שמיטה ברמת הנדיב – על שום מה ולמה?

שגרת חיינו מאופיינת בלא מעט משימות, לחצים, דרישות ואילוצים ולא פעם אנחנו חיים בציפייה למנוחה הקרובה- סופ”ש, חו”ל, חופשה משפחתית או תחביב שמעניק לנו רגע של נחת.
האם גם האדמה עייפה? האם גם היא זקוקה למנוחה?

IMG_8566

מי מאיתנו אינו זקוק למנוחה?

בשנת השמיטה מצוּוֶה העם היהודי: “שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ – שַׁבָּת לַה’: שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר” (ויקרא, כ”ה). בציווי זה נוכחת למעשה האמירה שממש כמונו, גם האדמה זקוקה למנוחה: מנוחה לאדמה עצמה, מנוחה לעובדים בה ומנוחה שתגרום לכולנו לעצור ולשאול שאלות משמעותיות על מקומה של האדמה בחיינו, מקומם של החקלאים והחקלאות, מקומה של הצרכנות, מקומה של תרומה ונתינה והצורך הטבעי, הסביבתי והאנושי במנוחה.

השבת הייתה מאז ומתמיד מאפיין ישראלי. כל אחד והשבת שלו; יש שיוצאים לטייל, יש שהולכים להתפלל בבית הכנסת, יש המקדישים את השבת לזמן משפחתי ויש המקדישים אותה לזמן אישי, אבל בדרך כלל השבת היא נקודת עצירה מובהקת בהוויה הישראלית.

Quote

בשנה זו אנו נקראים לעצור ולהרפות, להוקיר ולהעריך מחדש את סביבתנו

Quote
IMG_8619

שנת השמיטה היא “השבת של האדמה”, הפסקה, נקודת עצירה ליישום רעיונות סביבתיים וחברתיים המהווים מקור השראה להתנהלות אישית וקולקטיבית. בשנה זו אנו נקראים לעצור ולהרפות, להוקיר ולהעריך מחדש את סביבתנו, כדי שלא נכַלה את מה שאינו יכול להתחדש וכדי שנצמצם את ההשפעות המזיקות על הסביבה.

איך מתארגנים לשמיטה בגן המורכב מאלפי פרחים וצמחים?

השמיטה הביאה את מחלקת הגינון של רמת הנדיב לבחינת עומק של הצמחייה המרכיבה את הגן ולשיח מקצועי להתאמת הפתרונות המדויקים ביותר, כאלו שישמרו על הקיים ולא פעם ייתנו נקודת מבט חדשות על הגן ועל הצומח בו.

כך, לקראת שנת השמיטה נשתלו צמחים רב־שנתיים במקום צמחייה עונתית, נבחר דישון איטי המתפרק במשך השנה ועוד. אלו ופעולות נוספות עתידות לגרום לנו לראות מראות חדשים ומיוחדים שאינם מאפיינים את הגן בשנים רגילות.
לא רק הגנים ינוחו בשנת השמיטה, גם בפארק הטבע של רמת הנדיב לא נשתלים השנה עצים חדשים ולא זורעים את השדה – העבודה בשטח הפארק מתמקדת

בשמירה על הקיים בו וכך גם הוא זוכה לשנת מנוחה. בשנה זו מפסיקים שתילה, זריעה וטיפוח בגינון ובחקלאות, מניחים לאדמה לחדש את כוחותיה ולרענן את פוריותה, ומאפשרים לגנן ולחקלאי להתחדש, להתמקצע וללמוד. את היבול בשנה זו מותירים הפקר לכל דורש וללא תמורה, למשל את הזיתים הגדלים על עצי זית בפארק הטבע.

Quote

המבקרים הרבים הבאים לרמת הנדיב יזכו במסע מחשבתי־אקולוגי סביבתי וחברתי שממנו ייצאו רגועים יותר ומלאים בכלים לשמיטה אישית ולעשייה סביבתית משמעותית.

Quote
IMG_8544-e1630851309893-aspect-ratio-x

איך תיראה שנת השמיטה ברמת הנדיב?

צוות הגן ופארק הטבע ברמת הנדיב יעסקו במגוון פעילויות לשימור הקיים: גיזום, איסוף, מניעת שריפות, ניקיון הגן והפארק ושמירה על השבילים, לצד פעילויות חדשות המתאפשרות בזכות השמיטה, כמו סדנאות והכשרות להתפתחות אישית ומקצועית, כדי לצבור כוחות להתחדש ולחדש במסגרת הגן ובמסגרת פארק הטבע.

מסלול מיוחד, “כלים במנוחה” כולל שבע תחנות המייצגות ערכים שאותם נוכל לחוות ולהתנסות בהם בעצמנו  ב”שמיטה”: לאחל משאלה/ברכה – בעץ משאלות מיוחד במינו, להרפות ולתרגל נשימות באחת מנקודות הנוף היפות בארץ, לשתף – ללמוד על כוחו של השיתוף והשוויון דרך חוקי השמיטה,  לוותר – להתעמק ולבחור על מה אתם מוכנים לוותר לטובת שמירה משמעותית יותר על הסביבה, להקשיב – לעצור ולהקשיב לטבע שמסביב וגם לעצמכם, להוקיר – להודות על הטוב ועל היש שבחיינו ולהתחדש – בתיבת קינון ייחודית לציפורי שיר המהווה בעצמה דוגמה מעולה לשימוש חוזר.

המבקרים הרבים הבאים לרמת הנדיב יזכו במסע מחשבתי־אקולוגי סביבתי וחברתי שממנו ייצאו רגועים יותר ומלאים בכלים לשמיטה אישית ולעשייה סביבתית משמעותית.


אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – 
להרשמה

תגיות: שמיטה