IMG_3864-scaled-e1617189838222-aspect-ratio-x

השפעת רכיבה על אופני הרים על המגוון הביולוגי ועל הסביבה – סקירת ספרות והמלצות ניהוליות

Anne Turbe

רכיבה על אופני הרים הופכת לפעילות פופולרית יותר ויותר ברחבי העולם, אך בהשוואה לפעילויות פנאי אחרות, קיים מחסור יחסי בהבנה ובמחקרים מדעיים לגבי השפעותיה האקולוגיות. עם זאת, השפעות רכיבת אופני הרים נבדלות ככל הנראה מאלה של מטיילים או כלי רכב, הן מבחינת סוג הפגיעות שנגרמות  וחומרתן והן מבחינת האופן שבו פגיעות אלה משפיעות על הנוף. פער ידע זה מדאיג במיוחד לגבי אזורים מוגנים בטבע, בהם חייבים לאזן בין פיתוח בילוי מבוסס טבע ובין הגנה על משאבי הטבע.

YOAV4370-80263

מטרת דו”ח זה היא לסקור את העדויות הקיימות של ההשפעות הביו פיזיות של רכיבה על אופני הרים על הצמחייה, הקרקע וחיי הבר, על מנת לסייע להחלטות הניהוליות של פארק הטבע רמת הנדיב. בסקירה נכללו 29 מחקרים, שנערכו בעיקר בארה”ב, ניו זילנד ואוסטרליה, אשר בחנו את ההשפעות אקולוגיות הקשורות לרכיבה על אופני הרים. שני שלישים ממחקרים אלה התייחסו להשפעות על שבילים ייעודיים קיימים, אך פחות ממחצית מהם התמקדו אך ורק באופני הרים. אמנם ישנן עדויות התומכות בכך שרכיבה על אופני הרים תורמת לרמיסת הצמחייה, דחיסת הקרקע ושחיקתה במסלולי הרכיבה, אך ההשפעות הללו גבוהות יותר ביצירת שבילים חדשים או ברכיבה מחוץ לשביל, אם כי משתוות במהירות לאחר מכן. ההשפעות הללו תלויות יותר בשיפוע ובמצב הקרקע מאשר בעוצמת השימוש בשביל, ונותרות מקומיות, בסביבתו המיידית של השביל. ההשפעות של רכיבה על אופני הרים על חיות הבר מתועדות באופן שיטתי הרבה פחות, והעדויות מדווחות בעיקר על צורות שונות של הפרעות התנהגותיות כמו שיעורי התראה מוגברים, התנהגויות של הימנעות ושינויים בטריפה או רבייה. ההשפעות ארוכות הטווח ובקנה המידה של הנוף של רכיבה על אופני הרים נחקרו במידה מעטה בלבד.

IMG_3771

השפעות מסוג זה כוללות: פוטנציאל פיזור זרעים, קיטוע או הרס של בתי גידול לחיות הבר ושינויים ארוכי טווח בהתנהגות חיות הבר, עם השלכות אפשריות על אוכלוסיותיהן.

בסך הכל נראה כי רכיבה על אופני הרים גורמת להשפעות סביבתיות מינימליות ומקומיות מאוד בשימוש רגיל. מחקרים שהשוו את ההשפעות של רכיבה על אופני הרים עם אלו של פעילויות פנאי אחרות הגיעו למסקנה שלמרות הבדלים הנראים לעין, השפעתם של האופניים על שבילים לא הייתה גרועה יותר מזו של המטיילים בהם. יחד עם זאת, נראה שמרבית המחקרים על השפעת רכיבה על אופני הרים בודקים תנאי רכיבה מתונים יחסית, שאולי אינם משקפים את חיפושי הרוכבים אחר ריגוש. השפעות משמעותיות יותר קשורות להתנהגות הרוכבים, כמו נטייה לצאת מהשביל או לחוות רכיבה עם סטייה חדה מהשביל והחלקה אינטנסיבית. יתר על כן, אף מחקר אינו שוקל בצורה נאותה את ההשפעות הכוללות של רכיבה על אופני הרים, תוך התחשבות שיש לה מידה רחבה בהרבה מאשר הליכה או טיול.

בהתבסס על ממצאים אלה, מומלץ ליישם ברמת הנדיב את הגישות הבאות:

  1. להבטיח שרוכבי האופניים יישארו על השבילים הייעודיים. באופן זה, הפגיעה הסביבתית תופחת במידה משמעותית. כדי לצמצם את ההשפעות הסביבתיות על השבילים הרשמיים, יש לוודא שהם ממוקמים על גבעות צדדיות על מנת להפחית את הארוזיה (סחיפה של הקרקע) ומרוחקים מבתי גידול רגישים וקריטיים של חיות בר. בכדי לעודד את הרוכבים לרכוב רק בשבילים הייעודיים, מומלץ לדאוג למיקום טוב של השילוט, לתחזוקה טובה של השבילים, להסברה מתאימה לרוכבים ואולי חשוב יותר, לתכנן ולעצב מראש את מסלולי הרכיבה באופן שיענה על הצורך של הרוכבים ברכיבה חווייתית שהם זקוקים לה.
  2. יש לעקוב אחר מיני מטרה ובתי גידול ייחודיים. בכדי למנוע פגיעה בבתי גידול ובמינים חשובים ועל מנת להשלים פערי ידע, מומלץ לנטר מספר קטן של מינים שיש סבירות גבוהה לכך שיושפעו מהרכיבה על אופני הרים, כגון: חיפושיות קרקע, חסרי חוליות, זוחלים וציפורים קטנות.
  3. איתור מוקדם של מיני צמחים פולשים ורודרליים. כאמצעי זהירות, מומלץ לנטר את הצמחייה בשולי שבילי האופניים על בסיס שנתי, כדי לאתר הופעה של מיני צמחים חדשים, במיוחד מינים פולשים ורודרליים שייתכן והופצו ע”י רוכבי האופניים המשתמשים בשבילים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל המעיין(כחול)

שביל שהוא מסע בזמן, ובמרכזו סיפורו של עין צור – מעיין שופע שהביא לכאן מתיישבים רבים בתקופות היסטוריות שונות.חורש ים־תיכוני תצפיות נוף, בית מרחץ רומי והמון פינות קסומות למנוחה.
אופי השביל: קל, מתאים לכל הגילאים
צבע סימון: כחול-לבן-כחול
אורך השביל: כשני קילומטרים וחצי.
משך הטיול: כשעה וחצי.
עונה מומלצת: כל השנה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>