בדרך למעבר בטוח לחיות הבר

מניעת דריסות בבקעת הנדיב

המראֶה של פגר חיה המוטל בשולי הכביש מוּכר לכל נהג ונהגת. לרוב אנחנו פוגשים במראה קשה זה בדרך לעבודה או באחת ממטלות השגרה, כשהראש מלא במשימות ואין לנו זמן לעצור ולהקדיש לכך מחשבה נוספת, אך למעשה דריסות של חיות בר מהוות עדות משמעותית למפגש (ולעיתים למפגע) המורכב של האדם עם הסביבה. עצירה והתבוננות עמוקה בנושא, יש בהן כדי ללמד אותנו על מפגש זה, מפגש שיכול להיגמר בטרגדיה, מפגש שאנחנו יכולים להשפיע על תוצאותיו.

בחרנו לשתף אתכם באתגר המעברים של בעלי החיים כאן באזור רמת הנדיב.

DSCN0039-LO
הצבי מקבוצת "הנמנעים"

בפארק הטבע נעשה מאמץ אדיר לשמר את הסביבה הטבעית של בעלי החיים ולנהל ככל שניתן את המפגש בין האדם לטבע. משום כך, נושא הדריסות סמוך לשטחי הפארק מדיר שינה מעיני אנשי רמת הנדיב ומביא אותם לרצון עז לפעול בתחום ולייצר שינוי.

רמת הנדיב מוקפת ביישובים ובתנועה; אלו משפיעים על חיות הבר בסביבה ומהווים עבורן אתגר יומיומי. משנת 2003 החלו ברמת הנדיב לעקוב אחרי הדריסות בדרכים המקיפות את המקום, מתוך הבנה שלמידה ומעקב יתרמו לטבע הן בהיבט של סימון מוקדים בעייתיים בדרכים (hot spots) שבהם אפשר לטפל נקודתית ובכך למנוע ולצמצם תאונות המהוות סכנת חיים לבעלי החיים ולאדם, הן בהיבט של הרחבת המידע על חיות הבר באזור ומאפייני התנהגותן במרחב. בסופו של דבר והחשוב מכול, חשוב להבין מה אנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את התאונות המתרחשות כדי לשמור על חיי הבר. אותו סקר, שהחל אי־שם ב־2003, התמסד והתמקצע ועוקב אחרי הדריסות שבעה ימים בשבוע וכולל מערך שלם של בקרה ומחקר.

Quote

חשוב להבין מה אנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את התאונות המתרחשות כדי לשמור על חיי הבר

Quote

התנהגות בעלי חיים במרחב ופוטנציאל הפגיעה בהן

WhatsApp Image 2021-11-07 at 11.08.13
התן שייך לקבוצת "המאיצים"
WhatsApp Image 2021-11-07 at 11.09.42
הדורבן שייך לקבוצת "המאיצים"

אז אילו חיות נדרסות באזור? מה מביא חיות מסוימות להידרס יותר? והאם יש לנו מה לעשות בעניין?

מינים שונים של בעלי חיים מגיבים באופן שונה לעלייה בנפח התנועה ולרכב מתקרב; להתנהגותם תהיה השפעה מאוד גדולה על שרידותם ועל פוטנציאל הדריסה שלהם.

מודל שהוצג ב־2016 מחלק את מיני בעלי החיים לפי תגובתם לרכב המתקרב ולנפח התנועה לכמה קבוצות:

  1. “הנמנעים” (Avoiders) מחציית כבישים כשנפח התנועה בהם עובר סף מסוים – לכאורה עובדה משמחת בהקשר של דריסות, אך המציאות מורכבת יותר: הימנעות חיות הבר גורמת לבידודן של אוכלוסיות אלה ומעמידה אותן בסכנת הכחדה – סכנה גדולה יותר מהדריסות. נוסף על כך, חיה הנוטה להימנע מחציית כביש אך מוצאת עצמה בו בטעות, תקפא ולא תדע להגיב, ותידרס אם הנהגים לא יהיו ערניים.

בדרך זו נדרס למשל צבי בחודש שעבר (17.10.21). הצבאים הם דוגמה מובהקת לקבוצת ה”נמנעים”, שבאזור רמת הנדיב יש כמה עשרות פרטים כאלה הנתונים בסכנה ממשית.

badger
גירית מקבוצת "הקופאים"

2. “הקופאים” (Pausers) כשרכב מתקרב מולם ואינם נמלטים על נפשם. מפגש איתם בכביש עם נהג לא ערני, סיכוי גדול שיביא לדריסתם ולמותם. בקבוצה זו נמצא את הגיריות למשל.

3. “המאיצים” (Speeders) רצים כאשר כלי רכב מתקרב, וכאשר נפח התנועה עולה נמנעים מחצייה. בקבוצה זו נמצא את התנים, הדורבנים והנמיות.

4. “הלא־מגיבים” (Nonresponders) אינם מזהים תנועת כלי רכב ולכן אינם מגיבים אליה, למשל צפרדעים, קיפודים או צבים.

 אז מה אנחנו יכולים לעשות?

לתשתיות תפקיד מפתח בשמירה על תנועה ובמניעת תמותה של חיות בר, ויש להן השפעה גדולה על בתי גידול לבעלי חיים במרחב. הרחבת כביש, פתיחת עסק, תאורת כביש – לכל בחירה אנושית כזו יש השפעה ממשית על החיים ועל התנועה של אוכלוסיות שונות במרחב.

Quote

נהיגה מודעת באזורים כפריים או צמוד לשטחי טבע, נסיעה איטית יותר, מתבוננת ואחראית – תביא במקרים רבים לשמירה על חיות הבר ולהצלתן.

Quote

אבל גם לנהג הפשוט, החולף אקראית בדרך לעבודה, הביתה, בתוך משימות היומיום, יש תפקיד ואחריות. נהיגה מודעת באזורים כפריים או צמוד לשטחי טבע, נסיעה איטית יותר, מתבוננת ואחראית – תביא במקרים רבים לשמירה על חיות הבר ולהצלתן.

אז כאשר אתם נוסעים ליד שטחי רמת הנדיב, תורידו את הרגל מהגז וחפשו את חיות הבר. עצם המודעות לקיומן עתידה לעשות הבדל גדול, כזה שיבטיח הצלת חיים.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה