WhatsApp-Image-2021-06-08-at-10.00.04-aspect-ratio-x

ניטור שוטף של מאזן מים בפארק הטבע

יגיל אסם, מכון ויצמן ומכון וולקני

המחקר עוסק באופן שבו משטר הגשמים מכתיב את המבנה, התפקוד, והיציבות של מערכות אקולוגיות טבעיות ומעשה ידי אדם בישראל ובהשלכות היישומיות לגבי ממשק בתנאי אקלים משתנים. המחקר מתקיים במספר תחנות לאורך מפל היובש בישראל והינו חלק ממחקר ארצי המתבצע בשיתוף רשת LTER (ניטור אקולוגי ארוך טווח).

WhatsApp Image 2021-06-08 at 09.59.29

רטיבות הקרקע היא משאב מגביל המצוי בחסר כמעט תמידי שנקטע או מתמתן לפרקי זמן מוגבלים לאחר “פעימות גשם”. במערכות אקולוגיות יבשות, התהליכים האקולוגיים מונעים על ידי פרקי זמן קצובים של זמינות מים, המאפשרים פעילות ביולוגית לזמן מוגבל (הטמעה ודיות, זרימות אנרגיה, פחמן, ומים המתבצעים על ידי צמחייה וקרומי קרקע, ופירוק חומר אורגני ושחרור נוטריינטים המתבצעים על ידי החברה המיקרוביאלית והפאונה של הקרקע). המאפיינים של התפקודים הללו תלויים במערכת קשרים מורכבת המתקיימת בין מגוון גורמים, כמו עיתוי, משך ועצמת פעימת הגשם, רטיבות הקרקע ועתודת המים הזמינים בקרקע (קשר גשם-נגר-חלחול).

מטרת המחקר היא לעקוב לאורך זמן וללמוד כיצד משטר הגשמים משפיע על עתודת המים הזמינים בקרקע ומעצב את היחסים בין תפקודי הקרקע לבין תפקוד הצמחייה המקומית.

לשם כך, הוקמה תחנה חדשה הכוללת מערכת קבועה של חיישנים המודדים באופן רציף את תכולת המים בקרקע באזור בית השורשים בשיחיית בר-זית בינוני אופיינית ברמת הנדיב.

החיישנים משדרים נתונים למחשב באמצעות כבלים לניטור ארוך טווח של לחות קרקע. חישוב מאזן המים מתבצע בשילוב נתוני חישה מרחוק מלוויינים חדישים המספקים אחת לכמה ימים מידע על מצב הצמחייה ושימוש בנתוני התחנה המטאורולוגית, המודדת ברציפות פעימות גשם ותנאי אקלים.

נתוני המחקר יתרמו לשיפור ההבנה וכושר החיזוי בנוגע להשפעות והאיומים של שינויים במשטר הגשמים על המערכת האקולוגית ברמת הנדיב ויאפשרו לפתח כלי ממשק לניהול ותכנון הצמחייה בפארק הטבע למיתון ההשפעות של שינויי האקלים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

אמפיתיאטרון

בלב הגנים נמצא מתחם בצורת אמפיתיאטרון. במרכזו במה וסביבה מדרגות דשא לישיבת הקהל. האזור תוכנן במקור כגן פרחים עונתיים מוקף ספסלי ישיבה, אך הוסב לאמפיתאטרון עוד בטרם פתיחת הגנים, והיום משמש

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>