פרפרים עד הבית

סגורים בבית? עונת הפרפרים החלה והם מגיעים עד אלינו, יתכן ובימים אלה אף יותר. חפשו אותם על הפרחים בגינה, במרפסת או ליד הבית ותיהנו ממופע צבעוני בחינם

IMGלבנין תלתן רשצ_4515

בואו תשמעו כמה עובדות על יצורי הפלא שנקראים פרפרים:

  • בעולם כולו יש 20 אלף מיני פרפרים, מתוכם 141 מינים בישראל. הפרפרים פעילים כל השנה, אך הכי הרבה פרפרים מעופפים בחודש מאי שנחשב לשיא העונה.
  • כבר עכשיו, אם נסתכל על פרחי צוף בחצר או ליד הבית נוכל להבחין במינים רבים כמו לימונית האשחר, נימפית הסירפד, זנב סנונית נאה ועוד. נימפית החורשף, מין נודד בצבעי כתום-שחור שבשנה שעברה הגיע אלינו בתקופה זו בהמוניו מחצי האי ערב ומאפריקה, נמצא כאן גם השנה.
  • מחזור החיים של הפרפרים נמשך ממספר חודשים ועד שנה, במהלכו הם עוברים 4 שלבים שונים: ביצה, זחל, גולם ופרפר בוגר. הפרפר הבוגר חי לרוב רק שבועיים-שלושה . פרפרים בוגרים נודדים חיים זמן רב יותר- מספר חודשים.
  • הפרפרים אינם שומעים ואינם משמיעים קול, חושיי הריח והראייה הם הכי מפותחים אצלם. כך הם יכולים לראות ולהריח את הפרחים שמהצוף שלהם הם ניזונים, ולמצוא את הצמחים שעליהם מטילה הנקבה את הביצים ומהם ניזונים הזחלים.
  • קטנים ככל שיהיו, יש להם שיטות מתוחכמות ביותר להרתיע את הטורפים שלהם: החל מצבעים עזים כמו שחור, כתום ואדום שמאותתים שהם רעילים
IMG_3248נימפית הסרפד רחלי שוורץ-צחור

ועד לציורי עיניים של טורפיהם – לטאה או ציפור – שמעטרים את הכנף שלהם, כך שהם ממש “מסתכלים לטורף בעיניים” וגורמים לו להירתע ולהימלט!

  • כשנחזור לשגרה או אפילו עכשיו, תוכלו לרכוש ולשתול צמחים מושכי פרפרים, כדי שאלו יגיעו עד לגינה הפרטית או לעדנית החלון שלכם. צמחים מומלצים:  פנטס הוא צמח צוף מוצלח מאוד לפרפרים, לנטנה, פיגם מצוי וכובע הנזיר.
  • הפרפרים משמשים כאינדיקטורים -סמנים, המלמדים על שינויים שצפויים לקרות בטבע, כך שהם מאפשרים לנו ממש לחזות את העתיד. מחקרים רבים הראו שבמקומות בהם יש ירידה בכמות הפרפרים ובמספר המינים שלהם, יש גם ירידה במיני צמחים, ציפורים, זוחלים ועוד.

בימים אלה כשאנחנו בני האדם מסוגרים, התחבורה והמטוסים מושבתים כמעט לחלוטין, פחות זיהום משתחרר לאוויר, והטבע נקי יותר. כבר ראינו לאחרונה סרטונים  מתקופה זו של ערים צפופות בעולם בהן לא נראו מעולם פרפרים- ופתאום הופיעו. יתכן מאוד שממש בימים הקרובים נראה אותם יותר גם אצלנו!
כל אחד יכול לספור פרפרים בעזרת אפליקציה מיוחדת שהוכנה לנושא. למידע נוסף: ספירת הפרפרים הגדולה