים של עטלפי מערב הכרמל.

DSC03247 (002).JPG

מטרת הסקר הייתה אפיון מצאי העטלפים בבתי גידול שונים ברמת הנדיב, ובהתאם לממצאים – גיבוש המלצות לממשק תומך עטלפים בפארק הטבע והתווית תכנית לניטור ארוך טווח של אוכלוסיות העטלפים. הסקר בוצע בשלוש עונות (סוף חורף, קיץ וסתיו, 2010) באמצעות 2-3 גלאי עטלפים מסוג ANABAT SD (המספר השתנה בשל קשיים טכניים). מכשיר זה הוצב באזור הנסקר למשך כשבוע בכל עונה, קלט את הקולות האולטרסונים אשר משמיעים עטלפים במעופם בקרבת המכשיר (בין מטרים ספורים לעשרות מטרים, כתלות במין העטלף) והקליט אותם על כרטיס זיכרון. באמצעות תוכנת מחשב ייעודית (ANALOOK) התקבלו הנתונים בצורה גרפית סונוגרמות (רישום קול) של העטלפים שהוקלטו, בציון השעה המדויקת. על פי צורת הסונוגרמה והתדר זוהה מין העטלף שהוקלט בגלאי ולפי השעה ניתן היה לקבל את דגם של פעילות העטלפים באזור הסקר.

תוצאות הסקר: ניתוח סקירת הספרות (שלמון 2002) ומאגרי המידע מלמד על עשרה מיני עטלפי חרקים העשויים להימצא באזור רמת הנדיב, מתוך כ 32 מינים המוכרים בישראל. מתוך מינים אלה, שמונה מצויים בסכנת הכחדה. ניתוח תוצאות דיגום העטלפים בגלאים הראה פעילות מסוימת בכל האזורים שנסקרו, אם כי באזור ברכת המים שבסמוך למעין נצפתה הפעילות המרבית. בסך הכול, בכל עונות הדיגום

והאתרים, נקלטו בגלאים שישה מיני עטלפים. תקופת הסתיו התאפיינה בפעילות הגבוהה ביותר ובמגוון הגדול ביותר של מיני עטלפים. למעשה כל ששת מיני העטלפים נקלטו יחדיו בסתיו בקרבת מאגר המים. יתכן וזאת מכיוון שעונה זו הנה יבשה במיוחד לאחר שרב מקווי המים הזמניים יבשו. מינים רבים מגבירים את פעילותם בסתיו בשל פעילות רביה המתרחשת בעונה זו (הזדווגות), ובשל אגירת שומן גוף לפני החורף.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הדקלים

בגן הדקלים של רמת הנדיב נמצא אוסף של מכובד של מיני דקלים ודמויי דקלים. רובם המכריע הם צמחי תרבות, מתוכם רק התמר גדל בארץ.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>