DSCN4275-aspect-ratio-x

השתלמות גן יער – חקר תפיסות של גננות על חינוך בחיק הטבע

נירית אסף ונירית לביא אלון

גן יער היא גישה חינוכית של למידה חוץ-כיתתית, הכוללת שהות ממושכת בסביבה טבעית קבועה כשהטבע ומשאביו הם המקור למשחק חופשי וללמידה לא מובנית. בגישה חינוכית זו יש חשיבות לזיקה חזקה של המחנך לסביבה הטבעית יחד עם הבנה בשינוי תפקידו מדמות “מלמדת” לדמות מתווכת ומנחה.
במחקר זה בחנו האם וכיצד השתנו התפיסות של גננות ביחס ללמידה בטבע, בעקבות השתלמות בנושא גן יער בה השתתפו. כמו כן נבחנו מהם מרכיבי ההשתלמות שתרמו לשינוי התפיסות וליישום של חינוך בגישת גן יער והאם ניתן ליצור ציר התפתחות של גישות ביחס ללמידה בטבע.

9.12.2016 (25)

במחקר זה בחנו החוקרות האם וכיצד השתנו התפיסות של גננות ביחס ללמידה בטבע, בעקבות השתלמות בנושא גן יער בה השתתפו. “גן יער” היא גישה חינוכית של למידה חוץ-כיתתית, הכוללת שהות ממושכת בסביבה טבעית קבועה כשהטבע ומשאביו הם המקור למשחק חופשי וללמידה לא מובנית. כמו כן, נבחנו מהם מרכיבי ההשתלמות שתרמו לשינוי התפיסות וליישום של חינוך בגישת גן יער והאם ניתן ליצור ציר התפתחות של גישות ביחס ללמידה בטבע.

ההשתלמות התבצעה כולה בחוץ, במקום קבוע ברמת הנדיב, ובהתאם לגישת גן יער, התקיימה בכל מזג אוויר וגם בשעות החשיכה. במפגשי ההשתלמות הקשיבו הגננות למומחים בנושא גן יער שסיפרו על הגישה, נחשפו לרעיונות החדשים והשתתפו במגוון רחב של התנסויות בטבע: התבוננות והקשבה, עבודה בבוץ, ליקוט, יצירה, משחקים, סיפורים ועוד. במהלך המפגשים הגננות שיתפו בניסיונן ובתחושותיהן, התייעצו זו עם זו וסייעו זו לזו. מטלת ההשתלמות כללה תיאור מפורט של יציאה משותפת עם ילדי הגן לפעילות בטבע.

המחקר היה מחקר איכותני בגישת חקר מרובה מקרים והוא כלל 13 גננות מתוך ה-25

לפעילות, תמיכת הרשות המקומית ומשרד החינוך, היחס של ההורים ושל הצוות המטפל ללמידה בטבע, הרכב הילדים בגן, מזג האוויר, מידת ההיכרות של הגננות את השטח ואת הסביבה וחשיפה נוספת של הגננות לנושא גן יער במפגשים ובהשתלמויות. כל אלו הם נושאים מומלצים למחקרי המשך.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

מערת הקבר

שעריה של רמת הנדיב נפתחו לראשונה באביב 1954, ביום בו הובאו הברון אדמונד דה רוטשילד ורעייתו אדלאייד למנוחת עולמים במערת הקבר אשר בלב הגנים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>