20180219_104759-aspect-ratio-x

מי מאביק את הרקפת המצויה?

ברחבי רמת הנדיב גדלות המון רקפות אשר בעת פריחתן בחורף מוסיפות לנוף גוון ורוד יפיפה. ואילו על מצוקי רמת הנדיב, בגבולה המערבי של רמת הנדיב, גדלות רקפות מיוחדת המקדימות ופורחות כבר בסתיו. על אף שהרקפת היא פרח מוכר ואהוב שנבחר להיות הפרח הלאומי של ישראל, במשך שנים רבות לא היה ידוע סוד האבקתו. במחקר לתואר מוסמך של ד”ר רחלי שוורץ-צחור שנערך ברמת הנדיב התגלו סודות האבקתה של הרקפת המצויה.

20180219_104759-aspect-ratio-x

במחקר נמצא מאביק יוצא דופן הפוקד את פרחי הרקפת. מדובר בעש קדום, פעיל יום, הנקרא Micropterix berytella וקיים בעולם למעלה ממאה מיליון שנה. במחקר התגלה העש לראשונה בישראל, והתברר שהוא משתייך למשפחת icropterigidae הידועה כמשפחה הקדומה ביותר בכל סדרת הפרפראים. ממאובני ענבר ידוע שהמינים המשתייכים למשפחה זו מתאפיינים בכך שאין להם חדק אלא גפי פה לועסות בעזרתן הם ניזונים מנבגים של שרכים וטחבים או מגרגרי אבקה של פרחים.
במחקר נצפו העשים מהמין Micropterix berytella ניזונים מגרגרי אבקה של הרקפת המצויה ומאביקים את פרחיה. וכן הם נצפו חוסים בתוך פרחי הרקפת בעת גשם ולילות קרים ולעיתים אף מזדווגים על הפרחים. עוד התברר במחקר שעשים אלו אינם המאביקים היחידים של הרקפת המצויה. נלווים אליהם: דבורת הדבש, מין דבורה מהסוג אמגילה וכן מספר מיניי תריפסים ומיניי זבובי רחף.

עוד נמצא במחקר שרביית הרקפת המצויה תלויה אך ורק בהצלחת ההאבקה על ידי חרקים מהסיבות הבאות:

  1. אין רבייה וגטטיבית במין ולכן רביית הרקפת המצויה תלויה ברבייה מינית.
  2. בחקר הרבייה המינית נמצא שהרקפת המצויה היא בעלת אי התאם עצמי ושיטת הזיווג מתבססת על האבקה זרה.
  3. האבקה זרה באמצעות הרוח נמצאה כלא יעילה.
  4. האבקת הרקפת המצויה על ידי מספר מיניי החרקים שונים נמצאה יעילה והביאה לחנטת פירות מוצלחת.
Quote

רביית הרקפת המצויה תלויה אך ורק בהצלחת ההאבקה על ידי חרקים

Quote
r14
עש קדום,הנקרא Micropterix berytella

המחקר נערך במקביל בשתי אוכלוסיות של רקפת מצויה ברמת הנדיב. האוכלוסייה האחת נפוצה ברוב שטחה של רמת הנדיב ופורחת בחורף מדצמבר עד אפריל. אוכלוסייה זו מוגדרת כסיננטית, כלומר הופעת העלים בצמחים קודמת לפריחה. ואילו האוכלוסייה השניה נחשבת לנדירה, והיא מופיעה על מצוקים תלולים הפונים לכיוון צפון-מערב ופורחת בסתיו מאוקטובר עד ינואר. אוכלוסייה זו מוגדרת כהסטרנטית היות שתחילת הפריחה שלה מקדימה את הופעת העלים. הפריחה של שתי האוכלוסיות מתרחשת בעונות דלות מאביקים (סתיו וחורף) אך יש לכך פיצוי המתבטא בפריחה ארוכה של הפרח במשך כשלושה שבועות המגדילה מאוד את הסיכוי להאבקה. משך הפריחה הארוך מלווה ברצפטיביות ממושכת של צלקות ובחיוניות ממושכת של גרגרי אבקה בשתי האוכלוסיות. אסטרטגיה זו מכונה – Sit and wait ולפיה הפריחה הממושכת משולה ל”המתנה” של הפרח למעט המאביקים הפעילים. מאביקים מהסדרות הטקסונומיות של התריפסאים, הזבובאים והדבוראים פעילים בשתי האוכלוסיות של הרקפות (אם כי לרוב לא אותם המינים) ואילו לסדרת הפרפראיים נציג בודד, העש Micropterix berytella, הפעיל רק באוכלוסיית הרקפת הסיננטית הפורחת בחורף.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן האיריסים

בתוך גני הזיכרון ברמת הנדיב, בין גן הדקלים לגן הוורדים, שוכן גן מעט נסתר אך מיוחד במינו: זהו גן האיריסים, הנמצא בתהליך שדרוג לגן המדגים גינון בצמחי בר מקומיים. קהל המבקרים מוזמן לבוא וליהנות מתצוגה פורחת של צמחים המתהדרים בפרחים גדולים בצבעים מרהיבים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>