flash-3183775_1920-aspect-ratio-x

השפעת האקלים על הצומח ברמת הנדיב

השינויים באקלים כדור הארץ כבר מזמן אינם בגדר תופעה חולפת או משהו שניתן להתעלם ממנו ו”לעבור לסדר היום”. ע”פ ממצאי דו”ח ה- IPCC  – Intergovernmental Panel on Climate Change, שינוי האקלים הצפוי במאה הקרובה יגרום להתחממות עולמית, אשר כתוצאה ממנה צפויה הטמפרטורה הגלובלית העולמית לעלות ב- 1.8 – 4 מעלות צלזיוס עד סוף המאה ה- 21.

שני-אלונים-aspect-ratio-x

ע”פ הדיווח של המשרד להגנת הסביבה, המבוסס על נתוני ה- IPCC, תחזיות האקלים לאזור ים התיכון מצביעות על המגמות העיקריות הבאות: התחממות בשיעור ממוצע של כ- 0.5 מעלות צליוס לעשור עם הבדלים עונתיים; ירידה בכמות המשקעים לאזורנו; עלייה בשכיחות של אירועי מזג אויר קיצוניים, בצורות חריפות, שיטפונות ואירועי שרב (גלי חום). השילוב של הפחתה בגשמים והתחממות יביא להסטה צפונה של גבול האזור הצחיח בישראל. בשל ​מיקומה של ישראל באזור הגבול שבין האקלים היבש והים תיכוני, לשינויים קטנים עשויה להיות משמעות סביבתית חמורה.

מעקב רציף וארוך טווח אחר מדדים מטאורולוגיים

ברמת הנדיב ממוקמת מאז 2002 תחנה מטאורולוגית (חברת מטאוטק), לצורך ניטור שוטף של תנאי האקלים במקום ויצירת בסיס נתונים אקלימיים לצרכי מחקר. התחנה מודדת את המשתנים המטאורולוגיים הבאים: כיוון ומהירות הרוח, טמפרטורת האוויר והלחות היחסית, קרינת השמש הגלובלית, הלחץ הברומטרי, כמות הגשם ועוצמתו. לצפייה ישירה בנתוני התחנה המטאורולוגית ברמת הנדיב.

climate change1

חקר השפעת האקלים על הצומח ברמת הנדיב

גם ברמת הנדיב, הנמצאת בחלקו הדרומי והיבש יחסית של הכרמל, ניכרת השפעתן של עונות גשמים שחונות על הצומח: עלייה באחוז העלים היבשים וירידה בצפיפות העלווה הירוקה הם מסימני ההתייבשות הנראים לעין המטייל באזורים שונים של פארק הטבע. כך, למשל, בשנת 2007, לאחר עונת גשמים יבשה במיוחד (בה ירדו רק כ-70% ממוצע הגשמים באזור), הבחינו אנשי הפארק בתופעה המדאיגה של התייבשות עצי אלון מצוי, מין אשר אינו נפוץ ברמת הנדיב בהשוואה לשאר הכרמל, והחליטו לעקוב אחריה לאורך זמן, על מנת שניתן יהיה לענות על שאלות שהתעוררו: האם תופעה זו נמשכת? האם היא קשורה לרצף שנים שחונות? האם זוהי אכן תגובה לשינויי האקלים העולמיים? האם עצי האלון מסוגלים להתאושש ולחזור למצבם הקודם לאחר שנה מרובת משקעים? כדי לקבל תשובות לחלק מהשאלות, מוזמנים לצפות בסיפורם של האלונים ברמת הנדיב.

תופעת ההתייבשות נצפתה לגבי מיני עצים ושיחים נוספים בפארק הטבע ושאלות חשובות נוספות התעוררו: האם יש צורך להתערב כדי למנוע את המשך התייבשות העצים? האם כדאי להפעיל ממשק תומך בפארק הטבע ובגנים? מהו הממשק המתאים? לאיזה כיוון לכוון את המשך הניטור והמחקר בעתיד? כדי לענות על שאלות אלו ועוד, נערכים ברמת הנדיב מספר פרויקטים של ניטור ומחקר ארוכי טווח, הקשורים להשפעת האקלים. למעקב אחר השינויים, תיעוד שלהם, איסוף הנתונים במאגר מידע וניתוחם יש חשיבות רבה, כדי שניתן יהיה להעריך ולחזות את תגובת המערכת האקולוגית לשינויים הצפויים בעתיד. המסקנות והתובנות שיעלו ישמשו בסיס לדיון מושכל לגבי מידת רגישותה ופגיעותה של המערכת האקולוגית ברמת הנדיב לשינויי האקלים החזויים ויסייעו לענות על שאלות חשובות. מוזמנים לעיין במצגת מחקרי השפעת האקלים על הצומח ברמת הנדיב (2008-2018) ולהכיר חלק הפרויקטים של ניטור וחקר השפעות האקלים שנערכו ברמת הנדיב בעשור האחרון.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן הוורדים

אם תצעדו בשביל הפונה לחלקו הצפון מזרחי של הגן, הצופה לכיוון זכרון יעקב, יקדם את פניכם גן וורדים פורח שופע ניחוחות וצבעים.
גן זה מעוצב בסגנון צרפתי: זנים שונים של וורדים, שתולים בצורה סימטרית,

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>