DSCN4275-aspect-ratio-x

השתלמות גן יער – חקר תפיסות של גננות על חינוך בחיק הטבע

נירית אסף ונירית לביא אלון

גן יער היא גישה חינוכית של למידה חוץ-כיתתית, הכוללת שהות ממושכת בסביבה טבעית קבועה כשהטבע ומשאביו הם המקור למשחק חופשי וללמידה לא מובנית. בגישה חינוכית זו יש חשיבות לזיקה חזקה של המחנך לסביבה הטבעית יחד עם הבנה בשינוי תפקידו מדמות “מלמדת” לדמות מתווכת ומנחה.
במחקר זה בחנו האם וכיצד השתנו התפיסות של גננות ביחס ללמידה בטבע, בעקבות השתלמות בנושא גן יער בה השתתפו. כמו כן נבחנו מהם מרכיבי ההשתלמות שתרמו לשינוי התפיסות וליישום של חינוך בגישת גן יער והאם ניתן ליצור ציר התפתחות של גישות ביחס ללמידה בטבע.

9.12.2016 (25)

במחקר זה בחנו החוקרות האם וכיצד השתנו התפיסות של גננות ביחס ללמידה בטבע, בעקבות השתלמות בנושא גן יער בה השתתפו. “גן יער” היא גישה חינוכית של למידה חוץ-כיתתית, הכוללת שהות ממושכת בסביבה טבעית קבועה כשהטבע ומשאביו הם המקור למשחק חופשי וללמידה לא מובנית. כמו כן, נבחנו מהם מרכיבי ההשתלמות שתרמו לשינוי התפיסות וליישום של חינוך בגישת גן יער והאם ניתן ליצור ציר התפתחות של גישות ביחס ללמידה בטבע.

ההשתלמות התבצעה כולה בחוץ, במקום קבוע ברמת הנדיב, ובהתאם לגישת גן יער, התקיימה בכל מזג אוויר וגם בשעות החשיכה. במפגשי ההשתלמות הקשיבו הגננות למומחים בנושא גן יער שסיפרו על הגישה, נחשפו לרעיונות החדשים והשתתפו במגוון רחב של התנסויות בטבע: התבוננות והקשבה, עבודה בבוץ, ליקוט, יצירה, משחקים, סיפורים ועוד. במהלך המפגשים הגננות שיתפו בניסיונן ובתחושותיהן, התייעצו זו עם זו וסייעו זו לזו. מטלת ההשתלמות כללה תיאור מפורט של יציאה משותפת עם ילדי הגן לפעילות בטבע.

המחקר היה מחקר איכותני בגישת חקר מרובה מקרים והוא כלל 13 גננות מתוך ה-25

השתלמות גננות

שהשתתפו בהשתלמות. כלי המחקר היו שאלונים לפני ההשתלמות ואחריה, תצפיות המתעדות את המפגשים, ראיונות עם גננות נבחרות לפני ההשתלמות ואחריה, ניתוח רפלקציות ומטלת הגשה, שתיארה יציאה משותפת עם ילדי הגן לפעילות בטבע.

ממצאי המחקר מלמדים שכל הגננות שינו את תפיסותיהן ואת הרגלי היציאה לטבע ברמה כזו או אחרת בעקבות ההשתלמות: חל גיוון במטרות שהן הגדירו ליציאה לטבע, לפעילות בטבע נוספה פעילות חופשית לצד פעילות מובנית, עלתה תכיפות היציאה לשטח והוארך משך זמן הפעילות בטבע. חלק מהגננות גם יישמו מודל של גן יער ביום קבוע בשבוע. כל הגננות העידו שנהנו מן ההשתלמות ונתרמו ממנה, הן ברמת הכלים שקיבלו והן בתהליך האישי שעברו במהלכה.

מרכיבי ההשתלמות שתרמו לשינוי תפיסות היו חשיפה של הגננות לתפיסה רעיונית חדשה; מפגש עם אנשים מעוררי השראה; עצם השהייה בטבע במסגרת ההשתלמות (שהייתה כולה בחוץ); הקשר שנוצר בין המשתתפות, שיתוף ודיון רפלקטיבי; קבלת ידע חדש; קבלת כלים פרקטיים והתנסות מעשית. כמו כן צוינה ההשקעה הרבה בארגון ההשתלמות. נוסף על כך, זוהו אלמנטים העשויים להשפיע על התהליך שעוברות הגננות ועל היישום של גן יער, ביניהם: אתגר של ליווי מבוגרים

לפעילות, תמיכת הרשות המקומית ומשרד החינוך, היחס של ההורים ושל הצוות המטפל ללמידה בטבע, הרכב הילדים בגן, מזג האוויר, מידת ההיכרות של הגננות את השטח ואת הסביבה וחשיפה נוספת של הגננות לנושא גן יער במפגשים ובהשתלמויות. כל אלו הם נושאים מומלצים למחקרי המשך.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון טיפולי ברמת הנדיב

במחקרים רבים מוצג הקשר בין סביבה ירוקה, טבע או גנים פורחים ובין תחושות של רוגע ושלווה, הנאה וחיוניות. חובבי גינון מעידים על יתרונות העבודה בגינה ועל התועלת שהם מפיקים מכך...

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל המעיין

המסלול המסומן בכחול הוא שביל המעיין, המזמן למטייל מסע בזמן לאתרי חקלאות מקומית בת 2000 שנה, מעיין חבוי ובאר משאלות. השביל עובר בבית חורי, משק חקלאי מהתקופה העותומאנית. ממשיך אל ארמון הרודיאני, עד עין צור, מעיין וניקבה.
אופי השביל: מתאים למשפחות.
צבע סימון: כחול.
אורך השביל: כשני קילומטרים וחצי.
משך הטיול: כשעה וחצי.
עונה מומלצת: כל השנה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>